مهدی هاشمی جنجال به پا کرد/ مولوی عبدالحمید از تغییر طالبان گفت/ صحبت‌های من را رادیو فردا تحریف کرد

مهدی هاشمی جنجال به پا کرد/ مولوی عبدالحمید از تغییر طالبان گفت/ صحبت‌های من را رادیو فردا تحریف کرد

برنا نوشت: هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ آیت الله آملی لاریجانی

آیت‌الله آملی‌لاریجانی از شورای‌ نگهبان استعفا داد و آیت‌الله سید احمد خراسانی، نماینده خراسان رضوی، در مجلس خبرگان رهبری، جانشین او شد. آملی‌لاریجانی که بعد از رد صلاحیت برادرش برای انتخابات ریاست‌جمهوری به‌شدت به عملکرد شورای نگهبان نقد وارد کرده بود، در نهایت تصمیم گرفت از شورای نگهبان استعفا دهد.

آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در رشته‌ توییتی در اعتراض به تصمیم شورای نگهبان در انتخابات ۱۴۰۰ نوشته بود: «از اولین حضور این‌جانب در شورای‌ نگهبان در سال ۱۳۸۰، قریب به 20 سال می‌گذرد. در تمام این مدت، از شورای نگهبان دفاع کرده‌ام، حتی در سال‌هایی که در قوه قضائیه بودم، اما هیچ‌گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیر قابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها. سبب این نابسامانی‌ها تا حد زیادی، دخالت‌های فزاینده دستگاه‌های امنیتی از طریق گزارش‌های خلاف واقع، در تصمیم‌سازی برای شورای نگهبان است؛ به ویژه اگر عضو مسئولی که باید گزارش‌های محققانه به شورا ارائه کند خود، عامدانه چیزی بر آن بیفزاید! چنان‌که از وزارت اطلاعات با قاطعیت تمام مطلبی نقل می‌کنند، حال آنکه با پرسش از معاونت مربوطه در وزارت اطلاعات به صراحت این مطلب تکذیب می‌شود. گلایه بنده از سر دغدغه‌ای است برای حفظ شأن و اعتبار شورای نگهبان.»

اما دلخوری او از عملکرد شورای نگهبان تا جایی پیش رفت که اعتبارنامه ابراهیم رئیسی را امضا نکرد. امری که سخنگوی شورای نگهبان آن را عادی جلوه داد و در نهایت او در سمت خود کناره گیری کرد.

روزنامه کیهان در واکنشی در این باره نوشت؛ سازندگی در این گزارش سعی کرده است دلخوری و ناراحتی علی لاریجانی و صادق آملی لاریجانی از نظام را القا و آن را برجسته کند و بگوید که اختلاف‌نظر و تشتت آرا در رئوس نظام باعث کناره‌گیری رئیس‌اسبق قوه قضائیه شده است.

نکته جالب ماجرا این است که نویسنده در بخشی از یادداشت خود نوشته است: «عدم حضور دو برادر (علی و صادق لاریجانی) در مراسم تنفیذ و پس از آن در مراسم تحلیف نشان داد که دلخوری‌ها همچنان پابرجاست. نه علی لاریجانی به این مراسم رفت و نه آملی که رئیس‌مجمع تشخیص و عضو فقهای شورای نگهبان بود حاضر شد در آن جلسات حاضر شود.»

این ادعا در حالی است که علی و صادق آملی لاریجانی هر دو در مراسم تنفیذ حکم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران حضور داشته‌اند و ادعای روزنامه سازندگی اگر که شیطنت و عمدی نبوده از منظر خوش‌بینانه حاکی از بی‌دقتی نویسنده آن مطلب است. نکته قابل آن آنکه بی‌دقتی مزبور عیار خوبی برای اهمیت و عمق این تحلیل روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی است.

چهره هفته؛ سرلشکر فیروزآبادی

سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح به دلیل بیماری کرونا در ۷۰سالگی درگذشت. مرحوم سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی سال ۱۳۳۰ در مشهد متولد شد و از سال ۱۳۶۸ به عنوان اولین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شده بود.

