پیکاری برای رهایی از سایه سرکش ناخودآگاه

پیکاری برای رهایی از سایه سرکش ناخودآگاه

چرا انیمیشن کوتاه «گذشته» مهم است؟! اگر بخواهم جواب درستی به این سؤال بدهم باید از تلاش صادقانه پنج‌ساله حمید محمدی و ازخودگذشتگی‌اش برای ساخت فیلمش که خوب درکش می‌کنم بگذرم و به خود فیلم بپردازم.

«گذشته» موضوعی مهم دارد، کنکاش در خاطراتی که در عمیق‌ترین سطوح ناخودآگاه ما رخنه کرده و آینده‌ساز می‌شوند، «گذشته» زندگی مردی را به چالش می‌کشد که با همین عناصر در پیکار است و در تلاش است تا راهی برای رهایی از سایه سرکش ناخودآگاهش پیدا کند. حمید محمدی در این فیلم تلاش کرده تا داستان خود را با عناصر ناخودآگاه یونگ تطبیق دهد و به ما هشدار دهد چنانچه نتوانیم پرسونای خود را از شر سایه‌ای که سرکشی می‌کند رهاسازیم عاقبت تباهی در انتظار ماست و چنانچه با آگاهی به آنچه بر ما تأثیر گذاشته است در زندگی قدم برداریم معقول خواهیم ماند.

اما چنانچه از مفاهیم روان‌شناختی که در فیلم جای گرفته است بگذریم تکنیک ساخت «گذشته» موردتوجه قرار می‌گیرد، شاید کمتر کسی بداند که ساخت یک اثر استاپ موشن چه مشقت‌هایی دارد و تنها عشق هنرمند به این‌گونه از بیان هنری است که او را تشویق به مواجه با چنین تکنیکی از ساخت انیمیشن می‌کند، حمید محمدی و تیم سازنده «گذشته» به‌خوبی در ارائه فیلمی که از منظر تکنیکی موفق است برآمده‌اند، منظور از موفق این است که تمامی عناصر در«گذشته» به‌خوبی کنار هم قرارگرفته‌اند، فضاسازی‌ها، عروسک‌ها و جلوه‌های ویژه همه متعلق به جهان همین فیلم هستند و اصطلاحاً هیچ کجای این فیلم به تنش زار نمی‌زند، از آن «گذشته» انتخاب استراتژیک کارگردان در انتخاب فضایی نوآر در بستر ایرانی حس اسرارآمیز فیلم را دوچندان کرده است، هم نشانی از «گذشته» دارد و هم برای ما آشناست.

پیکاری برای رهایی از سایه سرکش ناخودآگاه

شاید اگر این داستان در بستر امروزی تعریف می‌شد تأثیرگذاری کمتری داشت، حضور شخصیت در چنین موقعیتی او را اسرارآمیزتر و خردمندتر نشان می‌دهد، شاید به همین دلیل که در دهه‌های ۲۰ تا ۴۰ در تاریخ ادبیات شاهد انقلابی در عرصه ادبیات و عصر روشنفکری در ایران هستیم و شاید به این دلیل که داستان‌های صادق هدایت را با این شکل و شمایل در ذهن خود ساخته‌ایم که صدالبته تأثیر جهان سورئال صادق هدایت را نیز در فیلم می‌بینیم.

در پایان امیدوارم حمید محمدی و حمید محمدی‌ها بیشتر فیلم بسازند و انیمیشن کوتاه ایرانی که لیاقت و شأن خود را سال‌هاست به اثبات رسانده است بیشتر موردتوجه قرار بگیرد و نهادهای مربوطه که وظیفه سرمایه‌گذاری در چنین فیلم‌هایی را دارند شرایط را سامان دهند تا چنین هنرمندانی تا این حد برای ساخت هر اثر متحمل مشکلات نشوند و به‌جای جنگیدن برای فیلم ساختن وقت و انرژی خود را صرف فرآیند خلاقه فیلم‌سازی کنند.

۵۸۵۸

پست بعدی

تهران، شهر قدس و شهریار از خطر سیلاب مصون می‌شوند

د اکتبر 25 , 2021
شهرداری تهران آتش سوزی کمیته امداد امام خمینی گردشگری بنیاد شهید و امور ایثارگران هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ویروس کرونا نیروی انتظامی سازمان تامین اجتماعی موزه سازمان محیط زیست زنان سرپرست خانوار صنایع دستی علی سلاجقه

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000