روایت «ضیافت» از فعالیت متفاوت یک جوان ایرانی در سوریه

روایت «ضیافت» از فعالیت متفاوت یک جوان ایرانی در سوریه

در بحبوحه جنگ داعش در سوریه، حاج اکبر فعالیت متفاوتی را آغاز می‌کند؛ فعالیتی که مردم سوریه هنوز پس از سال‌ها نیز قدردانش هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مستند «ضیافت» به کارگردانی امیر داسارگر در بخش مسابقه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و امشب از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

امیر داسارگر درباره سوژه این فیلم مستند گفت: مستند «ضیافت» قصه تجدید دیدار بین گروهی از بچه‌های ایرانی به نمایندگی اکبر واحدی با گروهی از مردم سوریه است. این دو گروه ۳ سال پی هدفی واحد را دنبال می‌کردند و حالا بعد از مدت‌ها دوباره یکدیگر را ملاقات می‌کنند. حاج اکبر جوانی است که در قالب فعالیت‌های جهادی در سوریه دست به ساخت یک مدرسه می‌زند.

وی ضمن معرفی شخصیت محوری این فیلم مستند گفت: اکبر واحدی شخصیت محوری این فیلم مستند است. او کسی است که در بحبوحه درگیری‌های سوریه در سال ۱۳۹۶ به این منطقه سفر می‌کند. به گفته خود او در ابتدا با هدف کار نظامی به سوریه سفر کرده است اما خیلی زود جذب کارهای اجتماعی، سازندگی و بازسازی مناطق جنگ‌زده می‌شود. اکبر واحدی به کمک مدل کاری خاصی که انتخاب کرده است، موفق می‌شود در شهر نبل و حلب جریان اجتماعی بسیار خوبی را ایجاد کرده و مشارکت خوبی را بین مردم و نیروهای مختلف در منطقه ایجاد کند.

کارگردان مستند «ضیافت» بیان داشت: اکبر واحدی کسی است که در زمان حضورش در ایران نیز فعالیت‌های جهادی بسیار زیادی را دنبال می‌کرده است. او با همین روحیه وارد سوریه می‌شود. اوج هنر او این است که با دست خالی توانسته طیف‌های مختلفی را از نظر مذهب، طبقه اجتماعی، فرهنگی و … جذب کرده و برای هدفی واحد پای کار بیاورد. محبوبیت او به حدی است که وقتی بعد از ۳ سال دوباره به سوریه برمی‌گردد با استقبال بسیار خوبی از سوی سوری‌ها روبه‌رو شده و می‌بینید که او را بسیار دوست دارند. مدل کار مخلصانه او الگویی است که با خود به سوریه می‌برد که مورد توجه هم قرار می‌گیرد. رمز موفقیت او این است که وارد خانه‌های مردم می‌شود و ارتباط صمیمی با همه مردم از فقیرترین تا غنی‌ترین اقشار جامعه سوری می‌گیرد.

داسارگر درباره زیرمتن این فیلم توضیح داد و گفت: در زیر متن فیلم اتفاق مهمی رخ می‌دهد و آن هم شکل‌گیری پیوند عمیق دو کشور ایران و سوریه در مبارزه با داعش است. این فیلم به خوبی نشان می‌دهد که چگونه باید عمل کنیم تا عقبه اجتماعی قوی بین دو ملت ایران و سوریه ایجاد کنیم. دو کشوری که در مبارزه با داعش در کنار هم بودند و مقاومت کردند. چه خوب است مدلی که اکبر واحدی برای کار خود انتخاب کرده است مورد توجه فعالان فرهنگی و اجتماعی ما هم قرار گیرد و متوجه این موضوع باشند که اصل کار برقراری ارتباطات عمیق بین مردم دو کشور است.

وی ضمن مقایسه سینمای داستانی با سینمای مستند در پرداخت به سوژه گفت: به نظرم هر سوژه‌ای را می‌توان از منظر مستند و سینمای داستانی بررسی کرد اما نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که مستند مسیر رسیدن به سینمای داستانی است. بدین معنی که وقتی می‌خواهید فیلم داستانی بسازید ناگزیر از تحقیقات جدی هستید و یکی از راه‌هایی که باعث افزایش شناخت ما از مخاطب می‌شود، ساخت مستند است. خود من اکنون مشغول ساخت سریالی هستم که این مستند در مسیر تحقیقات آن ساخته شد. این مستند را ساختم تا بتوانم در پلانی بلند مدت به تحقیقات درست و متقن در ساخت سریال برسم.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود درباره جشنواره تلویزیونی مستند گفت: من برای شبکه مستند احترام زیادی قائلم و معتقدم که از معدود شبکه‌های تلویزیون است که سر جای خودش قرار گرفته است. همین که فیلم مستند من که ماه‌ها پیش ساخته شده و به تلویزیون تحویل داده شد، در ۳ نوبت در جشنواره تلویزیونی مستند پخش می‌شود بسیار ارزشمند است. این موضوع در حالی است که این فیلم مستند که تولید خود تلویزیون است، از یک سال و نیم پیش تا به امروز تاکنون فرصت پخش پیدا نکرده بود اما جشنواره تلویزیونی این فرصت را پیش آورد که فیلم‌مان دیده شود.

علاوه بر این، مستندسازانی که فیلم‌هایشان در جشنواره حضور دارد از مستندسازان باسابقه و برجسته کشوراند که رقابت سختی به وجود می‌آید.

براساس این گزارش، مستند «ضیافت» امشب ۲۲ شهریورماه ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن امشب ساعت ۲۴ و فردا ساعت ۹ صبح است.

۵۸۵۸

پست بعدی

تاکید وزیر بهداشت بر نتیجه تحقیقات درباره کرونا در ایران

د سپتامبر 13 , 2021
ایسنا نوشت: وزیر بهداشت، 20 روز پس از انتصاب خود در جلسه‌ای با معاون تحقیقات و فناوری این وزارتخانه دیدار و گفتگو کرد که با توجه به وضعیت کشور در روزهای همه‌گیری کرونا و شرایطی که واکسن‌های داخلی را با دشواری های متعدد مواجه کرده، وزیر بهداشت دولت جدید نیز […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000