مرحوم فیروزآبادی در ۸ سال دفاع مقدس در سمت‌هایی چون جانشینی نخست‌وزیر در قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا، ستاد امداد و درمان جنگ کشور، امور پناهگاه‌ها و دفاع غیرعامل، پدافند شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای، مهندسی صنعتی جنگ و کمیته ساخت موشک زمین‌به‌زمین مشغول فعالیت بود و پس از پایان جنگ تحمیلی در چهارم مهر ۱۳۶۸، بنابر تصمیم رهبر معظم انقلاب اسلامی به ریاست ستاد فرماندهی کل قوا منصوب شد. سرلشکر فیروزآبادی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۵ به مدت ۲۷ سال با حکم رهبر معظم انقلاب، به عنوان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مشغول به خدمت بود و پس از آن به عنوان مشاور عالی نظامی فرماندهی کل قوا منصوب شد. وی در دوره اخیر فعالیت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با حکم مقام معظم رهبری، به عنوان عضو حقیقی مجمع منصوب شده بود.

مهدی هاشمی جنجال به پا کرد/ مولوی عبدالحمید از تغییر طالبان گفت/ صحبت‌های من را رادیو فردا تحریف کرد

مصاحبه مهم هفته؛ مولوی عبدالحمید

روزنامه شرق در مصاحبه مفصلی با مولوی عبدالحمید دیگاه های او را در باره موضوعات مختلف جویا شده است.

او در بخشی از اظهارات خود گفته است: پیام تبریک من به طالبان برای خیلی از برادران و خواهران سخت و قابل تعجب بوده است. من توضیح می‌دهم. طالبان حدود 20 سال است که با نیروهای ناتو که در افغانستان حضور دارند، درگیر شده‌ و با آنها جنگیده‌اند. گروه‌های دیگری هم غیر از طالبان در افغانستان مسلح بوده‌اند. من ممکن است از تمام اتفاقات پیش‌آمده و جزئیات آن اطلاعاتی داشته باشم که دیگران مطلع نباشند. اینکه طالبان چه کرده‌اند و دیگران چه کرده‌اند، ما زیاد شنیده‌ایم؛ ولی اینکه طالبان چه کارهایی را بر عهده گرفته‌اند که کار آنها باشد، من ممکن است اطلاعات وسیعی نداشته باشم؛ ولی چیزی که من می‌گویم این است که طالبان فعلی با قبل تغییر کرده است. اینها طالبان 20 سال قبل که مدتی در افغانستان حکومت کردند، نیستند.

او درباره حمایت خود از دولت رئیسی بیان کرد: در دنیا همیشه سیاست یک‌جور نیست، باید تغییر کند. این دوره هم ما چنین تصمیمی گرفتیم. اصولگرایان گفتند یک دوره هم ما را آزمایش کنید، ما نخبگان اهل‌ سنت را به کار می‌گیریم. گفتند شما این همه به اصلاح‌طلبان رأی دادید، یک دوره هم به ما اعتماد کنید و رأی بدهید. تیم آقای رئیسی هم شدیدا پیگیری کردند و چندین نفر را به زاهدان فرستادند. خود آقای رئیسی و تیمشان هم در تهران پیگیر مسائل اهل سنت در مناطق مختلف بودند و در عین حال وعده دادند از نخبگان اهل ‌سنت استفاده خواهیم کرد. تاکنون به وعده عمل نکردند، اما امیدوار هستیم. کابینه فعلی هم که معرفی کردند، ما اعتراض کردیم؛ چون گفته بودند از اهل ‌سنت استفاده می‌کنیم که نکردند و حتی از زنان نیز کسی را در کابینه به کار نگرفته‌اند، ولی ما هنوز منتظر و امیدوار هستیم؛ چون آقای رئیسی گفته‌اند که من چیزی را اعلام نمی‌کنم، ولی کوشش خودمان را می‌کنیم که در عمل کار کنیم و اهل شعار نباشیم. ما در نهایت به آقای رئیسی رأی دادیم و سعی کردیم ناراحتی و کدورتی که از چند دهه قبل، از ما در دل آنها بود، برطرف بشود. برای ما شخص ‌آقای رئیسی مطرح نبود. ما کل مجموعه اصولگرایان را دوست داشتیم و گفتیم اگر ما به اینها رأی بدهیم، اینها متوجه می‌شوند که ما با آنها دشمنی نداریم.

