سرانجام طرح شفافیت آراء در مجلس/ شفافیت آراء به دولت هم می‌رسد؟

سرانجام طرح شفافیت آراء در مجلس/ شفافیت آراء به دولت هم می‌رسد؟

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس بر این باور است که اگر شفافیت خوب است و ما داریم آن را در مجلس تصویب می کنیم سایر قوا هم باید به شفافیت پایبند باشند و نمی توان بگوییم شفافیت برای مجلس خوب است و برای دولت بد است.

احسان ارکانی، نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس در پاسخ به این سوال که طرح شفافیت آراء نمایندگان، به کجا رسیده است؟ به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: آخرین اطلاعی که من دارم این است که این طرح در کمیسیون تخصصی اش که در کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس است نهایی شده است، یعنی آن چکش کاری ها و بررسی پیشنهادات مختلف نمایندگان و .. انجام و نهایی شده است و الان در نوبت دستور کار صحن علنی قرار دارد که به صحن بیاید و نهایتا در آنجا تصویب شود اما اینکه چه زمانی در دستور کار قرار گیرد به هیئت رئیسه برمی گردد.

شفافیت خوب است اما هزینه هایی هم دارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که از نظر شما تمایل نمایندگان نسبت به این طرح به چه صورت است؟ افزود: بنده جزو کسانی هستم که آرا و نظراتم را در خصوص رأی هایی که در مجلس می دهم، اعلام می کنم، مثلا همین رای اعتماد هم با وجود اینکه می دانید کسانی که به وزیری رای مخالف داده باشند، اگر رایشان علنی و شفاف شود برایشان هزینه دارد، اما بنده اگر رای مخالف دادم آن را اعلام کردم. نکته این است که تا حدودی نظرات متفاوت است، به هر حال برخی ها می گویند درست است شفافیت خوب است اما گاهی اوقات، شفافیت هزینه هایی دارد که تبعات و هزینه ها ممکن است به منافع مردم آن حوزه انتخابیه لطمه بزند.

سرانجام طرح شفافیت آراء در مجلس/شفافیت آراء به دولت رئیسی هم می‌رسد؟

او ادامه داد: مثلا در مورد یک لایحه یا رای اعتماد یا استیضاح یک وزیر یا در مجموع، در مورد سؤالاتی که طرف مقابل آن دولت باشد، نظرات خلاف میل دولتی ها و یا سایر دستگاه هایی که تاثیر گذار هستند ممکن است باعث شود که نمایندگان، تمایل چندانی به علنی بودن رایشان در آن مورد خاص نداشته باشند و حتی این گونه شفافیت در این حوزه ها را باعث نقض استقلال رای نمایندگان می دانند اما در هر صورت من موافق هستم به جز مواردی که ممکن است بعدا تصویب شود و جنبه امنیتی داشته باشند و شفافیت در آن موارد امکان پذیر نباشد، سایر امور شفاف باشد.

رأی هیئت دولت هم باید علنی باشد

ارکانی اشاره کرد: البته من معتقد هستم شفافیت نباید منحصرا برای مجلس باشد بلکه همه دستگاه ها باید شفاف باشند. در دولت جلسات هیئت دولت و نظرات و مصوبات و آرای وزرا باید علنی باشد. اگر ما شفافیت را یک امر مطلوب و یک امر دارای حُسن می دانیم، یک امر مطلوب و دارای حُسن نباید فقط توسط یک گروه خاص انجام شود بلکه توسط همه باید انجام شود، من در حوزه عمومی معتقد به شفاففیت عمومی هستم یعنی بسیاری از موضوعات را باید در حوزه عمومی هم شفاف دنبال کنیم.
این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که از نگاه شما دولت، قوه قضاییه و .. چگونه می توانند تصمیم گیری هایشان را علنی و شفاف کنند؟ تصریح کرد: رای فقط در مجلس نیست، ما مصوبات هیئت وزیران را داریم که همپای قوانین مجلس ابلاغ می شود، در مورد بسیاری از اینها در هیئت دولت که هفته ای دو روز یعنی در یک شنبه ها و چهارشنبه ها برگزار می شود، بحث و مباحثه سنگینی که توسط رئیس جمهور و سایر وزرا روی آن انجام می شود و نظرات متفاوتی دارند و برای هر مصوبه ای رای گیری می کنند. آیا تا کنون یکبار در جریان قرار گرفته ایم که متن مذاکرات چه بوده یا نتیجه رای گیری به چه شکل بوده است و چند نفر موافق و چند نفر مخالف بوده اند؟ به هرحال اگر شفافیت خوب است و ما داریم آن را در مجلس تصویب می کنیم سایر قوا هم باید به شفافیت پایبند باشند و نمی توان بگوییم شفافیت برای مجلس خوب است و برای دولت بد است.

همچنین الهام آزاد عضو کمیسیون اصل نود مجلس نیز در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص سرانجام طرح شفافیت آراء نمایندگان گفت: این طرح در کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در حال بررسی است. انشالله وارد صحن شود و به رأی گیری گذاشته شود.

دراین باره بیشتر بخوانید:

خطرات طرح شفافیت آرا به روایت یک نماینده/ اصحاب قدرت و ثروت پیام‌ سازمان یافته ارسال می‌ کنند

طرح شفافیت آرای نمایندگان، پنهانکاری می شود تا مجلس به آن رای بدهد!

چرا هیات رئیسه مجلس اعلام می کند طرح شفافیت آرای نمایندگان به دستش نرسیده؟!

۲۳۲۱۹

پست بعدی

پایان پرونده قتل مرد دو زن/ قاتل به قصاص محکوم شد

چ سپتامبر 29 , 2021
شرق نوشت: تیر سال 97 به‌دنبال وقوع درگیری خونین در پارکی در اسلامشهر پلیس در محل حاضر شد. شواهد نشان می‌داد در درگیری دسته‌جمعی که رخ داده مرد ۳۵ساله‌ای به نام فرید با ضربه چاقو کشته شده است. پلیس در نخستین گام از بررسی‌ها به بازجویی از شاهدان پرداخت و […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000