اقتصاد ایران در حال دلاریزه شدن است/ تاثیر کسری بودجه بر بازار ارز چیست؟

اقتصاد ایران در حال دلاریزه شدن است/ تاثیر کسری بودجه بر بازار ارز چیست؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: به خاطر وجود درآمدهای نفتی ما در گذشته متوجه اشتباهات سیاست سیاست‌گذاری‌ها نمی‌شدیم؛ مانند فرد بیماری که مخدر مصرف می‌کند و متوجه درد ناشی از بیماری اصلی خود نمی‌شود اما وقتی مخدر قطع می‌شود، دردهای واقعی خود را نشان می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی صادقی همدانی در کلاب هاوس خبرآنلاین با موضوع چرا بازارهای ارز، طلا و بورس این روزها زیاد نوسان دارند؟ افزود: ما مجموعه عریض و طویلی به نام دیوان سالاری به اسم دولت به وجود آورده‌ایم که ۲ هزار و ۸۸۲ هزار میلیارد تومان خرج دارد و شاید برخی بگویند بودجه شرکت‌های دولتی را نباید محاسبه کنیم اما به هر صورت این هزینه واقعی است.

وی ادامه داد: در عین حال در اقتصاد ایران ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌شود، این در حالی است که اگر اینها را جمع ببندیم می‌بینیم که جمع این هزینه‌ها از مجموعه تولید ناخالص داخلی ما بیشتر خواهد شد. این بدان معناست که مجموعه عریض و طویل دیوان سالار صورتحسابی را پیش روی ملت می‌گذارند که از حجم تولید ملی بالاتر است.

وی گفت: اگر بخواهم به زبان بسیار ساده توضیح بدهم باید بگویم این اقتصاد به سمت عقب در حال حرکت است و اگر نرخ برابری ارزهای خارجی نسبت به یکدیگر را بررسی کنیم می بینیم عمدتا تغییرات آن‌چنانی و نوسان های شدید ماند ایران ندارند.

صادقی همدانی تاکید کرد: چیزی که باعث شده است نرخ ارز در کشور ما تحت‌تاثیر قرار گیرد ریزش ارزش پول ملی ماست که این اتفاق ناشی از سوء مدیریت پولی است.وی در توضیح این مطلب افزود: سوء مدیریت پولی نیز در اثر تامین مالی کسری بودجه شکل گرفته و اینجاست که بی انضباطی واشتباه هولناک خود را در بازار ارزهای خارجی نشان می‌دهد.

این کارشناس اقتصادی گفت: به این ترتیب مادامی که برای حامل‌های انرژی یارانه پرداخت می‌شود و برای ساخت مسکن و غیره با گشاده دستی یارانه می‌دهند نمی‌توان انتظار دیگری داشت.

وعده‌های عجیب در زمان کسری بودجه

او در ادامه افزود: همین حالا با وجود کسری بودجه شدید، همچنان در جریان انتخابات شاهد وعده‌های عجیب و غریب هستیم که همگی می‌توانند به این کسری بودجه دامن بزنند و عاقبت این وضعیت افزایش تورم خواهد بود.

صادقی همدانی گفت: یکی دیگر از عواملی که باعث عقبگرد این اقتصاد می‌شود کاهش مستمر خالص حساب تراز پرداخت‌هاست؛ این بدان معناست که خروج ارز از کشور بالاتر از سرعت ورود آن است و باید توجه داشت که سیاست‌ها و گارد ما در قبال تعاملات بین المللی و گشایش‌های سیاسی این پیام را به فعالان بازار منتقل می‌کند که جریان ورودی ارز در آینده مستمر کاهش پیدا خواهد کرد.

این کارشناس اقصادی افزود: و به عبارت دیگر موتور اقتصاد روز به روز با کاهش فعالیت روبه‌رو می‌شود ، در این شرایط این سوال مهم را برخی مطرح می‌کنند که چرا اقتصاد ایران در حال دلاریزه شدن است، طبیعی است و وقتی پیش‌بینی‌ها بر کاهش ورودی ارز به کشور استوار است و تمایل برای خروج ارز بالاست چنین اتفاقی گریز ناپذیر خواهد بود.

صادقی همدانی تاکید کرد: البته این مشکل راه حل دارد و باید کسری بودجه دولت از راه‌های غیر تورمی پوشش داده شود و در اولویت دوم کسری بودجه کاهش یافته و حتی از بین برود؛ بی تردید این اقدام زمینه را برای کاهش نرخ تورم و ایجاد ثبت در بازار ارز فراهم خواهد کرد.

وی گفت: کلیه سیاست‌های طرف عرضه نظیر افزایش عرضه صادرات و همچنین جذب سرمایه‌های خارجی می‌تواند به ثبات بیشتر بازار ارز کمک کند.

۲۲۳۲۲۳

پست بعدی

واکنش مجلس به تصمیم وزارت بهداشت درباره بازگشایی مدارس در مهر ماه

ج سپتامبر 3 , 2021
باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به بیان توضیحاتی درباره موضع کمیسیون متبوع خود درباره بازگشایی مدارس پرداخت. رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره موضع مجلس در برابر تصمیم وزارت بهداشت برای بازگشایی مدارس گفت: در این دوساله که شاهد […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000