خطر تزریق واکسن کرونا برای مادران باردار چیست؟

خطر تزریق واکسن کرونا برای مادران باردار چیست؟

مهر نوشت: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به ارتباط مصرف برخی داروها در بارداری و خطر سقط جنین، گفت: تزریق واکسن کووید ۱۹ برای مادران باردار هیچ خطری ندارد.

ملیحه عرب، به اصلی ترین دلایل بروز سقط جنین پرداخت و اظهار کرد: عوامل زیادی می‌تواند باعث بروز سقط جنین شود.

وی با اشاره به این خطر سقط جنین در زنان بالای ۳۵ سال بیشتر است، افزود: طبق تحقیقات و مشاهدات بالینی به نظر می‌رسد، سن بالا خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد.

سن بالای پدر، سابقه قبلی سقط، بیماری‌های غدد از جمله دیابت و تیروئید به صورت کم کاری یا پر کاری، بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون و هر بیماری طبی که روی سلامت مادر اثر بگذارد مثل عفونت‌ها از دیگر علل سقط جنین است که این عضو هیئت علمی دانشگاه به آن اشاره کرد.

این متخصص زنان و زایمان، در ادامه استرس‌های مزمن را از دیگر عوامل کاهش سطح ایمنی بدن و تشدید کننده سقط جنین عنوان کرد و ادامه داد: به طور مثال استرس مزمن، جدایی‌های عاطفی، سو تغذیه و احساس نامنی در شرایط خاص مانند جنگ نیز می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد.

وی گفت: بارداری با iud گرچه نادر است، ولی ادامه حاملگی با iud خطر سقط را بالا می‌برد.

عرب ادامه داد: به رغم این که استفاده از برخی داروها خطر سقط جنین را بالامی برد ولی استفاده از واکسن کووید ۱۹ در زنان باردار ضروری و هیچ خطری به دنبال ندارد.

مصرف داروهای مخدر یکی دیگر از علل تهدید کننده بارداری است که این استاد دانشگاه آن را مورد توجه قرار دادو افزود: مواد مخدر مثل کوکائین و متامفتامین ها احتمال سقط را افزایش می‌دهند.

وی ادامه داد: استفاده از سیگار، قهوه، و الکل خطر سقط را بالامی برد ضمن اینکه این خطر وابسته به دوز مصرف نیز است.

عرب ادامه داد: عوامل محیطی مثل آلاینده‌ها نظیر سرب، آرسنیک، آلودگی هوا، تماس با اشعه رادیاسیون و شیفت‌های شبانه و نوع کار نیز می‌تواند در بروز سقط جنین اثرگذار باشد.

وی با بیان این موضوع که خطر سقط در سیاهپوستان و رنگین پوستان بیش از افراد سفید پوست است تاکید کرد: ممکن است عواملی مانند استرس و شرایط اجتماعی و شغلی متفاوت در این گروه موجب افزایش خطر سقط جنین باشد.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه: خونریزی یا هماتوم پشت جفت خصوصاً اگر ۲۵ درصد یا بالاتر حجم ساک باشد نیز از دیگر عوامل بروز خطر سقط جنین است.

عرب با بیان این که لیست مفصلی از عوامل افزایش خطر سقط جنین وجود دارد ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که این موارد فقط احتمال افزایش سقط را بالا می‌برد و به طور کلی نمی‌توان تمام این موارد را دلیل اصلی سقط جنین دانست.

وی در ادامه به برخی از راه‌های اصلی پیشگیری از سقط جنین اشاره کرد و افزود: برای پاسخ به این سوال باید توجه‌ای به علل بروز سقط جنین داشته باشیم. می‌توان سن بارداری را به زیر ۳۵ سال کاهش دارد ولی به این معنی نیست که در سنین بالای ۳۵ سال بارداری سالم نداریم.

عرب توصیه کرد: اگر سابقه سقط قبلی وجود دارد، می‌توان با مصرف آسپیرین با دوز کم یعنی ۸۰ میلی در روز احتمال آن را کم کرد ضمن این که مصرف آسپیرین به همه افراد توصیه نمی‌شود.

وی با بیان این که در افرادی که دیابت دارند از هر نوعی که باشد با کنترل قند خون از قبل بارداری می‌توان احتمال سقط را کم کرد نیز ادامه داد: در مبتلایان به بیماری‌های تیروئید نیز چه کم کاری و چه پر کاری کنترل آن برای پیشگیری از سقط جنین توصیه می‌شود.

عرب با بیان اینکه بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون یا هر بیماری در مادر باید کنترل شوند تا احتمال سقط کاهش یابد ادامه داد: اگر شرایط استرس مزمن وجود دارد می‌توان بارداری را به تعویق انداخت و یا اگر چنانچه بارداری با iud رخ بدهد در اولین فرصت برای خروج iudمراجعه شود که احتمال سقط کاهش یابد چرا که در ماه‌های بالاتر حاملگی ممکن است دیگر نتوان iud را خارج کرد.

وی گفت: باید به مسائل طبی پدری نیز پیش از بارداری توجه شود و در صورت لزوم حاملگی به تعویق انداخته شود.

عرب با تاکید بر اینکه باید از تأثیر داروهای مصرفی در بارداری غافل نشد ادامه داد: البته قطع بعضی از داروها در حاملگی می‌تواند خطرناک باشد و مادر باردار نباید سرخود اقدام به این کار بکند.

قطع مصرف سیگار و الکل و قهوه، قبل و حوالی بارداری از دیگر مواردی بود که عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به آن اشاره کرد و افزود: قطع مصرف مواد مخدر در بارداری از نظر سقط و اثرات سو دیگر بر بارداری توصیه می‌شود و البته می‌توان قطع مصرف این مواد را با داروهای کمکی قطع مواد انجام داد.

وی ادامه داد: برای کاهش خطر سقط در حوالی بارداری از تماس با توکسین‌ها و اشعه رادیاسیون باید اجتناب شود، همچنین در مورد آلودگی هوا شاید استفاده از ماسک یا کاهش تردد در مناطق خیلی آلوده را بتوان توصیه کرد.

کاهش و یا به طور قطع تغییر در روند شیفت‌های شبانه در بارداری، توصیه دیگر عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود.

این متخصص زنان و زایمان دانشگاه ادامه داد: در موارد خونریزی و هماتوم در بارداری نیز مصرف داروهای خاص برای کاهش احتمال سقط توصیه می‌شود.

وی با تاکید بر این که رابطه جنسی در دوران بارداری با سقط جنین در ارتباط است، توضیح داد: در مایع منی موادی بنام پروستاگلاندین ها وجود دارد که محرک انقباضات رحمی هستند بنابراین وارد نشدن مایع منی در بدن در زمان مقاربت با استفاده از کاندوم یا روش خارج نمودن در بارداری توصیه می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان گفت: در موارد لکه بینی و خونریزی در بارداری توصیه می‌شود که تماس جنسی تا مدتی قطع شود.

47231

پست بعدی

جزییات زلزله ۴.۶ ریشتری بامداد امروز در خراسان جنوبی

ی اکتبر 10 , 2021
فارس نوشت: مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی با اشاره به زمین لرزه امروز صبح خوسف گفت: به سرعت با دهیاران این روستاها تماس گرفته شد تا مشکلات احتمالی را جویا شویم که براساس گزارشات حاصل شده به جز دو مورد ترک منزل قدیمی وجود نداشته است. ابوالحسن میرجلیلی امروز با […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000