عزت‌الله مهرآوران، گنجینه‌ای تکرار نشدنی از هنر و شوخ طبعی

عزت‌الله مهرآوران، گنجینه‌ای تکرار نشدنی از هنر و شوخ طبعی

مریم کاظمی، مریم سرمدی و سیاوش چراغی‌پور از عزت‌الله مهرآوران به عنوان انسانی شوخ طبع، اهل دانش و با اخلاق که توجه ویژه‌ای به اطرافیانش داشت، یاد کردند.

مهسا بهادری: عزت‌الله مهرآوران، هنرمندی که بارها او را روی صحنه تئاتر دیده بودیم، بسیاری از اوقات نمایشگر تلویزیون طنازی‌های او را به نمایش می‌گذاشت و گاهی هم در فیلم‌های سینمایی به تماشای هنرنمایی او می‌نشستیم. هنرمندی که نه شخصیتش در «آژانس شیشه‌ای» ابراهیم حاتمی‌کیا را می‌توان فراموش کرد، نه نقشش در سریال «لیسانسه‌ها». هنرمندی که سالیان سال در اداره تئاتر کشور فعالیت کرد و تئاترهای زیادی را روی صحنه برد و سرانجام روز شنبه (۱۷ مهر) پس از تحمل یک دوره بیماری بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

عزت‌الله مهرآوران، یک گنجینه بود

مریم کاظمی یکی از هنرمدانی است که سابقه دوستی قدیمی با عزت‌الله مهرآوران دارد. کاظمی درباره سابقه همکاری‌اش با مهرآوران گفت: «من و آقای مهرآوران در دوکار با یکدیگر همکاری داشتیم. یکی نمایش «خرد دور شد، عشق فرزانه گشت» با کارگردانی عزت الله مهرآوران و پرستو گلستانی که در سال ۱۳۸۴ به مناسبت هفته بزرگداشت فردوسی روی صحنه نمایش رفت و ایشان هم نویسندگی و هم بازیگری در کار را برعهده داشتند. کار بعدی هم نمایش «خطر مجسمه عُبید جدی است» بود که در سال ۱۳۹۰ روی صحنه تئاتر رفت. اما آشنایی ما به این زمان‌ها باز نمی‌گردد. دوستی ما در سال ۱۳۶۷ آغاز شد. زمانی که تمرینات نمایش «سفارتخانه» با کارگردانی فردوس کاویانی را در اداره تئاتر انجام می‌دادیم.»

کاظمی: عزت‌الله مهرآوران انسان با اخلاقی بود که دانشش را در اختیار همه قرار می‌داد و ما به راحتی این گنجینه ارزشمند را از دست دادیم

این کارگردان درباره شخصیت و ویژگی بارز مهرآوران گفت: «عزت‌الله مهرآوران به معرفت، فروتنی و رفتار اندیشمندانه شهرت داشت. یکی دیگر از خصوصیات اخلاقی ایشان، به اشتراک گذاشتن خاطرات و دانششان بود. او سر تمام تمرینات گروه ما حضور داشت و تجربیات و خاطراتش را با بچه‌ها در میان می‌گذاشت.»

او درباره فعالیت هنرمندان در سن بالا و در شرایط کرونایی گفت: « هرچند که عده‌ای معتقدند هنرمندان در این سن و سال باید بازنشسته شوند، اما بازیگری شغلی نیست که از لحاظ هنری بازنشستگی در آن معنایی داشته باشد. در واقع باید اینطور گفت که ۷۰سال سن بالایی به شمار نمی‌آید، هنرمندان تا زمانی که توانایی بازی دارند باید در کنار همکارانشان نقش‌آفرینی کنند. آقای مهرآوران در این مدت سر چند کار حضور داشتند ولی به کرونا مبتلا نشدند. درست است که باید از حضور در مکان‌های شلوغ اجتناب کرد، اما نمی‌توانیم بگوییم که ایشان نباید سرکار می‌رفتند چون هیچ کس را از انجام فعالیت در این زمینه نمی‌توان منع کرد، چون شغل ما به تمام سنین نیازمند است.»

