ضرب الاجل 20 روزه رئیسی برای تصمیم‌گیری جهت احیای جهادسازندگی

ضرب الاجل 20 روزه رئیسی برای تصمیم‌گیری جهت احیای جهادسازندگی

ایسنا نوشت : وزیر جهاد کشاورزی گفت که رییس جمهور مهلت ۲۰ روزه مشخص کرده تا در این مدت در خصوص احیای جهاد سازندگی تصمیم گیری شود.

سیدجواد ساداتی نژاد پنجشنبه ۱۵ مهرماه در جمع روستاییان و عشایر روستای قشلاقی لقو با اشاره به تاکیدات رئیس جمهور بر لزوم احیای جهادسازندگی و تاثیر آن در بهبود شرایط روستاها افزود: زمانی که جهاد سازندگی فعال بود روستاهای ما صاحب داشت و سر زدن به روستاها و رفع مسائل و مشکلات روستاها توسط این سازمان انجام می شد، اما بعد از اینکه جهادسازندگی با جهاد کشاورزی ادغام شد، روستاها یک حالت بی پناهی و رهاشدگی پیدا کردند و روستاییان در میان موازی کاری های مختلف سردرگم شدند و در نهایت محوریت اصلی روستا که تولید بود فراموش شد.

وی اظهار کرد: یکی از تاکیدات رییس جمهور در دولت سیزدهم، رسیدگی به اقشار محروم جامعه و رسیدگی ویژه به روستاها و عشایر است، از روزهای اول استقرار دولت، رییس جمهور چندین بار بر رسیدگی به روستاها و عشایر تاکید کرد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اگر تولید از روستا گرفته شود دیگر روستا و عشایر مفهومی ندارد چراکه زمانی که صحبت از روستا و عشایر می شود عمده ترین مسئله اقتصاد روستایی و عشایر است، الان اقتصاد روستایی و عشایری دچار مشکل شده که نتیجه آن مهاجرت از روستاها و خالی شدن روستاها از سکنه است. جمعیت روستایی ایران در زمان انقلاب ۶۰ درصد بوده ولی در حال حاضر به ۲۷ درصد رسیده و عمده روستاییان به حاشیه شهرها رفته اند و دولت ها برای رفع مشکلات حاشیه شهر باید هزینه زیادی انجام دهند.

وی ادامه داد: در صورتی که به روستا و عشایر توجه شده و از تولید آنها در همان محل تولید حمایت صورت گیرد، مقرون به صرفه تر است و از بروز بسیاری مسائل و مشکلات در حاشیه شهرها جلوگیری خواهد شد. رییس جمهور مهلت ۲۰ روزه مشخص کرده تا در این مدت در خصوص احیای جهاد سازندگی تصمیم گیری شود و روستاها مجددا به متولی واقعی خود که همان جهادسازندگی است برخواهند گشت تا اقتصاد و تولید روستاها رونق بگیرد و روستاها با استفاده از گروه های جهادی و کمک مردم و خیرین و امکانات دولتی احیا شوند و مهاجرت معکوس شکل بگیرد و تولید در روستا زنده شود.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: امیدواریم با این تصمیم رئیس جمهور در دولت سیزدهم شاهد یک رونق فوق العاده در روستاهای کشور و رونق تولید در حوزه روستا و عشایر باشیم.

ضرب الاجل 20 روزه رئیسی برای تصمیم‌گیری جهت احیای جهادسازندگی

ساداتی نژاد با اشاره به بازدید انجام شده از عشایر منطقه اضافه کرد: عشایر ذخایر نظام و تولید کننده و ضامن تولید پروتئین در کشور هستند. تولید باید اقتصادی بوده و استمرار داشته باشد، چراکه اگر تولید اقتصادی نباشد حفظ نمی شود. در روستا و عشایر نیز همینگونه است.

وی افزود: حوزه کشاورزی در دنیا حوزه ای است که یارانه به آن تخصیص می یابد چراکه امنیت غذایی موضوع فوق العاده مهمی برای همه جوامع دنیا است. امروز مردم دنیا و کشورها بر سر غذا رقابت می کنند. در شرایط کرونا قیمت غذا و ذخیره سازی آن افزایش پیدا کرده و برای تولید غذا دولت ها یارانه پرداخت می کنند، لذا ما نیز باید با افتخار به این حوزه یارانه پرداخت کنیم تا تولید کشاورزی و دامی در روستاها حفظ شود و امنیت غذایی در کشور وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر برای تهیه غذا وابستگی ایجاد شود، در این دنیای پرتلاطم گرفتار خواهیم شد. در صنعت طیور آمریکا در سال ۹۸ یک گونه مرغ که از انگلیس تامین می شد را تحریم کرد، اما چون از قدیم این نژاد مرغ در ایران بود به سمت احیای آن رفتیم. روستاییان و عشایر و کشاورزان مایه افتخار این مملکت هستند چرا که آنها علاوه بر تولید غذا تولید کننده قدرت نیز هستند. امروز غذا یکی از مولفه های قدرت کشورهاست و هر کشوری بتواند غذای بیشتری تولید کرده و علاوه بر رفع نیاز خود، نیاز دیگران را نیز تامین کند، قدرت بیشتری دارد.

وزیر جهاد کشاورزی عشایر و کشاورزان را عامل قدرت کشور دانست و با اشاره به مشکلات بیان شده توسط عشایر در این بازدید گفت: امروزه سالی ۳ هزار میلیارد تومان بودجه به عشایر اختصاص می یابد بیان کرد: این رقم نشان می دهد که نگاه به عشایر یک‌ نگاه رو به رشد است البته باید عقب ماندگی های قبلی جبران شود لذا با نگاه دولت سیزدهم به حوزه روستاها و عشایر و در جهت افزایش این اعتبار برای رفع مسائل و مشکلات این حوزه پیش خواهیم رفت.

