مجلس به دنبال برنامه هفتم توسعه؟ / قانونی که فقط 28 درصد آن اجرا شد

مجلس به دنبال برنامه هفتم توسعه؟ / قانونی که فقط 28 درصد آن اجرا شد

فارس نوشت: مجتبی یوسفی با بیان اینکه فقط ۲۸ درصد برنامه ششم توسعه اجرایی شده است، گفت: باید برای تغییر ریل حرکت کشور، هرچه سریع‌تر برنامه هفتم توسعه از سوی دولت به مجلس ارائه شود.

مجتبی یوسفی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به سال پایانی اجرای برنامه پنج‌ساله ششم توسعه درباره طرحی که تعدادی از نمایندگان برای تمدید یکساله این برنامه نوشته‌اند، اظهار داشت: ما مخالف تمدید یکساله برنامه پنج ساله ششم توسعه هستیم چرا که این کار عملاً یعنی اینکه دست دولت جدید و مجلس از برنامه‌ای که بتواند کارآمد بوده و به سرنوشت برنامه‌های قبلی گرفتار نکند را خالی کرده‌ایم.

وی افزود: یکی از دلایل اینکه فقط ۲۸ درصد برنامه ششم توسعه محقق شده آن است که هم‌تقارنی برنامه‌ها با شروع دولت‌ها نباشد قوه مجریه کار خود را می‌کند و مجالس هم براساس مصوبات بودجه‌های سنواتی شاهد برنامه‌ای نوشته شده هستیم که عملاً به مرحله اجرا در نمی‌آید. شاهد آن هستیم که برنامه‌های پنج ساله توسعه پیوستگی لازم را که قانون‌گذار مدنظر دارد و بایستی با اسناد بالادستی تطابق داشته باشد، وجود ندارد.

یوسفی گفت: بودجه سال ۱۴۰۱ بایستی با برنامه هفتم توسعه تدوین شود و وقتی ما در سال اول برنامه فعلی (برنامه ششم توسعه) را برای یکسال تمدید کنیم عملاً دولت با همین برنامه فعلی که اتفاقاً خیلی هم به آن نقد وارد است خود را تنظیم می‌کند و شروع به کار دولت در بودجه‌ریزی و اصلاحات لازم هم به نتیجه لازم نخواهد رسید که شاهد بودجه تورم‌زا و ایجاد خلق پول و نقدینگی بدون پشتوانه و افزایش هزینه‌های جاری، کاهش سرمایه‌گذاری زیرساختی و … خواهیم بود.

وی اضافه کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری کسری‌های بودجه ام‌الخبائث کشور است که بایستی اصلاحات لازم روی آن صورت گیرد و حالا که آغاز برنامه هفتم توسعه با آغاز به کار دولت سیزدهم تقارن پیدا کرده است و مردم به اصلاحات اساسی و حل مشکلات کشور امید بسته‌اند اگر نتوانیم راه‌های رفع آن را عملیاتی کنیم عملاً کارها روی ریل عادی قرار نخواهد گرفت، دولت هم بودجه سنواتی را به صورت عادی به مجلس ارائه کرده و کار خود را به صورت روتین پیش می‌برد و در نهایت هم به انتخابات مجلس دوازدهم خواهیم رسید که معنایش آن است برنامه هفتم توسعه که بتواند مشکلات کشور را حل کند و با نگاه اصلاحی تدوین شود را ترسیم نکرده‌ایم.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تا چشم به هم بزنیم چند سال از فعالیت دولت سیزدهم خواهد گذشت و شاهد سال پایانی فعالیت مجلس یازدهم خواهیم بود به همین دلیل تمدید یکساله برنامه ششم توسعه برای رفع مشکلات کشور راهگشا نیست و بایستی دولت سیزدهم هرچه سریع‌تر برنامه هفتم توسعه را تدوین کرده و به مجلس ارائه کند چرا که این برنامه برای رفع معضلات کشور تأثیرگذار بوده و می‌تواند برای تدوین بودجه‌های سنواتی هم کمک‌ حال باشد که در غیر این صورت برنامه پنج ساله هفتم توسعه خاصیت خود را از دست خواهد داد.

یوسفی اظهار داشت: عمده کارشناسان تصریح دارند که برنامه ششم توسعه نتوانسته به عنوان یک خط سیر بلندمدت مشکلات کشور را حل کند و به نظر می‌رسد فقط این برنامه نوشته شده و خیلی از اهداف آن محقق نشده است. دولت سیزدهم با همراهی مجلس یازدهم بایستی خیلی سریع و قبل از ارائه بودجه سال ۱۴۰۱ برنامه هفتم توسعه را تدوین و به پارلمان ارائه کند.

۲۳۲۱۵

پست بعدی

سقوط مینی‌بوس به دره در جاده کامیاران – پالنگان ۱۴ کشته برجای گذاشت

پ سپتامبر 2 , 2021
ایرنا نوشت: مدیر اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بر اثر سقوط یک دستگاه مینی‌بوس به دره در جاده کامیاران – پالنگان ۱۴ نفر کشته و هشت نفر دیگر مصدوم شدند. رضا پیرا اظهار داشت: این مینی‌بوس از مریوان به سمت پالنگان حرکت کرده بود که […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000