در کلاب هاوس خبرآنلاین مطرح شد؛ اصلاحطلبان الان چیزی برای بازسازی ندارند/ بجای خرد ورزی اصلاحطلبانه قبیله گرایی و رفاقت را داریم

در کلاب هاوس خبرآنلاین مطرح شد؛ اصلاحطلبان الان چیزی برای بازسازی ندارند/ بجای خرد ورزی اصلاحطلبانه قبیله گرایی و رفاقت را داریم

در کلاب هاوس امشب خبرآنلاین، موضوع «برخورد اصلاحطلبان با دوست سیزدهم، تعامل، تقابل یا سکوت؟ مورد نقد و بررسی افراد مختلف قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «برخورد اصلاحطلبان با دوست سیزدهم، تعامل، تقابل یا سکوت؟» عنوان بحث و گفت و گوی امشب کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین است که چهره های مختلف اصلاح طلبان،فعالان، سیاسیون و تحلیلگران رسانه ای نظراتشان را بیان می کنند.

تنها شانس دوباره حضور اصلاحطلبان در قدرت موفقیت دولت اقای رییسی است

احسان ارجمند حقیقی فعال اصلاحطلب
ما بسیار خوشحال می شویم آقای رییسی دولت موفقی داشته باشد. تنها شانس دوباره حضور اصلاحطلبان در قدرت موفقیت دولت اقای رییسی است. اگر او شکست بخورد ایران شکست خورده است و شاید اساسا فرصتی نداریم به انتخابات آینده چشم بدوزیم و فکر کنیم کدام جریان سیاسی برنده خواهد شد. در موقعیت خطیر و حساسی هستیم که جز موفقیت آقای رییسی راه برون رفتی از این شرایط نیست. ولی این باعث نمی شود نقد را کنار بگذاریم. بسیار طبیعی است ما دولت را نقد کنیم. این تضاد با منافع ملی ما ندارد.
ما به چارچوب منافع ملی کشور معتقدیم و دولت باید این منافع را تقویت کند. دولت قرار نیست به نظرات ما عمل کند. ما هم قرار نیست تابع سیاستهای دولت باشیم و هر اقدامی را دولت انجام می دهد تعریف و تمجید کنیم. جریان اصلاحطلب با اصولگرا که تفاوت دارند چطور می توانند تعامل کنند؟ این که امیدوار باشیم دولت موفق باشد و چوب لای چرخ دولت نگذاریم –که اساسا اصلاحطلبان توان سنگ اندازی در مسیر دولت را ندارند- باعث می شود به آن مفهوم تعامل یا تقابل شکل نمی گیرد.
یک جریان مسئولیت کشور را بر عهده گرفته و جریان دیگر نقد می کند. طبیعتا به گونه ای نقد می کند که نظر جامعه را به خود جلب کند. سکوت هم قابل فهم نیست. برخی احزاب می گویند ما یکسال سکوت می کنیم. همین الان دولت سیاستهایی را اعلام و اعمال می کند و شما مطمئن هستید این سیاستها به ضرر منافع ملی است. سکوت چه معنی دارد؟ شاید نقد کردن این فرصت را ایجاد می کند که دولت سیاستهایی را تعدیل کند. یا نقاط ضعف خود را اصلاح کند. اساسا سکوت کار کنشگر سیاسی نیست. باید دولت را نقد کنیم و نقد هم عالمه و مشفقانه و معطوف به منافع و امنیت ملی خواهد بود.
اگر دولت اقای رییسی شکست بخورد فرصتی برای طرحریزی برای بازگشت به قدرت نیست.

تخریب رقیب نتیجه معکوس دارد و بقیه اصلاحطلبان را بر باد می دهد

خلیلی فعال سیاسی
از مواضع آقای مرعشی که هوشمندانه و وطن خواهانه است تشکر می کنم. امیدوارم دولت اقای رییسی بتواند کشور را از بحرانهای چند وجهی نجات دهد. نقدی که به اصلاحطلبان است این است که مانند فیلمهای جنگی دهه 60 طرف مقابل و دشمن را خنگ و احمق و کوته بین تصویر می کنند. دوستان اصلاحطلب همچنان فکر می کنند اصولگرایان یا بخشی از حاکمیت یک سری آدمها ناتوان کم عقل و بی تدبیرند که دلشان برای وطن نمی سوزد. روی چه حسابی دوستان در کمین نشسته اند در سیاست خارجی اصولگرایان نتوانند مساله را حل کنند. امکاناتشان که از اصلاحطلبان خیلی بهتر است و از نظر مبنای فکری هم راحتتر می توانند تعامل کنند و دو روز دیرتر یا زودتر مساله را غرب حل می کنند.
اگر در کمین نشسته اید تنشها باعث تضعیف دولت شود و مردم به اصلاحطلبان برگردند مطلقا اینطور نیست. پیشنهاد ما همان است که در انتخابات داشتیم. منفعت اصلاحات هم در این است که کمک کنیم رییسی موفق شود. نه از جهت حفظ زیرساخت نظام، بلکه به خاطر این که عموم مردم از مشکلات معیشتی رها شود.درفضایی که 40 درصد مردم در فقر مطلق هستند گوشی برای حرفهای اصلاحطلبانه وجود ندارد. در انتخابات، اصلاحطلبان تمام هنرشان را در تخریب و هیولاسازی آقای رییسی انجام دادند ولی کسی گوش نداد. جامعه به حدی درگیر تامین حوایج ابتدایی است که اصلا کسی به این حرفها توجه نمی کند.
موفقیت آقای رییسی و ایجاد فضای بهتر برای مردم کمک می کند جریان اصلاحات بازسازی شود و چیزی را برای عرضه ارائه دهد و آنوقت گوشی برای شنیدن حرفهای خود داشته باشد. الان اصلاحطلبان چیزی برای بازسازی ندارند و ولی اگر وجه همت خود را در بین مردم برای تخریب رقیب به کار برند و قدرت طلبی بی رحمانه را داشته باشد، راهی جز جبران گذشته و بازسازی الگوها و دیدگاه های اداره کشور ندارند.
تخریب رقیب نتیجه معکوس دارد و بقیه اصلاحطلبان را بر باد می دهد.

