عبور از چالش ها در سایه تعامل دولت و صداوسیما/ رسالت این سازمان تنها سرگرم سازی نیست

عبور از چالش ها در سایه تعامل دولت و صداوسیما/ رسالت این سازمان تنها سرگرم سازی نیست

ایرنا نوشت: دولت به منظور پیشبرد برنامه های خود و مردم هم به منظور آگاهی از این برنامه ها و واقعیات کشور بیش از هرزمان دیگری به رسانه، به ویژه رسانه ای به گستردگی صداوسیما نیازمند هستند. از رهگذر تعامل دو سویه رسانه ملی با دولت و ملت می توان به عبور از چالش ها و بحران های موجود امیدوار بود.

همزمان با پایان مسئولیت «عبدالعلی علی عسگری» از ریاست سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی، رهبر معظم انقلاب در حکمی «پیمان جبلی» را به این سمت منصوب کرد.

جبلی در شرایطی به ریاست رسانه ملی برگزیده شد که دولت سیزدهم درآغاز مسئولیت خود بیش از هر زمان دیگری نیازمند همراهی این رسانه است تا بتواند در مسیر بهبود شرایط دشوار کشور گام های اساسی بردارد و جامعه و افکار عمومی را هم در کنار خود داشته باشد.این مهم جز درسایه تعامل نهاد دولت و صداوسیما به دست نخواهد آمد اما درعین حال این تعامل می تواند منشا بسیاری از تغییرات در جامعه شده و عبور از شرایط کنونی را آسان تر سازد.

انتظارات مسئولان از رسانه ملی

تعیین اهداف و چشم انداز دوره جدید فعالیت سازمان صداوسیما بر عهده رییس جدید خواهد بود و در ابتدای مسیر این طراحی، شناخت و آگاهی از انتظارات مسئولان و دلسوزان کشور ضرورت ویژه دارد. در این راستا مقام معظم رهبری روز چهارشنبه در در پیام انتصاب جبلی تصریح کردند: «رسانه‌ ملی، دانشگاهی برای ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی، و آوردگاهی برای مقابله با امواج خصمانه‌ تحریف و تفتین، و آسایشگاهی برای بهره‌مندی چشم و دل همگان از جلوه‌های زیبائی و هنر، و قرارگاهی برای پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی کشور است.»

نقش آموزش محور رسانه ملی از همان ابتدای انقلاب اسلامی از سوی بنیانگذار انقلاب امام خمینی(ره) هم مورد توجه ویژه بود و اکنون پس از چهاردهه رهبر معظم انقلاب هم بر این موضوع تاکید ویژه دارند.

رسالت صداوسیمای جمهوری اسلامی تنها سرگرم سازی نیست بلکه آموزش مردم به منظور ارتقای زندگی آن ها نیز است. در بخش دیگر پیام رهبر معظم انقلاب به موضوع مقابله با تحریفات هم اشاره شده است. رهبری روز دوشنبه هفته گذشته (۵ مهرماه) همزمان با اربعین حسینی درباره اهمیت مقابله با هجمه های دشمنان، امکانات ناشی از فضای مجازی و رسانه ‌ای برای روشنگری و پاسخ به ابهامات را مغتنم خوانده و تاکید کردند: «اصل قطعی در قضیه جهاد تبیین و بازگویی حقایق، استفاده از شیوه‌های اخلاقی و بیان مسائل همراه با منطق، متانت، عقلانیت کامل و استفاده از عواطف انسانی، و پرهیز از دشنام، تهمت، دروغ و فریبکاری در مواجهه با افکار عمومی است.»

عبور از چالش ها در سایه تعامل دولت و صداوسیما/ رسالت این سازمان تنها سرگرم سازی نیست

با این اوصاف به نظر می رسد در شرایط کنونی مهمترین انتظار رهبری از صداوسیما جهاد تبیین واقعیات در برابر هجمه تحریفات دشمن است.

در بررسی انتظار دولت از رسانه ملی در دوره جدید مسئولیت جبلی، پیام های آیت الله «سید ابراهیم رییسی» رییس جمهوری و نیز «محمد مخبر» معاون اول رییس جمهوری قابل توجه است. رییس جمهوری در پیام تبریک خود تصریح کرده است: «امید است با ارائه برنامه‌ها و طرح‌ های هوشمندانه، شاهد افزایش تولیدات فرهنگی فاخر، جذاب، امیدبخش و با نشاط در راستای گسترش سبک زندگی ایرانی- اسلامی، حفظ و ارتقای استقلال فرهنگی و هویت و انقلاب اسلامی و نیز انجام فعالیت‌های تاثیرگذار و در طراز گام دوم انقلاب، در این رسانه فراگیر و تمدن‌ساز باشیم.» امیدبخشی و نشاط محور اصلی خواست رییس جمهوری از رسانه ملی است، امیدی که بتواند در برابر این میزان سیاه نمایی موجود از سوی رسانه های خارجی تاب آورده و مایه نشاط جامعه و حرکت به سمت توسعه و پیشرفت باشد.

