عواقب بی اعتنایی دولت به برجام

عواقب بی اعتنایی دولت به برجام

دولت جدید باید دولتی واقع‌گرا باشد. تا به حال تیم دولت که شامل نظریه‌پردازها و تیم مدیریتی آن می‌شود، در مقام نقد و انتقادات بودند و به طور طبیعی انتقادات به حقی هم مطرح کردند.

در مقام مدیریت مادامی که اداره مملکت در دست آن‌ها است، مسئولیت مشکلات جامعه، پیشبرد ارقام و احکام توسعه کشور را دارد.

دولت باید احکام بودجه مثل رشد اقتصادی ۸ درصد یا کاهش پیدا کردن نرخ بیکاری را تعیین کند و در دستور کار او قرار بگیرد. ضمن اینکه در موضوعات مختلف دیگر مانند امنیت، از مسائل مهم پیش روی دولت است. باید به دولت وقت داد، اولین کاری که آقای رئیس جمهور بعد از تشکیل کابینه انجام داد، سفر استانی به خوزستان بود که کار خوبی بود به شرط آنکه، وعده‌های که داده شد اجرایی شوند.

به طور مثال، یکی از جنبه‌های قابل دفاع دولت آقای احمدی نژاد سفرهای استانی او بود. ضعفی که در دولت آقای روحانی وجود داشت ولی بعدا یک نوع بی‌تفاوتی نسبت به این سفرها صورت گرفت. من در همان زمان نیز پیشنهادی مطرح کردم که تیم ۳ نفره متشکل از یک وزیر معین از کابینه، یکی از نماینده‌های مجمع هر استان و استاندار هر استان، کمیته پیگیری اجرای مصوبات را برای هر استان تشکیل بدهند تا آن مصوبات قطعا اجرایی شود. متاسفانه این کار صورت نگرفت و به تدریج لوث شد

لذا، ضمن اینکه دولت باید واقع‌گرا باشد، باید به این دولت زمان داد. از همین الآن مسئولان دولت باید این را بپذیرند که در مقام سخنرانی نیستند، در مقام مدیریت هستند. به طور مثال، در حال حاظر ۲ موضع گیری معاون اول رئیس جمهور چه مسائل سیاست خارجی و چه سیاست داخلی هزینه‌هایی را برای جامعه ایجاد کرده است. یک موضع‌گیری ایشان با اشاره به برجام درباره این بود که گفتمان با استکبار به نتیجه نمیرسد که بلافاصله، موج جدید افزایش دلار، طلا و نابه سامانی‌ها را داشتیم. که بعد از آن نیز یک موضوع گیری مبنی بر آن بود که ارزانی در راه است که بلافاصله خبر تکذیب آن هم باعث گرانی ارز شد.

این نشان می‌دهد که هنوز برخی از اعضای کابینه جایگاه خود را تعریف نکردند و مردم وقتی به مجموعه‌ای رای می دهند دیگر انتظار ندارند که آن مجموعه فقط نقد نکند.

دولت باید توازن ظریفی بین سیاست خارجی و اقتصاد ایجاد کند. باید بپذیرد که تداوم تحریم‌ها، تداوم عدم گشایش‌های اقتصادی و خارجی، چالش‌هایی که وجود دارد و … باعث می‌شود روز به روز ثروت سازی در اقتصاد خارجی بیشتر شود و دولت باید تنش زدایی کند.

در حال حاضر سیاستی که دولت در پیش گرفته است، بی‌اعتنایی به طرف‌های برجام است‌ و نتیجه‌ آن، نقش بازیگران مثل بنت است که مقامات کاخ سفید را وادار می‌کند تا بلوف‌ های موضع‌گیرانه‌ای علیه ایران مطرح کنند که خودشان هم می‌دانند عملیاتی نخواهد شد. لذا دولت باید تنش زدایی در خارج و واقع‌گرایی در جامعه را در دستور کار قرار بدهد.

* کارشناس سیاست خارجی و نماینده سابق مجلس

۲۷۲۱۵

پست بعدی

آخرین وضعیت پروازهای ایران و افغانستان

س آگوست 31 , 2021
باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور نوشت: پرواز به ۴۲ کشور جهان همچنان ممنوع است و در حال حاضر هیچ پروازی بین ایران و افغانستان برقرار نیست. محمد حسن ذیبخش سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه از نظر مقدار در گردش سویه جهش یافته ویروس […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000