دوقطبی ناخردمندی در اصولگرایان و اصلاحطلبان دارد تقویت می شود

فرید مدرسی فعال رسانه ای
بخش یله و رها شده اصلاحطلبی اصلا تشکیلات پذیر نیست. همه جا نفوذ می کند و به دنبال تقابل با کلیت سیستم جمهوری اسلامی است. نفوذش هم بسیار خوب بوده به طوری که بخش عمده ای از اصلاحطلبان را به خود جلب کرده و بخش کوچکی که نتوانسته است به خود جلب کند، منفعل شده اند. تا زمانی که این وضعیت وجود دارد، بخش کوچک اصلاحطلبان، توان تدوین استراتژی و ترسیم رفتار را ندارند به جز اینکه شاهد آن هستیم اصلاحطلبان به دو بخش واقعی تبدیل شود. یکی به دنبال جنگ با نظام سیاسی و دیگری به دنبال تعامل با نظام باشد. این دو راهبرد هماهنگ نمی تواند باشد.
رفتار دولت آقای رییسی به گونه ای است که موارد مختلفی از اشکالات را دارد که قابل کتمان نیست. دولت رییسی در بخشی از جریانات غیرعقلانی و تندرویی که حتی به رهبری ان قلت دارند و تلاش دارند نگذارند برخی از نگاه های رهبری در جامعه اجرایی شود، نفوذ کرده اند. این سلولهای سرطانی در دولت نفوذ خاصی دارد.
نمی توان گفت نفوذ این جریان غیرعقلانی در دولت چقدر است. این سرطان بعدا باید معاینه شود چقدر نفوذ کرده است. این سرطان بسیار خطرناک است. یکی از پیامدهای آن طرح صیانت از فضای مجازی بود که نشان داد این سرطان نیمه پیشرفته است و می تواند نظام سیاسی را دچار وضعیت بغرنج کند.
اصلاحطلبان با وضعیت کنونی و عدم برخورد واقعی با جریان به شدت رادیکال و ضدجمهوری اسلامی، توان عملیاتی شان به صفر رسیده است. در بیانیه ای که درباره افغانستان منتشر شد ریشه های تندروی دیده می شود. کسانی که نمی دانند سیاست ورزی باید بر اساس عقلانیت و منافع ملی ایران باشد و فکر می کنند در پوزیشن یک روشنفکر، بد و خوب را باید ارزشگذاری کنند. هر آدمی می داند طالبان سیاه است ولی فحش دادن یک سیاستمدار به طالبان رفتار روشنفکرانه وغیر نتیجه گرا است یا رفتار معقول یک سیاستمدار.
درباره اصلاحطلبان به شدت ناامیدم. آنها رفتار تند ضد جمهوری اسلامی و ضد رهبری دارند. آینده اصلاحطلبی رو به انحطاط است و حذف شدن در جریان برانداز را خواهیم داشت. برایم مهم نیست کسی ناراحت شود. جریان اصلاحطلب هر روز ضدیت خود را با جمهوری اسلامی بیشتر می کند. جریان میانه هم در چشم آنها نگاه می کند و چیزی نمی گوید. خرد ورزی اصلاحطلبانه را دیگر نداریم و قبیله گرایی و رفاقت را داریم می بینیم. با این وضعیت، تعامل با دولت معنایی ندارد. تصمیمش را جریان رادیکال گرفته و تلاش می کند از هر مجموعه ای آتو بگیرد و تمسخر کند. خود را نماد حقوق بشر و دموکراسی بداند که این هم یک دروغ است و روز به روز هم نفاق و دروغگویی اش بیشتر می شود به صورتی که زبان مخالف را نمی فهمد.
اصلاحطلبان در جایگاه خداوند عقل سیاسی حرف می زنند و دیگران را ناآگاه می دانند. دوقطبی ناخردمندی در اصولگرایان و اصلاحطلبان دارد تقویت می شود و هر دو علاقمند به حفظ جریان منطقی و میانه رو هستند.

2323

پست بعدی

در کلاب هاوس خبرآنلاین مطرح شد؛ اصلاحطلبان مردم را خوب حفظ می کنند و اصولگرایان دولت را/ امیدوارم اصلاحطلبان به مواضع براندازان نپیوندند

ش سپتامبر 11 , 2021
در کلاب هاوس امشب خبرآنلاین، موضوع «برخورد اصلاحطلبان با دوست سیزدهم، تعامل، تقابل یا سکوت؟ مورد نقد و بررسی افراد مختلف قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «برخورد اصلاحطلبان با دوست سیزدهم، تعامل، تقابل یا سکوت؟» عنوان بحث و گفت و گوی امشب کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین است که چهره […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000