مخبر هم در پیام تبریک خود به جبلی یادآور شده است: «امیدوارم در دوران مسئولیت جنابعالی شاهد توسعه و تعمیق هر چه بیشتر و موثرتر تعامل دولت و سازمان صدا و سیما در حل مشکلات مردم باشیم؛ چرا که معتقدم سازمان صدا و سیما به مثابه پل ارتباطی و حلقه وصل ملت و دولت می‌تواند نقش تعیین کننده و بی بدیلی در انعکاس دغدغه ها، مشکلات و مطالبات مردم و تبیین دقیق برنامه ها، طرح‌ها و خدمات دولت ایفا کند و با امید بخشی و اعتماد آفرینی به ایجاد و گسترش وحدت ملی برای حل مشکلات و معضلات فراروی کشور و مردم کمک کند.» مسیر تعامل موثر دولت و رسانه ملی در دولت یازدهم و دوازدهم به دلایلی مسدود شده بود؛ به نظر می رسد در دولت جدید این مسیر هموارتر از همیشه باشد که می تواند عامل نویدبخشی در ایجاد همان نشاط و امید مورد نظر رییس جمهوری تعریف شود.

دوران حساس و رسالت سنگین رسانه ملی

حلقه وصل دولت و ملت را می توان مهم ترین توصیف از یک رسانه ملی در شرایط کنونی دانست. حلقه ای که از یک سو می تواند با انتشار و پرداختن به دستاوردها، تبیین و آگاه سازی درباره اهداف و برنامه ها و در نهایت با فرصت دادن به مسئولان به منظور ارائه دیدگاه، دولت و برنامه های این نهاد را به مردم بشناساند. از سوی دیگر با انعکاس دشواری ها و مشکلات زندگی مردم به صورت عینی و واقعی در مسیر رساندن صدای جامعه به مسئولان نقش ویژه ای ایفا کند. این تعامل نیاز امروز کشور است. تعدد سختی ها و مشکلات کنونی کشور رسالت تمام رسانه های دلسوز داخلی را فزون ساخته است و در این میان مسئولیت صداو سیما به عنوان مهم ترین و اثرگذارترین آن ها بیشتر از دیگر است. هم دولتمردان در شرایط کنونی به مردم و حمایت آن ها نیاز دارند و هم مردم نیازمند شنیده شدن از سوی مسئولان و دریافت پاسخ هستند. آیت الله رییسی از همان روزهای نخست پیروزی در انتخابات بر نقش ویژه مردم در دولت سیزدهم تاکید داشت. وی در نخستین گفت و گوی تلویزیونی خود تصریح کرد: «تلاش خواهیم کرد ارتباط نزدیک ما با مردم حفظ شود، زیرا به این ارتباط سخت نیاز دارم، برای آگاهی از مسائل کف بازار و خیابان، به این ارتباط نیاز دارم، این ارتباط را نه برای خودم به عنوان مسوول بلکه برای بسیاری از مسوولان ضروری می دانم و بنا دارم که این رفتارم تغییر نکند چون اساسا با روحیه من نمی‌سازد که بخواهم غیر از این رفتار کنم.»

حفظ این ارتباط در سایه رسانه ای به گستردگی و نفوذ صداوسیما آسان تر خواهد بود. مقابله با چالش هایی از نوع کرونا، موضوع مهم حمایت از تولید داخل، توجه به ظرفیت ها و بهره گیری از آن ها، افزایش آگاهی های جامعه درباره شرایط خاص اجتماعی و سیاسی، اقناع مردم درباره تصمیمات دولت همه و همه می تواند در سایه برنامه ریزی صدا و سیما تحقق یابد. همانگونه که رییس جمهوری تصریح کرده است دولت سخت به این ارتباط نیازمند است.

هدایت فرهنگی، تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی هم از دیگر انتظاراتی است که می توان در شرایط هجوم بی وقفه رسانه های خارجی بر این مفاهیم از صداوسیما در دوره جدید داشت. با تقویت هریک از این موارد، راه همراه ساختن جمعی جامعه به منظور پیاده سازی برنامه های پیشرفت آسان­تر پیش خواهد رفت.

23215

پست بعدی

چرا عده‌ای مرگ و میر کرونا را می‌بینند ولی واکسن نمی‌زنند؟

ش اکتبر 2 , 2021
ایرنا نوشت: چرا برخی افراد با توجه به مشاهده خطرات ناشی از ابتلا به کووید ۱۹، از تزریق واکسن کرونا امتناع می‌کنند؟ "نازنین آهنگری"، دکتر روان شناس درباره این‌که چرا برخی افراد با توجه به مشاهده خطرات ناشی از ابتلا به کووید ۱۹، از تزریق واکسن کرونا امتناع می‌کنند، بیان […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000