مهدی فخیم‌زاده: ما ایرانی‌ها عادت‌های عجیب و غریبی داریم

مهدی فخیم‌زاده: ما ایرانی‌ها عادت‌های عجیب و غریبی داریم

ایسنا نوشت: مهدی فخیم زاده که این روزها در سریالی با عنوان «اپیدمی» با موضوع کرونا به ایفای نقش می پردازد، از دشواری های کار در شرایط کرونا سخن می گوید.

مهدی فخیم زاده درباره ی فعالیت در روزهای دشوار کرونایی تاکید کرد: شرایط حال کرونایی تجربه ای است که هیچ گاه تا به حال نداشتم. من در بمباران تهران در سال ۶۰ کار کردم آن موقع کارگردان هم بودم، تهیه کننده هم بودم. فیلمی مثل «فرار» را کار کردیم اما این شرایط نبود. آژیر می کشیدند، یک گوشه فرار می کردیم و پناه می گرفتیم. بعد که بند می آمد ادامه کارمان را انجام می دادیم ولی حالا ترس پنهان و آشکار در همه ما به وجود آمده است. خودم که کاری شروع نکردم. کارهایی هم پیشنهاد شد، اما نپذیرفتم و مطرح کردم که چگونه در این شرایط کار کنم. چندین کار هم برای بازی پیشنهاد شد که در نهایت «اپیدمی» را پسندیدم. می خواستم نپذیرم اما دیدم که همه عوامل جوان هستند و از تیمشان خوشم آمد و کار را پذیرفتم.

همبازی شدن با سیامک اطلسی پس از «همسر»

این کارگردان با اشاره به شرایط کرونا، یادآور شد: ما سینماگران بیش از هر صنف دیگری عادت به دست دادن و روبوسی کردن داریم. در مجموعه «اپیدمی» من و آقای سیامک اطلسی همبازی هستیم. مدتها بود همدیگر را ندیده بودیم و سر فیلم «همسر» با همدیگر کار کرده بودیم. و در این کار همدیگر را دیدیم و مانده بودیم که چه کنیم و واقعا این ترس پنهان در همه لحظات است. خیلی از عوامل هم در حین کار کرونا گرفتند. به هر حال چیز عجیب غریبی است که امیدوارم بعدها خاطره شود. فکر می کنم این روزها خاطرات عجیب غریبی است. من در هر شرایطی کار کردم. از کار تاریخی تا هلی کوپتربازی خواب و بیدار و. .. اما این شرایط را تجربه نکرده بودم. از صبح که می رویم، مدام مراقبیم که کسی به ما دست نزند و ما هم به کسی دست نزنیم. البته من واکسن زدم و ارشاد این موقعیت را فراهم کرده اما خیلی از عوامل نزده اند. ضمن اینکه هیچ تضمینی نیست. از مرگ نمی ترسم، بیشتر از این دربه دری بیمارستان ها می ترسم.

شبکه های اجتماعی اخبار عجیب غریبی را به گوش مرم می رسانند

فخیم زاده در همین زمینه درباره اخباری با موضوع واکسن در شبکه های اجتماعی مطرح می شود، اظهار کرد: این شبکه های اجتماعی علاوه بر حُسن هایی که دارد، ویژگی های دیگری هم دارد. اخبار عجیب غریبی را به گوش مردم می رساند که معمولا هم اخبار درستی دارد ولی گاهی هم اینگونه نیست. به نظرم اخباری که درباره واکسن از این شبکه ها منتشر می شود، اخباری است که در آن تلاش می کنند افراد را از واکسن زدن منصرف کنند.

این بازیگر سپس چنین ادامه می دهد: به نظرم تنها راه این است که در اولین فرصت واکسن بزنیم و بعد به زندگی مان ادامه دهیم؛ البته نه اینکه همگی سفر برویم. متاسفانه جاده ها روزهای تعطیل پر از مسافر است.آن سال های بمباران هم همینطور بود تا آژیر می کشیدند و یک روز بعد بمباران می شد، همه مسافرت می رفتند. شمال جا نبود و یا زمانی که صدای آژیر می آمد مردم به جای اینکه زیرزمین پناه بگیرند، پشت بام می رفتند تا ببینند کجا بمباران می شود. خانه ما جایی بود که زمانی که آژیر قرمز کشیده می شد، صدای پاها را می شنیدم که همه روی پشت بام می دویدند تا ببینند این بار کجا منفجر می شود. ما ایرانی ها عادت های عجیب و غریبی داریم. حالا هم تا اعلام می شود به دلیل کرونا همه جا تعطیل است، جاده های هراز و رشت پر از جمعیت می شود! ولی به نظرم باید مراعات کرد تا بتوانیم وضعیت را کنترل کنیم.

