تعیین تکلیف یک نماینده مجلس برای دولت رئیسی در حوزه اقتصادی

تعیین تکلیف یک نماینده مجلس برای دولت رئیسی در حوزه اقتصادی

فارس نوشت: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، بر لزوم تنظیم و کنترل بازار با «تولید حداکثری» و «حذف انحصارها» تاکید کرد.

روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس در خصوص مهم‌ترین اقدامات لازم برای مدیریت بازار و کنترل قیمت‌ها که از سوی دولت باید انجام شود، اظهار داشت: راهکاری که در تنظیم بازار مغفول مانده، اعمال سیاست‌های مناسب تولیدی در تمام کالاها است که باعث می‌شود تا نیاز بازار به موقع تامین شود.

وی تأکید کرد: بازار صرفا با مولفه‌های قیمتی تنظیم نمی‌شود و نمی‌توان مثلا با شناسایی انبارهای محتکرین و برخوردهای قضایی تمام مشکل را حل کرد، هر چند این اقدامات لازم است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اعمال سیاست‌های تولیدی حداکثری و احیای ظرفیت‌های بخش تولید، گفت: در حال حاضر، به طور متوسط 50 درصد ظرفیت بخش تولیدی کشور بلااستفاده و راکد مانده است و لذا کار اصلی و ضروری این است که با احیای این واحدها، میزان تولید و عرضه کالا به قدر کافی انجام شود تا تقاضای بیش از حد ایجاد نشود.

ایزدخواه همچنین با اشاره به راهکار دیگر کنترل بازار اظهار داشت: همزمان با اعمال سیاست‌های تولیدی حداکثری، ساختار سوداگرانه و رانتی نیز باید جمع شود؛ به عنوان مثال، هرجا کالایی تبدیل به یک سرمایه می‌شود، باید دولت با شکستن انحصارها و شبه انحصارها، جلوی این پدیده را بگیرد.

85 درصد نهاده‌های دام و طیور، در انحصار یک شبکه خاص است

وی با بیان اینکه مقابله با ساختارهای انحصارزا و رانتی کار مستمر و عمیق می‌طلبد، عنوان کرد: در حال حاضر 85 درصد نهاده‌های دام و طیور کشور در انحصار یک شبکه خاص است که لازم است، دولت یک بار برای همیشه این انحصار را بشکند و عوامل دیگر را هم در این بازار دخیل کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته مقابله با ساختارهای سوداگرانه رانتی و انحصاری مانند یک جراحی است که درد و خونریزی هم دارد، اما برای بهبودی بیمار چاره‌ای جز تحمل آن نیست.

ایزدخواه همچنین در خصوص نقش سامانه‌های هوشمند و الکترونیک از قبیل سامانه جامع تجارت و پایانه‌های فروشگاهی در کنترل بازار، اظهار داشت: سامانه‌های هوشمند برای شفاف‌سازی در بازار حتما لازم است؛ به شرطی که همزمان با استقرار این سامانه‌ها با انحصارها هم مقابله و حذف شود، وگرنه سامانه‌های هوشمند فقط انحصارها را شفاف می‌کند.

وی افزود: استقرار سامانه‌های هوشمند راه مناسبی است اما راه حل نهایی نیست، لذا اقدامات اساسی باید در اصلاح ساختارها و حذف رانت‌ها و انحصارها صورت بگیرد.

23219

پست بعدی

واکنش ایمانی به حضور برخی وزرای روحانی در کابینه رئیسی

ش سپتامبر 25 , 2021
باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: فعال سیاسی اصولگرا نسبت به برخی انتقادات به دولت رئیسی شفاف سازی کرد. ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا، با اشاره به لزوم وجود روحیه نقد پذیری در دولت سیزدهم بیان کرد: آنچه تا الان از مجموعه رفتار آقای رئیسی متوجه شدیم این است که او فرد […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000