شجریان؛ آخرین امپراطور

شجریان؛ آخرین امپراطور

پایان‌بخش نشستِ دیشبِ کلاب هاوس خبرآنلاین درباره میراث محمدرضا شجریان، غزلی با نام «آخرین امپراطور» بود که سیدعبدالجواد موسوی، آن را خواند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشستِ «سوگِ سیاوش؛ یک سال بدون محمدرضا شجریان»، به بهانه سالگرد درگذشت این استاد آواز ایرانی، عصر جمعه ۱۶ مهر، در کلاب‌هاوس خبرآنلاین برگزار شد.

سیدعبدالجواد موسوی، شاعر و از اعضای شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین، در پایان این نشست، غزلی را که برای محمدرضا شجریان سروده و به حسین علیزاده تقدیم کرده است، خواند.

او پیش از خواندن غزل «آخرین امپراطور»، در توضیحی گفت: «در آستانه سالروز تولد حضرت شجریان و در معیت آسید فضل‌الله مجتهدزاده عزیز، در شمار زائران رستم دستان شعر فارسی، حکیم ابوالقاسم فردوسی و خسرو خوبان آواز ایرانی، استاد شجریان و سرانجام زیارت‌کننده آرامگاه درویش خسته‌جان خراسانی، مهدی اخوان ثالث بودم؛ این غزل ره‌آورد آن سفر به یاد ماندنی است.»

«آخرین امپراطور»

گوهری بود که در زمره اعجاز آمد
خاصه آن دم که به همراهی شهناز آمد

استخوانم، جگرم، جانم را آتش زد
به گمانم ز دل سوخته آواز آمد

حق گواه است که از معجزه آوازش
بارها جان ز تنم رفت و به تن باز آمد

او زبان دل ما در غم و در شادی بود
همه جا در همه حال آینه‌پرداز آمد

بری از حشو و زوائد به مثل شاید گفت
سخنی بود که در غایت ایجاز آمد

گرچه از مشهد جان بود ولی پنداری
بار دیگر به جهان خواجه شیراز آمد

مدعی ذوق ندارد که از آواز خوشش
مرغ پربسته خوش ذوق به پرواز آمد

ختم شد شعبده مدعیان با سحرش
از همان نغمه شوری که در آغاز آمد

۵۷۵۷

پست بعدی

عبدالرزاق گورنا: شفقت، جای سیم‌های خاردار را باید بگیرد

ش اکتبر 9 , 2021
ایسنا نوشت: عبدالرزاق گورنا، برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۱، تاکید کرد این شفقت است که باید جای سیم‌های خاردار را در مواجهه با مهاجران بگیرد. به گزارش رویترز، عبدالرزاق گورنا، نویسنده تانزانیایی به عنوان برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۲۱ معرفی شد. این نویسنده می‌گوید مهاجران در اروپا باید حین ورود با […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000