خبر مهم هفته؛ اعلام اعضای بررسی طرح صیانت از فضای مجازی

روز دوشنبه با انتخاب نمایندگان کمیسیون های تخصصی مجلس برای عضویت در کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت گام اول بررسی این طرح در مجلس برداشته شد. ​

یک ماه پیش نمایندگان مجلس با بررسی طرح بر اساس اصل ۸۵ (در کمیسیون به جای صحن) موافقت کردند، اگرچه پس از مدتی با افزایش حجم انتقادات برخی از دیگر نمایندگان نسبت به این تصمیم، اقداماتی برای لغو بررسی به صورت اصل ۸۵ صورت گرفت که به نتیجه ملموسی هم منتهی نشد و بررسی طرح کماکان ۸۵ی باقی ماند.

در میان انتقاداتی که نسبت به بررسی طرح در پشت درب های بسته مطرح بود محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی مکرراً به مردم وعده داد که بررسی این طرح در کمیسیون ویژه به صورت علنی انجام خواهد گرفت.

حال که اولین گام بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی با انتخاب اعضای کمیسیون ویژه آن برداشته شد باید منتظر باشیم و ببینیم اقدام بعدی یعنی انتخاب اعضای هیات رییسه کمیسیون چگونه پیش خواهد رفت.

در نهایت اعضای کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی انتخاب شدند.

‌احمدحسین فلاحی و مهرداد ویس کرمی از کمیسیون آموزش، احمد امیرآبادی فراهانی و محمد باقری بناب از کمیسیون اقتصادی، غلامرضا منتظری، بیژن نوباوه‌وطن، حسین میرزایی و سیدعلی یزدی‌خواه از کمیسیون فرهنگی برای حضور در کمیسیون بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی انتخاب شدند.

‌همچنین رضا تقی پور و لطف الله سیاهکلی، علی جدی و مصطفی طاهری از کمیسیون صنایع و معادن به عنوان اعضای کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی انتخاب شدند.

جنجال هفته؛ اظهارات یک نماینده مجلس

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از حاشیه‌های ایجاد شده پیرامون مصاحبه اخیرش درباره مشکلات مردم در زمینه کمبود داروهای مربوط به کرونا عذرخواهی کرد.

سید مسعود خاتمی در جمع خبرنگاران با عذرخواهی از حاشیه‌های ایجاد شده پیرامون مصاحبه اخیرش درباره مشکلات مردم در زمینه کمبود داروهای مربوط به کرونا گفت: ابتدا به عنوان یک پزشک و از نگاه تخصصی باید اشاره کنم که ویروس کرونا، یک ویروس جدید و ناشناخته است و بسیاری از داروهایی که برای این بیماری تجویز می‌شود، هنوز مراحل تأیید علمی را طی نکرده‌اند؛ حتی فرضیه‌های مربوط به روش‌های انتقال یا جلوگیری از این ویروس در طول همین دو سال، دستخوش تغییرات جدی شده است.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس با اشاره به مصاحبه خود افزود: در این مصاحبه درباره کمبود داروی رمدسیور و سرگردانی مردم برای تأمین این دارو، خصوصاً در بخش خصوصی پرسیده شد.

سید مسعود خاتمی در گفتگویی درخصوص کمبود دارو به ویژه رمدسیور، گفته بود: کمبودی در بحث دارو پیش نیامده چه کسی این‌ها را گفته است؟ درخصوص رمدسیور اختلاف خودشان دارند و اتفاقا این دارو زیادی روی دست ما مانده است که نمی‌دانیم با آن چه کار کنیم، احتمالا رمدسیور را صادر کنیم.

نماینده گلپایگان و خوانسار بیان کرده بود: مردم عوام هستند یک دکترِ بی‌خودی دارو تجویز می‌کند و مردم می‌روند بازار و البته دوست دارند در بازار بگردند. اگر به بیمارستان دولتی بیایند رمدسیور را باید رایگان به مردم بدهند اما مردم دوست دارند که بروند بخش خصوصی. ما ضامن ناز و کرشمه مردم که نیستیم.

خبر هفته؛ انتخاب رئیس مرکز پژوهش های مجلس

سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: با رای اعضای هیئت امنای مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، بابک نگاهداری به عنوان رئیس این مرکز انتخاب شد.

به گفته موسوی، مطابق قانون شرح وظایف مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، اعضای هیات رئیسه مجلس، هیات امنای مرکز پژوهشها را تشکیل می دهند و رئیس مجلس رئیس هیات امنا است.

