تپش قلب دارید؟ با این سه روش آن را کنترل کنید

تپش قلب دارید؟ با این سه روش آن را کنترل کنید

حتماً برای شما هم پیش آمده که گاهی دچار تپش قلبِ سریع‌تر از حالت عادی شوید و احساس کنید که قلبتان با شدت بیشتری در حال تپیدن است. این حالت ممکن است فقط چند ثانیه ادامه پیدا کند و در هر مقطعی از زمان و در حال حرکت، نشستن، دراز کشیدن یا ایستادن رخ دهد.

به گزارش خبرآنلاین، تمام موارد تپش قلبِ سریع‌تر از حد معمول، همیشه به این معنی نیستند که شما دچار یک بیماری قلبی هستید. گاهی اوقات تپش قلب برحسب دلایلی ایجاد می‌شود که بدن نیازمند جریان خون بیشتری است. به‌طور مثال ممکن است به علت وجود استرس، بیماری، کم‌آبی بدن یا ورزش این حالت بروز پیدا کند.

بارداری، کافئین، مشکلات پزشکی، مصرف داروهای خاص، مصرف داروهای غیر مجاز و غیربهداشتی، توتون و تنباکو از دیگر دلایل ایجاد تپش قلب سریع هستند.

در این مطلب، سه روش برای کنترل تپش قلب به شما معرفی می‌شود:

۱.پرهیز از مصرف موادغذایی محرک

مواد غذایی بسیاری وجود دارد که احتمال تپش قلب را افزایش می‌دهد. حذف این موارد از برنامه غذایی روزمره می‌تواند شما را در کنترل ضربان سریع قلب یاری کند.

برخی از این مواد غذایی عبارتند از: نوشیدنی‌ها و مواد غذایی کافئین‌دار، محصولات تولید شده از تنباکو، الکل، داروهای مخصوص سرماخوردگی و سرفه، کاهش‌دهنده‌های اشتها، داروهایی که برای درمان بیماری‌های روانی استفاده می‌شوند، داروهای فشارخون بالا، مت آمفتامین و…

البته محرک‌هایی که باعث افزایش تپش قلب شما می‌شوند، ممکن است در دیگران چنین تاثیری نداشته باشند؛ یعنی این موارد تا حد زیادی منحصربه‌فرد هستند.

۲.نوشیدن مداوم آب

کمبود آب در بدن می‌تواند باعث تپش قلب شود. زیرا خون حاوی مقادیر زیادی آب است؛ به همین دلیل وقتی بدن کم آب می‌شود، غلظت خون افزایش می‌یابد. هر چقدر خون غلیظ‌تر باشد، انتقال خون به رگ‌ها و سراسر بدن برای قلب دشوارتر می‌شود و قلب درنهایت مجبور است تعداد و شدت ضربان‌ها را افزایش دهد. همین عامل سبب بروز تپش قلب می‌شود.

پس هرگاه احساس کردید که نبضتان بالاست، یک لیوان آب بنوشید.

۳. تکنیک‌های آرام‌سازی

استرس می‌تواند به‌تنهایی موجب تپش قلب شود (زیرا هیجان و اضطراب باعث افزایش ترشح آدرنالین می‌شود). کنترل استرس از طریق راه‌های آرام‌سازی مانند مراقبه، تای‌چی و یوگا می‌تواند در این زمینه بسیار کارساز باشند.

به طور مثال سعی کنید در یکی از پوزیشین‌های یوگا بنشینید و از طریق بینی به آرامی نفس بکشید و از دهان خارج کنید. این کار را تکرار کنید تا زمانی که احساس آرامش بر شما غلبه کند.

پایین نگه‌داشتن سطح استرس اجتماعی نیز می‌تواند در جلوگیری از وقوع تپش قلب و کاهش و کنترل آن مؤثر واقع شود.

منبع: healthline / مترجم: الهه جعفرزاده

4747

پست بعدی

پایداری‌ها در سکوت رسانه‌ای پای خود را محکم می‌کنند/ دولت توجه چندانی به سهم خواهی‌ها ندارد

س اکتبر 5 , 2021
برنا نوشت: یک چهره سیاسی اصولگرا گفت: هیچ دولتی بدون منتقد نبوده و نیست در این دولت هم طیف‌هایی منتقد هستند و به برخی عملکردها ایراد دارند ولی روش‌ها در نقد و برخورد مختلف است اما به عقیده من، جریان منتقد دولت هنوز شکل جامع و کاملی به خود نگرفته […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000