آغاز جلسات دولت سایه سعید جلیلی یک روز بعد از تشکیل کابینه رئیسی

آغاز جلسات دولت سایه سعید جلیلی یک روز بعد از تشکیل کابینه رئیسی

مهر نوشت: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برنامه «ایجاد اشتغال» و «ارزآوی» دولت سایه در حوزه کشاورزی، در اختیار مسئولان جدید وزارت جهاد کشاورزی قرار خواهد گرفت.

نشست مشترک کارشناسان کارگروه کشاورزی دولت سایه با سید جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در دفتر سعید جلیلی برگزار شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن اشاره به اهمیت حوزه کشاورزی و صنایع مرتبط آن در اشتغال‌آفرینی، به ارائه نتایج تحقیقات چند سال اخیر کارگروه کشاورزی دولت سایه به مسئولان جدید وزارت جهاد کشاورزی در زمینه شناسایی فرصت‌های ایجاد شغل در این حوزه‌ها اشاره کرد و گفت: برنامه «ایجاد اشتغال» و «ارزآوی» دولت سایه در حوزه کشاورزی، در اختیار مسئولان جدید وزارت جهاد کشاورزی قرار خواهد گرفت.

جلیلی با اشاره به برخی آمارها در زمینه صادرات محصولات کشاورزی و بازاریابی این محصولات در کشورهای همسایه، نسبت به افزایش ارزآوری از طریق وزارت جهاد کشاورزی ابزار امیدواری کرد.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت نقش روستاها به عنوان سلول‌های پیشرفت کشور، برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه را دارای اهمیت مضاعف دانست.

جلیلی همچنین کاربردی کردن نتایج پژوهشی دانشکده‌ها و پردیس‌های کشاورزی سراسر کشور را به عنوان یکی از ماموریت‌های مشترک میان وزیر جدید جهاد کشاورزی و وزارت علوم به منظور تامین پشتوانه علمی راهکارهای عملی این حوزه برشمرد.

در ادامه این نشست، غلامحسین آقایا به بیان گزارشی از فعالیت‌های سال‌های اخیر کارگروه کشاورزی دولت سایه و همچنین ارائه پیشنهادهایی به وزیر جهاد کشاورزی پرداخت.

وی با تاکید بر لزوم تغییر رویکرد اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد تولید محور به ویژه در حوزه کشاورزی و با اشاره به فرصت‌های خدادادی در این زمینه، از پیگیری رویکرد تحولی «ساداتی نژاد» در برنامه خود به منظور جبران ضعف‌های این حوزه تقدیر کرد.

آقایا سپس در یازده سرفصل با عناوین «تامین امنیت غذایی با حفاظت منابع پایه (آب، خاک، جنگل و مرتع)»، «ارتقاء درآمدزا و کارایی سیاست‌های حمایت وزارت جهاد کشاورزی»، «ارزآوری»، «ایجاد اشتغال»، «ارتقاء سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی»، «ارتقاء کارایی بازار محصولات کشاورزی»، «اصلاح الگوی مصرف»، «تقویت شبکه‌های مویرگی و ارتقاء نقش تشکل‌ها»، «کارآمدی پژوهش و فناوری» و «گسترش کارآفرینی» و «الزامات اصلاح ساختار وزارت‌خانه» به توضیح وضع موجود چالش‌های حوزه کشاورزی و راهکارهای پیشنهادی برای رسیدن به وضع مطلوب آنها پرداخت.

وی با بیان اینکه برنامه پیشنهادی عنوان شده به دنبال تحقق سهم درآمدهای غیرنفتی، حفظ کرامت کشاورزان به عنوان عناصر مولد و افزایش سطح رفاه در سبک زندگی روستایی است، تکیه این برنامه را بر ارائه راهکارهایی در زمینه خدمات و فناوری، تامین مالی و تقویت شبکه تولید و تعاون حوزه کشاوزی برشمرد.