ساداتی نژاد با بیان اینکه گزارش این سفر در جلسه روز یکشنبه دولت ارائه خواهد شد اضافه کرد: در خصوص رفع مشکلات حوزه دانش اموزی و آموزش عشایر بویژه در این منطقه پیگیری های لازم انجام خواهد شد. در خصوص اینترنت نیز در جلسه هیات دولت از وزیر ارتباطات درخواست می کنیم که در خصوص پوشش اینترنت در این منطقه اقدامات لازم صورت گیرد.

وی در خصوص وضعیت جاده این منطقه گفت: بعد از ادغام جهادسازندگی وضعیت جاده های روستایی و عشایری مقداری فراموش شد، باید گزارشی از وضعیت جاده های روستایی و عشایری بویژه درخصوص منطقه ای که بازدید شد از سوی استان ارائه شود تا اقدامات لازم در این رابطه صورت گیرد. در خصوص گازرسانی نیز این مهم در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته چراکه گاز یک زیرساخت رفاهی برای روستاییان است و در دولت نیز این مهم مطرح خواهد شد.

وزیر جهادکشاورزی در خصوص نهاده های دامی عشایر با بیان اینکه میزان تخصیص این نهادها را که گفته شده در این منطقه تخصیص ۵۰ درصدی نسبت به قبل دارد، به عدد قبلی بازمی گردانیم، گفت: جهت اعطای تسهیلات مناسب برای خرید نهاده توسط عشایر، یک خط اعتباری برای خرید نهاده اختصاص می یابد که بلافاصله دستورالعمل آنرا برای استان ارسال می کنیم تا با توجه به خشکسالی موجود و کمبود نهاده، عشایر بتوانند با نرخ کم بهره و مناسب تسهیلاتی را دریافت کنند.

وی درخصوص دام عشایر افزود: با انتخاب عشایر، آنها می توانند دام مازاد را به شرکت پشتیبانی امور دام بفروشند یا اینکه اگر عشایر دام مولد مازاد دارند و در تامین علوفه و ‌نگهداری آن مشکل دارند، طبق توافق صورت گرفته می توانند با قراردادی با شرکت پشتیبانی امور دام استان علوفه را به صورت اقساطی دریافت کنند که تا پایان پرواربندی مشکلی نداشته باشند و می توانند پس از آن با فروش دام به شرکت پشتیبانی امور دام یا هر کس دیگری، بدهی خود را تسویه کنند که این شیوه نامه در ایلام و کهگیلویه و بویراحمد نیز اعلام شده است‌.

ساداتی نژاد در خصوص صادرات مازاد دام ادامه داد: در مناطق مرزی بخشی از دام عشایر قاچاق می‌شود که به سبب اینکه در واقع سرمایه کشور قاچاق می‌شد تصمیم بر این شد که صادرات دام زنده عشایر توسط شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان مجری مدیریت شود تا با صادراتی که انجام می شود، شاهد افزایش قیمت در داخل نیز نباشیم.

وی اضافه کرد: پیشنهاد نماینده مردم ساوه و زرندیه مبنی بر اینکه سهم نهاده های دامی عشایر از ابتدای سال به خودشان داده شود، در جلسه شورای عشایر این مهم و سایر مسایل عشایری بررسی خواهد شد.

وزیر جهادکشاورزی در خصوص مشکلات مربوط به دفترچه عشایر و سهمیه آرد نیز مقرر کرد تدابیر ویژه اتخاذ شود و ادامه داد: در راستای مهاجرت معکوس به روستا، اگر قرار است عشایر را به این مهاجرت تشویق کنیم باید ابتدا این مهم را به رسمیت بشناسیم تا مشکلی در این خصوص ایجاد نشود.

وی ادامه داد: در استان مرکزی توزیع آرد در سال گذشته ۵۷ تن بوده که در ۶ ماهه امسال به ۲۸۸ تن رسیده همچنین توزیع نهاده از ۱۷۲۶ تن در سال ۹۹ به ۳۴۶۰ تن در ۶ ماهه اول سال رسیده که امیدواریم در ۶ ماهه دوم این ارقام افزایش بیشتری داشته باشند.

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: دغدغه دیگر روستاییان و عشایر مربوط به مشکل آنها با منابع طبیعی بر سر مالکیت اراضی است که در عمده سفرهای استانی این مهم مطرح بوده است. زمین روستاییان فاقد سند است و این ضعف بزرگی است. کشاورز برای دریافت وام باید ضامن معرفی کند ولی زمین خودش به دلیل عدم برخورداری از سند فاقد ارزش است، لذا این مهم به عنوان یک موضوع محوری در این دولت باید حل شود و با برنامه ریزی لازم این اراضی کشاورزی صاحب سند شوند، این مسئله یکبار برای همیشه باید حل شود. این معضل در ساوه و زرندیه حادتر است که امیدواریم با برنامه ریزی حل شود.

وی در خصوص اراضی ملی نیز گفت: باید اقدامات لازم صورت گیرد و اراضی ملی را برای اجرای ساخت و سازهای روستایی در اختیار روستاییان قرار دهیم‌.

2323

پست بعدی

کرباسچی خطاب به دو اصلاح طلب خارج نشین: دیکتاتور کیست؟

پ اکتبر 7 , 2021
اعتمادآنلاین نوشت: غلامحسین کرباسچی در صفحه شخصی خود در توئیتر به صحبت های اخیر رضا علیجانی و محمدجواد اکبرین درباره کروبی واکنش نشان داد. غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران در صفحه شخصی خود در توئیتر خطاب به رضا علیجانی و محمدجواد اکبرین نوشت: با تیتر # ملی _مذهبی انقلابی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000