ابتکار: اصلا بالا رفتن دیوار سفارت مطرح نبود/ چرا جریان انقلابی امروز هم با ماجرای 13 آبان انقدر زاویه دارد؟

ابتکار: اصلا بالا رفتن دیوار سفارت مطرح نبود/ چرا جریان انقلابی امروز هم با ماجرای 13 آبان انقدر زاویه دارد؟

جماران نوشت: سمینار «استکبارستیزی در نظم نوین جهانی» با همکاری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) روز گذشته در پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی برگزار شد.

دکتر معصومه ابتکار از دیگر دانشجویان تسخیرکننده لانه جاسوسی نیز در این سمینار گفت: 15 درصد از جمعیت مردم ایران شاید تجربه فردی از واقعه 13 آبان داشته باشند و بقیه مبتنی بر اطلاعاتی که به آنها رسیده در این مورد نظر می دهند. همان قدری که در صحبت ها و بیانات امام در ارتباط با استکبار از بُعد جهانی توجه داشتند، همان مقدار هم به بحث نفس امّاره تذکر می دادند و اینکه شیطان اکبر درون خود ما است. به نظر من این بحث مهمی است که بحث استکبارستیزی را یک طرفه نمی دیدند و نگاه عمیق و تربیتی به این موضوع داشتند. پس ما باید واقعه تاریخی 13 آبان و تسخیر سفارت را در زمان خودش خوب درک کنیم تا بتوانیم برای نسل امروز صحبت کنیم.

معاون سابق رئیس جمهور افزود: اصلا دیوار بالا رفتن مطرح نبود و آنچه مطرح بود اینکه به قول امام هیمنه آمریکا شکست.آن تعبیر را به کارمی برند تا حس بی اعتمادی نسل جوان را به وجود بیاورند.مسأله تیزهوشی دانشجویانی بوده که در معرض یک سیاست ورزی جدی بودند که دیدگاه های خودشان به محک گذاشته می شد و بحث می شد که این انقلاب چه آسیب هایی در پیش دارد و آنجا صحبت می شد که ممکن است مثل کودتای 1973 شیلی برای ما هم اتفاق بیفتد. این باعث شد دانشجویان به خودشان اجازه بدهند.

وی تأکید کرد: این شرایط را که درک کنیم می فهمیم کاریکاتور سفارت انگلیس و عربستان در اوج قدرت جمهوری اسلامی یک اشتباه راهبردی بود که هنوز داریم تبعاتش را می بینیم و هیچ کس نمی داند آخرش چیست. چه کسی به مردم تلقین می کند که سر منشأ مشکلات تسخیر سفارت بود؟ شاید تأثیر داشت ولی اینکه بخواهیم همه مشکلات را ناشی از آن بدانیم، واقعیت نیست. واقعیت این بود که در آن شرایط امکان یک کودتا وجود داشت.

ابتکار یادآور شد: 70 مورد دخالت آمریکا در کشورهای مختلف که در دوره ترامپ چهره استکباری آمریکا برای همه عیان شد ولی برای نسل جوان خودمان نتوانسته ایم این موضوع را به خوبی جا بیندازیم. آیا واقعا نمی توانستیم مناسبات را تنظیم کنیم به نحوی که استکبارستیزی حفظ شود ولی ما بتوانیم بسیاری از مسائل کشورمان را حل کنیم؟! آیا نباید اجازه می دادیم این نقد باز و مطرح شود و یک گفت و گوی بین نسلی شکل بگیرد؟! چرا همواره در مورد این موضوع یک طرفه برخورد کردیم و اجازه ندادیم نسل جوان سؤالاتش را مطرح کند؟ نسل جوان امروز ما را مقصر می شمرد و ما متهم هستیم.