همچنان به ورزش ادامه می دهم

این کارگردان یادآور شد: این روزها اغلب در خانه در قرنطینه هستم و حتما پروتکل ها را رعایت می کنم، هم مطالعه می کنم، هم می نویسم و هم ورزش می کنم. از زمانی که باشگاه ها را تعطیل کردند، دوستانم مطرح می کردند با این وضعیت بدنشان افت کرده اما من همچنان به ورزش ادامه می دهم. اتاقم را خالی کرده ام یکسری وسایل ورزشی گذاشته ام از جمله تردمیل و دمبل و … و ورزش را ادامه می دهم.

خوشبختانه «مختارنامه» جای «ولایت عشق» را گرفته است!

فخیم زاده در ادامه در پاسخ به اینکه آیا قصد ساخت سریال ندارد؟ اظهار کرد: سازمان صداوسیما ساخت یک سریال تاریخی درباره «حضرت ابراهیم(ع)» را پیشنهاد داد اما من نپذیرفتم و گفتم که کار تاریخی نمی سازم اما در حال نگارش یک کار جنایی، پلیسی و اکشن هستم که اگر آماده شود، سریال خواهد شد.

او در واکنش به بازپخش چندین باره سریال «مختارنامه» در تلویزیون، نیز اظهار کرد: کارهای تاریخی اسلامی با توجه به مناسبت های زیادی که وجود دارد پخش و بازپخش می شوند. یادم است انقدر «ولایت عشق» را پخش کرده بودند که می گفتم مردم ممکن است به ما بد و بیراه بگویند! امام رضا (ع) را همه دوست دارند، ولی پخش مداوم سریال آن خوب نیست. خوشبختانه چندسالی است مختار جای آن را گرفته است. مثل مناسبت عید می ماند، مراسم مذهبی که می شود، آن را پخش می کنند.

این بازیگر پیشکسوت در ادامه یادآور شد: به هر حال آقای داود میرباقری زحمت خیلی زیادی برای «مختارنامه» کشید و خوب است که این سریال هرازپاهی پخش شود، اما پخش بیش از حد، ممکن است اثرات منفی داشته باشد.

دوگانگی تلویزیون و نمایش خانگی و دستپاچگی مدیران

این کارگردان درباره ی گرایش کارگردانها به سمت تولید آثار نمایش خانگی، اظهار کرد: پلتفرم ها در حال حاضر اتفاق خوبی است اما باید ضابطه مند باشد؛ حتی آثاری که تولید می شوند. من سال ها در تلویزیون کار کردم و زودتر از همه به سمت تلویزیون رفتم و شاید بیشتر از همه هم در تلویزیون کار کردم شاید هم نفر چندم باشم. اما پلتفرم ها هم خوب هستند. الان کمی این دوگانگی نمایش و ضوابطی که در تلویزیون وجود دارد، مدیران را دستپاچه کرده است و می خواهند ضوابط تلویزیون را هم در شبکه نمایش خانگی پیاده کنند. خب ضوابط تلویزیون تاحدودی قابل درک است که یک شبکه عمومی و دولتی است و تا حدودی باید رعایت شود. اما در این پلتفرم ها باید ضوابطی که در سینماها وجود دارد، رعایت شود و نه ضوابط تلویزیون. چراکه مخاطب خود انتخاب می کند. تلویزیون می گوید من به خانه مردم می روم اما در سینما و پلتفرم ها، مردم خودشان انتخاب می کنند. کسی که نمی خواهد آثاری که تولیدشده را ببیند، آن را انتخاب نمی کند. خیلی از فیلم های خارجی را که سانسور و فلو می کنند، به تازگی هم این اتفاق در سریال آقای محمدی (قبله عالم) بیداد کرده است.

در کارهای پلیسی ام، پلیس بیشتر سانسور می کرد

فخیم زاده در پایان با بیان اینکه ضوابط تلویزیون کاملا مشخص است، یادآور شد: این موضوع در تلویزیون کاملا مشخص است. کارهای اواخر من در تلویزیون تقریبا هیچکدام سانسور نمی شد، به نوعی که در کارهای پلیسی ام، پلیس بیشتر سانسور می کرد، نه تلویزیون. در واقع ما زبان سانسور تلویزیون را یاد گرفتیم. اما آنچه در سینما پخش می شود، هیچکدام در تلویزیون قابل پخش نیست. در حال حاضر شبکه نمایش خانگی تحت نظارت ساترا رفته، جایی که در آن می خواهند ضوابط تلویزیون را پیاده کنند و این مشکل است.

۵۸۵۸

پست بعدی

سارق حرفه‌ای ، به خانه برادر دوستش هم رحم نکرد

ش سپتامبر 11 , 2021
شرق نوشت: شامگاه شانزدهم شهریور زنی با کلانتری 174 قیام‌دشت تماس گرفت و خبر داد به خانه‌اش دستبرد زده‌اند. تیمی از مأموران کلانتری بعد از دریافت این شکایت برای بررسی موضوع به خانه این زن رفتند و از او پرس‌وجو کردند. شاکی که سارق را می‌شناخت، اظهار کرد: در حال […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000