افراد مبتلا به آلرژی، واکسن کرونا تزریق کنند؟

افراد مبتلا به آلرژی، واکسن کرونا تزریق کنند؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: یک متخصص بیماری های عفونی گفت: واکسیناسیون کرونا در افرادی که سابقه واکنش‌های آلرژیک به داروها را دارند، هیچ منعی ندارد.

جمال میرزایی، متخصص بیماری‌های عفونی و فلوشیپ فوق تخصص نقص ایمنی، سرطان و پیوند، اظهار کرد: به طور کلی انسان‌ها ممکن است در طول زندگی شان با مصرف برخی مواد غذایی و یا بعضی از داروها دچار واکنش آلرژیک بشوند و چه به صورت ضعیف و خفیف و چه به صورت شدید به آن‌ها حساسیت داشته باشند و خیلی از افرادی که در جامعه هستند این حساسیت را به عنوان واکنشی به داروها یا مواد غذایی تجربه می‌کنند.

میرزایی ادامه داد: حساسیت به انواع مختلف دارو رواج دارد اما حساسیت به پنی سیلین به نوعی رایج‌تر است و ممکن است واکنش‌های آلرژیک متفاوتی را به همراه داشته باشد اما تزریق هر واکسنی، چه واکسن آنفلوانزا که در حال حاضر وقت تزریق آن فرا رسیده و چه واکسن کرونا، در افرادی که سابقه واکنش‌های آلرژیک به داروها را دارند، هیچ منعی ندارد.

او افزود: چون این افراد معمولاً زمینه آلرژی به دریافت دارو دارند باید حتماً قبل از تزریق واکسن، اعلام کنند که سابقه واکنش‌های حساسیتی دارند. این افراد باید نیم ساعت پس از تزریق واکسن در همان مرکز حضور داشته باشند تا اگر به محتویات واکسن، واکنش آلرژیک نشان دادند، بتوانند از مسئولان درمانی کمک بگیرند.

این متخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: از لحاظ علمی نیز ثابت شده، وقتی یک فرد به یک نوع خاصی از آنتی بیوتیک‌ها یا هر داروی دیگری حساسیت داشته باشد این آلرژی الزاماً به معنی حساسیت فرد به سایر داروها نیست و واکنش بدن صرفاً نسبت به بعضی مواد خاص موجود در بعضی از داروهاست و به هیچ وجه نباید این توهم برای افراد ایجاد شود که چون سابقه آلرژی به آنتی بیوتیک‌ها یا پنی سیلین دارند، نباید واکسن کرونا تزریق کنند.

او تاکید کرد: این افراد نباید خودشان را از تزریق واکسنی که می‌تواند ایمنی نسبی را برایشان ایجاد کند، محروم کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: هیچ کدام از واکسن‌هایی که تاکنون برای کرونا در دنیا تولید شده، مشکلی برای افرادی که به داروی خاصی آلرژی داشتند ایجاد نکرده و منعی برای این افراد در مورد تزریق واکسن وجود ندارد.

میرزایی گفت: واکنش‌های افراد مختلف به داروهای مختلف، متفاوت است اما تصور اینکه ممکن است دچار تنگی نفس شدید و یا تشنج شوند، یک طرز فکر غلط است.

او افزود: تا کنون افراد بسیار کمی که سابقه حساسیت مزمن به بعضی داروها را داشته‌اند به واکسن، واکنش نشان داده‌اند و این واکنش هم به شکل خارش موضعی و یا کهیر و به صورت خیلی گذرا و سطحی بوده که اصلا نگران کننده نیست. خوشبختانه تاکنون به ندرت شاهد واکنش‌های شدید مثل تنگی نفس به دلیل تزریق واکسن بوده‌ایم که اگر افراد پس از تزریق واکسن در مرکز بمانند با همکاری پزشکان و مسئولان آن مرکز آن واکنش نیز مهار می‌شود.

۴۷۲۳۷

پست بعدی

چارلی واتس، نوازنده مشهور «رولینگ‌استونز»‌ درگذشت

چ آگوست 25 , 2021
ایسنا نوشت: «چارلی واتس» نوازنده گروه موسیقی «رولینگ استونز» درگذشت. «چارلی واتس» درامر انگلیسی گروه «رولینگ استونز» که چندین دهه‌ در این گروه مشغول فعالیت بود، در سن ۸۰ سالگی درگذشت. بر اساس بیانیه منتشرشده، «واتس» در بیمارستانی در لندن درگذشته است. اوایل ماه جاری نیز اعلام شده بود «واتس» […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000