انتقاد کمساری از ارائه تصویر نادرست از امام برای نسل جوان/ هرکسی از ظن خودش امام را معرفی می کند

انتقاد کمساری از ارائه تصویر نادرست از امام برای نسل جوان/ هرکسی از ظن خودش امام را معرفی می کند

جماران نوشت: سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تصریح کرد: در تصویری که از امام ارائه می شود نسبت ها متناسب با نیت ها عوض می شود. اغراض سیاسی و غیر سیاسی هست و هرکسی از ظن خودش امام را معرفی می کند و لذا تصویری که نسلی که امام را ندیده از امام دارد، گاهی وقت ها با حقیقت وجودی امام بسیار تفاوت دارد.

حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری صبح روز چهارشنبه 17 شهریور ماه در مراسم افتتاحیه همایش یک روزه ای که به مناسبت سی و سومین سالگرد تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در حرم حضرت امام برگزار شد، گفت: ما امروز با دنیای متفاوتی مواجه هستیم. این تفاوت ها هم در مخاطب، هم در ابزارهای انتقال پیام و هم در محتوای پیامی که می خواهیم به مخاطب منتقل کنیم، حادث شده است. یعنی ما در سه حوزه با یک سری تغییرات جدی و شتابنده مواجه هستیم. همه ما سال ها در حوزه های فرهنگی و پژوهشی مشغول فعالیت هستیم اما شاید یک دهه پیش فکر نمی کردیم که این تغییرات بنیادین این قدر پر شتاب خودش را نشان بدهد.

فکر نمی کردیم روزی در کشور گوش ها برای شنیدن پیام ها سنگین شود

سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) افزود: ما فکر نمی کردیم یک روزی در کشور ما گوش ها برای شنیدن پیام ها سنگین شود، زبان ها برای انتقال پیام ها نارسا شود و فکر می کردیم چون پیام ما که نوعا در مراکز فرهنگی، دینی و مذهبی کار می کنیم پیام حقی است، لاجرم مخاطب ما هم این پیام حق را به خوبی می شنود و ما هرگونه این پیام را منتقل کنیم او حقیقت، نورانیت و واقعیت این پیام را درک می کند؛ اما شرایط نشان داد که این گونه نیست.

وی تصریح کرد: هم تعدد مراکز انتقال پیام ها، متنوع و متکثر شده و هم ابزارهای انتقال پیام آنقدر متفاوت و به روز شده که تقریبا تمام دستگاه های فرهنگی و بخش های تبلیغی را با این مسأله، چالش و معضل جدی مواجه کرده که چگونه باید با این مخاطب متفاوت یک تعامل و گفتمان متقابل را ایجاد کنیم. این واقعیتی است که وجود دارد و باید آن را بپذیریم و احترام بگذاریم.

کمساری اظهار داشت: اگر تا دیروز حرف حق را هرگونه ای به مخاطب می زدیم و او می شنید، امروز اگر حرف حق را گزیده و پالایش شده و با استفاده از ابزارهای تأثیرگذار انتقال پیام ،منتقل نکنیم، مخاطب ما این حرف را نمی شنود؛ چون او در معرض بمباران پیام ها، حرف ها و صداهای مختلف است. فرض کنید تا دیروز هنر بعنوان یک ابزار انتقال پیام بود یا کارکرد شعر رسانه ای و پیام رسان بود اما امروز خود این ابزار برای شنیده شدن به ابزارهای دیگری نیاز دارد.

جمعیت جوان پویای تأثیرگذار و تأثیرپذیر امام را ندیده اند

وی ادامه داد: مخاطب ما هم عوض شده است. یعنی مخاطب آشنای به اندیشه امام که امام را دیده، امروز دارد به سرعت جای خودش را به مخاطبی می دهد که اساسا در زمان حیات حضرت امام به دنیا نیامده بود. یعنی امروز بیش از 56 درصد جامعه ما افراد زیر 30 سال هستند و این در حالی است که امام ۳۳سال پیش رحلت کرده اند. یعنی جمعیت جوان پویای تأثیرگذار و تأثیرپذیر کسانی هستند که امام را ندیده اند و شناخت آنها از امام منحصر است به تصویری که رسانه ها داخلی و خارجی، بخش های فرهنگی و سیاسی ارائه می کنند، در حالی که این تصویر به تعبیر یادگار حضرت امام، «تصویر کاریکاتوری» از امام است.

هرکسی از ظن خودش امام را معرفی می کند

سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تصریح کرد: در تصویری که از امام ارائه می شود نسبت ها متناسب با نیت ها عوض می شود. اغراض سیاسی و غیر سیاسی هست و هرکسی از ظن خودش امام را معرفی می کند و لذا تصویری که نسلی که امام را ندیده از امام دارد، گاهی وقت ها با حقیقت وجودی امام بسیار تفاوت دارد.

وی تأکید کرد: اگر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام این تغییرات را به رسمیت نشناسد و متناسب با این تغییرات سازماندهی جدید نکند و زبان جدیدی را در تعامل با این مخاطبین به کار نگیرد، بدون تردید در انتقال مقصود و پیام خودش زبانش نارسا خواهد شد و مخاطب خودش را به سرعت از دست خواهد داد. امروز پرتال امام خمینی(س) که 15 سال پیش یک حرکت جدید و پیشرو محسوب می شد هم کارکرد آن روز خودش را از دست داده است. سایت جماران ما امروز برای اینکه دیده شود باید به اینستاگرام بیاید و در تلگرام کانال بزند. بستن و مواجهه حذفی با این ابزارها نشان دهنده نشناختن این زبان است.