آقایا با اشاره به توجه وزیر جهاد کشاورزی به مقوله خودکفایی در برنامه این وزارت‌خانه، بر توجه ویژه به زیست‌فناوری به عنوان راهبرد جبران ضعف‌های حوزه کشاورزی به ویژه در زمینه تامین کالاهای اساسی تاکید کرد.

وی افزود: اختصاص رتبه بالای واردات کشور به برخی محصولات و نهاده‌های کشاورزی حاکی از ضعف در این حوزه است که سرمایه‌گذاری و افق شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه تغییردهنده این نگاه خواهد بود.

در ادامه‌ این نشست، علیرضا رضاپور دبیر کارگروه روستا و عشایر دولت سایه نیز با بیان اینکه پیشرفت در کشاورزی منوط به پیشرفت همه‌جانبه روستاست، به ارائه گزارشی درباره چگونگی ایجاد شغل در عرصه‌های مختلف حوزه کشاورزی پرداخت.

رضاپور تحقق بیش از ۱ میلیون ۲۵۰ هزار شغل مستقیم طی برنامه ۴ سال آینده وزارت جهاد را یک امر ممکن برشمرد و اظهار داشت: مطابق برنامه‌ی چهار ساله‌ای که دولت سایه برای این وزارت‌خانه آماده کرده است ،۵۹۰ هزار نفر در افزایش بهره وری در تولیدات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی، ۱۱۰ هزار نفر در صنایع تبدیلی و تکمیلی، ۵۰۰ هزار نفر در گلخانه‌ها و ۵۴ هزار نفر در صنعت میگوی کشور می‌توانند با همین بودجه فعلی صاحب شغل شوند.

وی افزود: عمده راهکارهای پیش‌بینی شده تکیه بر آموزش کشاورزان و دامداران دارد. برای مثال جهت افزایش بهره‌وری عملکرد تولیدات دامی سبک نیازمند برنامه‌ریزی برای آموزش دامداران، اصلاح جایگاه دام، رعایت اصول بهداشت-واکسیناسیون-تغذیه و انتخاب نژاد مناسب هستیم. در این برنامه بیش از ۴۰ میلیون تن به تولیدات کشاورزی کشور افزوده خواهد شد بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار ارز آوری یا صرفه‌جویی ارزی خواهد داشت.

دبیر کارگروه نیروی دولت سایه نیز با اشاره به برنامه وزیر جهاد کشاورزی بر نکاتی از جمله لزوم استفاده از فناوری هسته‌ای در صنعت کشاورزی، حل مسائل مشترک میان وزارت‌خانه‌های نیرو و جهاد از طریق شورایعالی آب، تاکید کرد.

همچنین سید حامد خسروانی دبیر کارگروه فضای مجازی دولت سایه به نمایندگی از چند کارگروه دولت سایه به توضیح نحوه اجرای طرح «سبد غذایی» که از جمله طرح‌های دوران انتخاباتی جلیلی بود، پرداخت.

وی با اشاره به لزوم اجرای این طرح به منظور تامین ۱۳ قلم کالای خوراکی برای دهک‌های هدف، از چگونگی اجرای این طرح با استفاده از تقاطع چند سامانه‌ی اطلاعاتی و شبکه مویرگی فروشندگان خرد در سراسر کشور سخن گفت.

216216

پست بعدی

از خطر همه‌گیری با ویروس جدید تا اجباری شدن تلویحی واکسن

ج آگوست 27 , 2021
امروز وزیر بهداشت اعلام کرد در آینده خدمات عمومی تنها با گواهی واکسیناسیون انجام می‌شود. این اظهارات در روزی بیان شد که متخصصان درباره خطر همه‌گیری گسترده کرونا با شیوع سویه جدید کرونا از آن سوی مرزها هشدار دادند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ویروس کرونا همچنان بر طبل مرگ ایرانیان […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000