ابتکار: اصلا دیوار بالا رفتن مطرح نبود/ چرا جریان انقلابی امروز هم با ماجرای 13 آبان انقدر زاویه دارد؟

وی افزود: اگر در ارتباط با این موضوع یک طرفه به میدان برویم و اجازه ندهیم حقایق گفته شود و نسل جوان نقد خودش را مطرح کند، نسل جوان می گوید شما یک کاری کرده اید و تبعاتش برای ما است، ما امروز چه گناهی مرتکب شده ایم که باید این شرایط سخت را تحمل کنیم؟! وقتی نتوانیم یک گفتمان خوب برقرار کنیم، مخصوصا در برابر هجمه رسانه های معاند، شبکه های ماهواره ای و شبکه های مجازی نتوانیم یک گفت و گو و فضایی برای تضارب آراء و دیدگاه ها و یک فضای عزت مند و توأم با آزادی بیان فراهم کنیم که بشود این موضوعات را مطرح و نقد کرد.

عضو دانشجویان پیرو خط امام اظهار داشت: چرا جریان انقلابی امروز هم با ماجرای 13 آبان انقدر زاویه دارد و گاهی اوقات حتی آنها هم ما را متهم می کنند؟ من فکر می کنم این چندگانگی دیدگاه ها باید تحلیل شود. بالأخره ماجرای اشغال سفارت آمریکا هزینه داشته، چرا نمی خواهیم بپذیریم؟ حتما هزینه داشته ولی بحث بر سر شکستن هیمنه آمریکا است و زنجیره ای که می توانست به یک کودتای دیگر و براندازی نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران و مثل کودتای 28 مرداد به برقراری یک دیکتاتوری سیاه دیگر منجر شود. اخیرا هم در مصر دیدیم چه اتفاقی برای مرسی افتاد و چه جوری آمریکا دخالت کرد.

وی ادامه داد: هزینه داشته ولی فوایدش خیلی بیشتر بوده است. شاید امتحانی که ما در بحث برجام داشتیم مقداری به این موضوع پاسخ داد که می توانستیم روابط را تنظیم کنیم. پس باید از این فرصت استفاده کرد که مسائل و بخشی از مشکلات حل شود. واقعیت این است که هیچ کشوری در دنیا بدون مراوده با همسایگان و کشورهای دنیا نمی تواند سرعت پیشرفت داشته باشد. ضمن اینکه نظام مردمسالاری است؛ ببینید خواسته مردم چیست.

ابتکار یادآور شد: آن موقع این اقدام مورد اقبال همه مردم قرار گرفت ولی امروز شرایط تغییر کرده است. ما امروز از نظر ظرفیت زیستی داریم به ایران فشار وارد می کنیم. ما 9 سال برای فلات مرکزی و اصفهان فرصت داریم و باید به سراغ فناوری های نوین و تعامل با دنیا برویم و باید بپذیریم که با دنیا تعامل و نیازهایمان را تأمین کنیم. یعنی ما الآن شرایطی داریم که به دلیل برخی مصوبات و مشکلات برجام خیلی از فرصت ها را داریم از دست می دهیم.

وی ادامه داد: دیوانه ای مثل ترامپ برجام را بر هم زد اما برجام نشان داد که ما می توانیم مشکلاتمان را حل کنیم. ما شرایط ملی، مشکلات، خواست مردم و فاصله نسلی را ببینیم. ما با نسل جدید اگر گفت و گوی آزاد و نقادانه برقرار نکنیم فاصله بسیار زیاد است و زیادتر هم خواهد شد. چون رسانه های دنیا نقشی جز افزایش این فاصله کاری نمی کنند. برویم به سمت اینکه منافع ملی خودمان را در قالب مناسبات تنظیم شده با دنیا پیش ببریم.
2323

پست بعدی

درباره اقای رئیسی هم امید دارم هم بیم/ ادله‌ای که در رد صلاحیت لاریجانی، ارائه شد را قابل پذیرش نمی‌دانم

ج نوامبر 5 , 2021
باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: عباس سلیمی‌نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران مهمان برنامه تلویزیونی دستخط بود. مهمان این هفته پژوهشگر حوزه تاریخ، روزنامه نگار و فعال سیاسی اصولگرا هستند. متولد ۱۳۳۳ در سبزوار اصالتا آذربایجانی، اما به خاطر تبعید پدرشان به سبزوار در زمان مبارزه با رژیم پهلوی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000