عبدالرزاق گورنا: شفقت، جای سیم‌های خاردار را باید بگیرد

عبدالرزاق گورنا: شفقت، جای سیم‌های خاردار را باید بگیرد

ایسنا نوشت: عبدالرزاق گورنا، برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۱، تاکید کرد این شفقت است که باید جای سیم‌های خاردار را در مواجهه با مهاجران بگیرد.

به گزارش رویترز، عبدالرزاق گورنا، نویسنده تانزانیایی به عنوان برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۲۱ معرفی شد. این نویسنده می‌گوید مهاجران در اروپا باید حین ورود با مهربانی و دلسوزی مواجه شوند نه سیم‌های خاردار. گورنا همچنین معتقد است عملکرد دولت بریتانیا در قبال کسانی که به دنبال پناهنده شدن هستند، تاحدودی ناخوشایند است.

گورنا که در کتاب‌هایش به کمک شخصیت‌های داستان از میراث استعمارگری سخن می‌گوید، زمانی که از آکادمی نوبل با او تماس گرفتند تا او را از برنده شدن مطلع کنند، شوکه شده است.

این نویسنده که متولد زنگبار است، در سال ۱۹۶۸ و زمانی که دانشجو بود به بریتانیا نقل مکان کرد. نخستین رمان او در سال ۱۹۸۷ منتشر شد و او در رمان‌هایش بارها به مردمی که ترک دیار کرده‌اند، اشاره کرده است.

این نویسنده ۷۳ ساله می‌گوید: «در حال حاضر، به نظر می‌رسد عملکرد دولت بریتانیا درباره کسانی که خواستار پناهنده شدن یا ورود به کشور هستند تاحدودی ناخوشایند است… به نظر می‌رسد برای آن‌ها عجیب است که کسانی قصد دارند از مناطق پر از مشکل به کشوری که موفق است نقل مکان کنند. این چرا باید غافلگیرکننده باشد؟ چه کسی دلش نمی‌خواهد به کشوری که وضعیت بهتری دارد برود؟ پاسخ به این سوال بی‌معنی است.»

او معتقد است آثارش شکاف بین فعالیت آکادمیک در حوزه استعمار و دانش مشترک را پر می‌کنند.

گورنا می‌گوید: «این‌جا نقطه‌ای است که داستان می‌تواند نقشی ایفا کند: نه با آموزش بلکه با آگاه‌سازی، با جذب کردن مخاطب، با صحبت کردن درباره موضوعات مختلف، با تشویق مردم به زندگی کردن.»

۵۷۵۷

پست بعدی

اعلام جزییات زمان و مکان خاکسپاری عزت‌الله مهرآوران

ش اکتبر 9 , 2021
ایرنا نوشت: مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت درباره مراسم تشییع و تدفین زنده‌نام عزت‌الله مهرآوران، گفت: «پیکر این هنرمند روز دوشنبه (۱۹ مهر) درقطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاک سپرده خواهد شد. عزت‌الله مهرآوران، کارگردان و بازیگر شناخته شده تئاتر، سینما و تلویزیون که از پنجم مهر، به سبب ابتلا به […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000