کاظمی در پایان و درباره از دست دادن این هنرمند سینما، تلویزیون و تئاتر گفت: «از زمانی که این خبر را شنیدم، دائم افسوس می‌خورم. شب گذشته به تماشای تئاتر«شب طولانی یلدا» با کارگردانی ناصر آویژه در سنگلج رفته بودم و در آنجا نوید اکبری مبارکه، پسر مرحوم کریم اکبری مبارکه را دیدم. ما برای هنرمندانی که از دست دادیم افسوس خوردیم و دعا کردیم که اتفاقی برای عزت عزیزمان رخ ندهد. اما با خبری که صبح امروز شنیدم واقعا شوکه شدم. در گذشت عزت‌الله مهرآوران شوک بزرگ وتلخی را به جامعه هنری و تمام مردم وارد کرد. نمی‌دانم چه زمانی جای این هنرمندان بزرگی که به این راحتی از دستشان می‌دهیم پر می‌شود، اما من معتقدم که این افراد گنجینه‌های ارزشمندی هستند که جایشان هیچ‌گاه پر نمی‌شود. درگذشت ایشان را به خانواده محترم، جامعه هنری و مردم ایران تسلیت می‌گویم.»

عزت‌الله مهرآوران، گنجینه‌ای تکرار نشدنی از هنر و شوخ طبعی
مریم کاظمی

دلیل شهرت عزت‌الله مهرآوران

مریم سرمدی که در دو کار تلویزیونی همبازی عزت‌الله مهرآوران بوده، دلیل شهرت این هنرمند را اخلاق ویژه‌ و هنر بی‌نظیرش می‌داند. سرمدی درباره اخلاق و شوخ‌طبعی این هنرمند گفت: «عزت‌الله مهرآوران یکی از افرادی است که حتی برای کسی که چند سال از خودش کوچک‌تر هم بود، رفتاری پدرانه داشت. همیشه حواسش به اطرافیانشان بود. تجربه همکاری با ایشان بسیار برای من خوشایند بود چون در عین حال که شوخی می‌کردند حریم اطرافیان را هم نگه می‌داشتند و به محض اینکه احساس می‌کردند شوخیشان کسی را آزرده است سریع متوجه می‌شدند و دلجویی می‌کردند.»

او درباره تجربه همکاری با مهرآوران گفت: «اولین تجربه همکاری من با ایشان سریال «لیسانسه‌ها» بود و دومین تجربه همکاری من با ایشان سریال تلویزیونی «پدر پسری» بود. تجربه عجیبی بود چرا که ما صبح تا شب با هم بودیم و نقش مقابل یکدیگر را ایفا می‌کردیم. ایشان گاهی اوقات دیالوگ‌هایشان را فراموش می‌کردند و من به ایشان کمک می‌کردم. به من می‌گفتند مریم کاش بگوییم این دیالوگ‌ها را برای تو بنویسند تا از زبان مادر خانواده مطرح شود.»

سرمدی: عزت‌الله مهرآوران انسان شوخ طبیعی بودند و اخلاق بسیاری خوبی داشتند و من معتقدم ایشان صرفا بخاطر هنرشان به شهرت نرسیدند بلکه اخلاقشان هم در این موضوع تاثیرگذار بود

این بازیگر درباره دلیل شهرت مهرآوران گفت: «ایشان هم به دلیل اخلاق خوبشان به شهرت رسیدند هم به خاطر هنرشان. چون سال‌های بسیار زیادی شغل ایشان هنر بوده است و اخلاقشان هم بی نظیر بود. هنگامی که به من گفتند در «پدر پسری» ایشان همسر من هستند از این موضوع استقبال کردم و زمانی که خودشان این موضوع را متوجه شدند گفتند خب یک توجیهی باید داشته باشیم برای اینکه اختلاف سنی ما تا این اندازه زیاد است. گفتم دلیل هم نیاوردیم مهم نیست و همکاری بسیار خوبی را در کنار هم تجربه کردیم. در کار آخرشان «زن زندگی، مرد زندگی» هم قرار بود من نقش مقابل ایشان را ایفا کنم که پیش نیامد.»