انتقاد کمساری از ارائه تصویر نادرست از امام برای نسل جوان/ هرکسی از ظن خودش امام را معرفی می کند

در تبلیغ دین و اخلاق باید به اقتضاء زمان و مکان حرکت کنیم

کمساری با اشاره به اینکه ما به تجدیدنظر در نگرش، رویکرد و رفتار نیاز داریم، تأکید کرد: خواهش من این است که کارکنان مؤسسه فکر نکنند چون ما انتقال دهنده پیام و شخصیت یک انسان مقدس نورانی محبوب القلوب هستیم پس نیازمند هماهنگ شدن با تغییرات زمان نیستیم. اتفاقا در تبلیغ حقایق ثابت مثل دین و اخلاق ما باید به اقتضاء زمان و مکان حرکت کنیم و گرنه حقیقت ثابت دین که آسمانی و امری الهی است و اخلاقیات که جزو امور مستقلات عقلیه بشر محسوب می شود هم اگر متناسب با زمان حرکت نکنند و اقتضائات را در نظر نگیرند محکوم به فراموشی خواهند بود.

وی یادآور شد: ما تا اسم کار فرهنگی می آید ذهنمان به سمت کتاب، جزوه، مقاله و همایش می روند در حالی که ببینید امروز شبهاتی که از سوی دوست و دشمن در خصوص امام بیان می شود با چه ابزارهایی و در چه قالبی به صورت فراگیر منتشر می شود. نوعا از طریق کلیپ، فیلم، و یا مستندهای کوتاه و بلند مطرح می شود و آن وقت ما می خواهیم در مقابلش کتاب بنویسیم. چه زمانی این کتاب ها به پیام های مخاطب پسند تبدیل می شود؟!

سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) افزود: این را هم باید در نظر بگیریم که ما هرچه به شبهات پاسخ دهیم باز هم دشمنان کار خودشان را می کنند و باید همیشه حواسمان جمع باشد. اما حرف من این است که به یک تغییر جدی در رویکرد مؤسسه نیازمند هستیم و امیدوارم در نشست هایی که داریم به این هدف برسیم. اگر امروز از تدوین برنامه پنج ساله مؤسسه صحبت می کنیم برای متناسب سازی با شرایط جدید است.

اگر امام نبود امروز در کشور ما و بعضی از کشورهای منطقه خبری از دین خدا نبود

وی گفت: ما کار برای احیا و ترویج اندیشه امام را یکی از مصادیق امروزین تعظیم شعائر الهی می دانیم. ما امام را پرچم اسلام، تشیع، عدالت خواهی در عصر جدید، معنویت گرایی و اصلاح طلبی در عصر جدید می دانیم و اعتقاد داریم اگر امام نبود امروز در کشور ما و بعضی از کشورهای منطقه خبری از دین خدا نبود. شما فکر می کنید اگر قیام امام و خون شهیدانی که در راه اهداف الهی امام ریخته شد نبود، امروز میلیون ها نفر زائر از اقصی نقاط جهان می توانستند به زیارت اربعین امام حسین(ع) مشرف شوند؟!

امام جزء اعتقادات ما است

کمساری تأکید کرد: دین، استقلال، حرّیت و سربلندی ما از امام است و اینها واقعیت هایی است که ما به آنها افتخار می کنیم. امروز نه تنها به حرم با شکوه امام‌، به عنوان معیار و مصداق ارادتمان به امام افتخار می کنیم، بلکه این را هم یکی از حسنات نظام جمهوری اسلامی می دانیم. امروز ما دست بر سینه جلوی امام می ایستیم و می گوییم «السلام علیک یا بن رسول الله». کاری که امام کرد را بعد از معصومین هیچ کسی نکرد. در طول تاریخ اسلام در میان این همه علمای بزرگ چه کسی کار امام در جهت جهانی سازی اسلام و تشیع را کرد؟!

وی افزود: البته امام ادامه یک حرکت مجاهدانه و عالمانه در طول تاریخ تشیع بوده و قله این حرکت محسوب می شود. وقتی یک حکیم برجسته با اخلاص برای امام زیارتنامه می نویسد معلوم است که دشمنان اسلام و انقلاب نمی توانند این حقیقت نورانی و استمرار این ارادت را ببینند و دوستان کم اطلاع هم همان جریان را ادامه می دهند. البته دم خروس انجمن حجتیه از زیر لباس بعضی از آنها بیرون زده و همه می دانیم آبشخور فکری آنها چه جریانی است.

سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) اظهار داشت: این را با صدای بلند اعلام می کنیم، عشق فرزندان این آب و خاک به امام چیزی نیست که با چهار توئیت، حرکت سایبری و شیطنت بخواهد خدشه دار شود. امام جزء اعتقادات ما است و عاشقان امام تا پای جان بر سر ارادت خویش با ایشان خواهند ایستاد.

23219

پست بعدی

چرا سپاه پاسداران لانه تروریست‌های حزب دموکرات کردستان را موشک‌باران کرد؟

ج سپتامبر 10 , 2021
مشرق نیوز نوشت: جمهوری اسلامی ایران بدون تعارف‌های دیپلماتیک با تروریست‌ها و عوامل مخل امنیت ملی برخورد کرده و خارج از مرزهایش ضربه پیش‌دستانه می‌زند. سپیده دم روز گذشته تعدادی از مقرهای گروهک تروریستی حزب دموکرات کردستان هدف آتش سنگین قرار گرفت. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای از […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000