بابک نگاهداری، دانشیار و مدیر گروه بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی از دانشگاه علامه طباطبایی و دارای دکترای تخصصی بیوتکنولوژی پزشکی و دکترای حرفه‌ای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

وی تاکنون مسئولیت‌های اجرایی چون دبیری نقشه جامع علمی کشور، معاونت نظارت و راهبری شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی و ریاست دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و ریاست مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران را بر عهده داشته است.

مهدی هاشمی جنجال به پا کرد/ مولوی عبدالحمید از تغییر طالبان گفت/ صحبت‌های من را رادیو فردا تحریف کرد

دروغ هفته؛ مخالفت سعید محمد با وعده ساخت یک میلیون مسکن

سعید محمد به شایعه مخالفتش با وعده ساخت یک میلیون مسکن توسط دولت سیزدهم واکنش نشان داد.

سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران، در پاسخ به شایعات مخالفتش با وعده ساخت یک میلیون مسکن در دولت سیزدهم گفت: مسکن یکی از اولویت‌های اساسی دولت سیزدهم بوده و این طرح شدنی است. در ساخت مسکن باید بحث‌های فنی و جوانب کار کاملا سنجیده شود و اهل فن هم لازم است به دولت کمک و یاری کنند.

وی ادامه داد: در همین حوزه من هم مواردی را مطرح کردم که متأسفانه برخی خبرگزاری های معاند صحبت‌های من را تحریف کردند. شروع این تحریف‌ها هم با «رادیو فردا» بود که این گونه عنوان کرد که سعید محمد مخالف این طرح است و می‌گوید این طرح اصلا شدنی نیست.

حاشیه هفته؛ مهدی هاشمی

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در صفحه شخص اینستاگرام خود نوشت:

پیگیر اجرای عدالت

در حاشیه بازدید از زندان اوین مطلع شدم جناب مهدی هاشمی از اسفندماه سال گذشته و بدون تعیین سقف زمانی به مرخصی رفته است؛ از نماینده دادستان علت را جویا شدم و مقرر شد به سرعت رسیدگی و به کمیسیون اصل 90 گزارش شود.

عدالت ایجاب می کند همه زندانیان از شرایطی برابر بهره‌مند باشند.

محمدمهدی حاج محمدی، رییس سازمان زندان ها، نیز در توییتی در این باره نوشت: ‌مهدی هاشمی مرخصی بدون سقف نداشته، بلکه غیبت کرده بود.

چندی قبل هم، غیبت ایشان از طرف زندان، به دادستانی اعلام شد.. وی الان در ‌زندان اوین است.

ممنوعیت تبعیض در ارائه خدمات به زندانیان و بی اعتنائی به برخی شخصیت‌ها در روزهای آغازین خدمت در سازمان زندان‌ها، ابلاغ شده است.

****

هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان، با اشاره به اینکه آقای محمد دهقان از سوی رئیس جمهور به عنوان معاون حقوقی منصوب شده است، گفت: استعفای آقای محمد دهقان به اطلاع اعضای شورای نگهبان رسیده است.

وی افزود: استعفای آقای دهقان طبق آیین نامه شورای نگهبان به اطلاع روسای قوه مقننه و قضائیه از سوی شورای نگهبان نیز می رسد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که امکان عضویت همزان آقای دهقان در شورای نگهبان و اشتغال در دولت وجود دارد، بیان کرد:طبق قانون اشتغال هم زمان در دولت با عضویت در شورای نگهبان قابل جمع نیست لذا وی استعفای خود را اعلام کرده است.

طحان‌نظیف در پاسخ به این سوال که حجت الاسلام محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضائیه چه زمانی فرد دیگری را به قوه مقننه معرفی می‌کند، گفت: چون دیروز حکم آقای دهقان از سوی دولت صادر شده طبیعتا فردی از سوی رئیس قوه قضائیه معرفی می شود که زمان آن هنوز مشخص نیست.

23215

پست بعدی

سریال محبوب «۲۴» دوباره بازمی‌گردد؟

پ سپتامبر 9 , 2021
مهر نوشت: ادامه سریال «۲۴» هنوز در ذهن عوامل سازنده آن وجود دارد و در حال بررسی احتمال‌های مختلف برای ساخت ادامه آن هستند. به گزارش ددلاین، جک باوئر ممکن است دوباره به فاکس بازگردد. مایکل تورن، رییس شرکت فاکس انترتینمنت گفت این پتانسیل وجود دارد که این سریال به […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000