این هنرمند درباره جای خالی این هنرمند گفت: «جای هیچ کسی فرد دیگری نمی‌آید، هرکسی که می‌رود حیف است و بالاخره پدر یک خانواده است، یک عده دوست دارد و بزرگ خانواده‌ای است به هرحال تحمل فقدان دشوار است.»

عزت‌الله مهرآوران، گنجینه‌ای تکرار نشدنی از هنر و شوخ طبعی
مریم سرمدی

خدمات بی‌شمار برای تئاتر کشور

عزت‌الله مهرآوران از افرادی بود که تلاش زیادی برای ارتقای تئاتر کشور انجام داد. سیاوش چراغی پور ضمن ابراز تاسف از درگذشت عزت الله مهرآوران درباره ویژگی‌های فردی این هنرمند گفت: «این روزها، روزهای خوشایندی برای هیچ‌کس نیست و ما شاهد از دست دادن انسان‌های ویژه‌ای هستیم که تکرار نخواهند شد و متاسفم که این اتفاق در حال تکرار است. در هفته‌ای که گذشت، ما فتحعلی اویسی و عزت‌الله مهرآوران را از دست دادیم، دو هنرمند خیلی بزرگ که بی نظیر بودند. به نظرم آقای مهرآوران نمونه واقعی مرد فرهنگ و هنر بود، یک انسان شایسته، خاص، با لیاقت و زحمت‌کش، انسانی که روی پاهای خودش ایستاد و به دانش، تلاش و تجربیاتش اتکا کرد، هیچ‌وقت به هیچ‌کس باج نداد و برایش مهم بود که به عنوان یک انسان اهل فرهنگ و هنر شناخته شود.»

او درباره خصوصیات اخلاقی این هنرمند ادامه داد: «در کنار همه دانسته‌هایشان، ایشان بازیگری بسیار توانمند بود و نقش‌هایی که بازی می‌کرد ویژه خودشان بود و یک طنازی عجیبی را در بازی‌هایشان به نمایش می‌گذاشتند که واقعا یگانه بود. انسانی بسیار با اخلاق، با منش و محترمی بودند که جز خوبی، نیکی و رفتار مودبانه چیزی از ایشان به یادگار نمانده است و اخلاق بسیار برای ایشان اهمیت داشت.»

چراغی‌پور: مهرآوران تلاش زیادی برای احیای آیین‌های فراموش شده تئاتر کشور انجام داد

این بازیگر درباره تاثیر مهرآوران روی تئاتر گشور گفت: «متاسفم که در طول تمام این سال‌ها آنطور که باید، از ایشان قدردانی نشده است. چون ایشان زحمات فراوانی برای نوشتن نمایشنامه‌های درجه یک و ملی کشیدند و تئاترهای بسیار فوق‌العاده‌ای را از هنر ملی کشور روی صحنه بردند و به بخشی از سنت‌ها و آیین‌هایی پرداختند که در حال فراموشی بود.»

عزت‌الله مهرآوران، گنجینه‌ای تکرار نشدنی از هنر و شوخ طبعی
سیاوش چراغی‌پور

در این‌باره بیشتر بخوانید:

عزت‌الله مهرآوران: با وحشت سریال بازی می‌کنم، اما پول نداشتن هم سخت است

عزت‌الله مهرآوران درگذشت

۵۸۲۴۵

پست بعدی

نظر مثبت مجلس درباره رتبه‌بندی معلمان

ی اکتبر 10 , 2021
نماینده صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی خواستار در دستور قرار گرفتن لایحه رتبه بندی معلمان شد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدکاظم دلخوش در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی گفت: بیش از ۱۰۰ نفر از نمایندگان برای در دستور قرار گرفتن موضوع رتبه بندی معلمان […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000