کار جادویی بابک بیات با موسیقی

کار جادویی بابک بیات با موسیقی

مهر نوشت:‌ بابک بیات و محمد اصفهانی به‌عنوان دو هنرمند جریان ساز از دو نسل متفاوت با موسیقی تیتراژ سریال «پهلوانان نمی‌میرند» یکی از ماندگاترین ملودی‌های مرتبط با مجموعه‌های داستانی را خلق کردند.

حسن فتحی دست روی هنرمندی برای آهنگسازی سریال «پهلوانان نمی‌میرند» گذاشت که بی تردید یکی از پیشگامان و مهم‌ترین هنرمندان این عرصه بود به همین سبب حسن فتحی دست روی هنرمندی برای آهنگسازی سریال «پهلوانان نمی‌میرند» گذاشت که بی‌تردید یکی از پیشگامان و مهم‌ترین هنرمندان این عرصه بود. شرایطی که موجب شد که علاوه بر رخ نمایی موسیقی متن سریال که انصافاً دربرگیرنده مولفه‌های ارزشمندی در حوزه موسیقی و گوش شنیداری مخاطبان بود، در حوزه موسیقی تیتراژ هم کاری آبرومند و دارای اعتباری پیش روی بینندگان آن سال‌های تلویزیون قرار گیرد.

بابک بیات آهنگسازی بود که روی لایه‌های پنهان و متفاوت احساس و عواطف مخاطب دست می‌گذاشت و بر اساس نوع درام ارائه شده در سریال‌ها و دیگر آثار تصویری شنونده را با دریچه جدیدی از موسیقی آشنا می‌کرد که در ارتباط مستقیم با آن اثر تصویری بودند، کما اینکه ملودی پردازی روی شعری از مولوی و اعتماد به یک صدای آنتیک و جدیدی چون محمد اصفهانی که دربرگیرنده توامان مولفه‌های موسیقی ایرانی و موسیقی پاپ بودند موجب خلق تیتراژی شد که اگر بابک بیات در طراحی آن نقشی نداشت، معلوم نبود می‌توانست این چنین ماندگار بماند یا خیر؟

محمد اصفهانی سال‌ها پیش بود که در برنامه «حالا خورشید» رضا رشیدپور درباره ویژگی‌های بابک بیات گفته بود: «بابک بیات علاوه بر اینکه آهنگساز توانمندی بود، انسان بسیار خوب و با معرفتی هم بود و من هرچه بیشتر می‌گذرد، بیشتر به او ایمان می‌آورم.

وی گفته بود: «من اعتقاد دارم در زمان فعالیت ما هنرمندانی چون بابک بیات و همایون خرم به پیک تخصص و شهرت رسیده بودند، اما آنچنان رفتار کریمانه‌ای با ما که در مسیر بودیم، داشتند که واقعاً دربرگیرنده ارزش‌های زیادی است. چون ما می‌دانستیم این عزیزان به ما هیچ احتیاجی نداشتند چون خودشان در رفیع‌ترین درجات هستند پس وقتی یک هنرجویی مانند من به آنها مراجعه می‌کردیم خود به تنهایی موقعیت ویژه است که من در امثال بابک بیات دیدم.»

حسن فتحی هم چندی درباره تیتراژ سریال «پهلوانان نمی‌میرند» و همکاری با محمد اصفهانی بود گفته بود: «من برای تیتراژ آن سریال به آقای بابک بیات اعتماد کردم. آقای بیات یکی از چهره‌های محبوب من در موسیقی بود و آرزو داشتم بتوانم با ایشان همکاری کنم. اتفاقاتی که ایشان در موسیقی پاپ از دهه پنجاه رقم زده بود را دنبال می‌کردیم و همکاری با آقای بیات برای من خیلی جذاب و هیجان‌انگیز بود. روزها و هفته‌های زیادی را کنار هم سپری کردیم و حضور آقای محمد اصفهانی پیشنهاد آقای بیات بود. موسیقی آقای بیات در پهلوانان نمی‌میرند انصافاً یکی از موسیقی‌های سریالی خیلی خوب است. هنوز هم گوش می‌کنم همچنان لذت می‌برم»

به هر ترتیب موسیقی تیتراژ سریال «پهلوانان نمی‌میرند» نیز یکی دیگر از خاطرات ماندنی سریال‌های تلویزیونی سیما در حوزه موسیقی است که قطعاً تنها کار خاطره ساز بابک بیات و محمد اصفهانی نیست، چرا که آنها نشان دادند با درهم آمیزی تفکر موسیقایی دو نسل متفاوت چگونه می‌تواند تا سال‌ها تبدیل به عناصری خاطره ساز در عرصه تیتراژها باشند.

۵۸۵۸

پست بعدی

ببینید | نگاهی به زندگی احمدشاه مسعود؛ چریکی برای همه فصول

ج سپتامبر 10 , 2021
امروز سالروز ترور مردی است که او را به عنوان یکی از بهترین فرماندهان جنگ‌های چریکی در قرن بیستم می‌شناسند. احمد شاه مسعود عمر کوتاه اما پر ماجرایی داشت، حداقل نیمی از چهل و هشت سال عمرش در جنگ و گریزهای چریکی گذشت. حالا تنها پسر احمدشاه مسعود جا پای […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000