برخی رشته‌های پزشکی به حد اشباع رسیده/ ۷۰ درصد پزشکان زیر خطِ فقر هستند

برخی رشته‌های پزشکی به حد اشباع رسیده/ ۷۰ درصد پزشکان زیر خطِ فقر هستند

ایسنا نوشت: رییس سازمان نظام پزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه ۷۰ درصد جامعه پزشکان را پزشکان عمومی تشکیل میدهند، گفت: درآمد این افراد عملا زیرخط فقر است.

محمدباقر حیدری به مناسبت روز پزشک (اول شهریور)، با اشاره به عضویت ۳۳۲۸ نفر در سازمان نظام پزشکی استان گفت: این تعداد گروه های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، ماماها و کارشناسان پروانه دار را شامل می شود.

وی افزود: در حال حاضر ۸۳۱ پزشک متخصص و فوق تخصص، ۱۰۷۹ پزشک عمومی، ۴۹۹ دندانپزشک، ۴۴۸ داروساز، ۲۴۲ ماما و ۲۲۹ کارشناس پروانه دار در نظام پزشکی استان عضویت دارند.

وی با بیان اینکه تعداد پزشکان استان نسبت به نرم جهانی کم است، گفت: اما در مقایسه با میانگین کشوری، استان کرمانشاه به لحاظ تعداد پزشکان جزو استان های برخوردار است.

وی با اشاره به افزایش تعداد پزشکان در سالهای اخیر گفت: در سالهای اخیر پذیرش دانشگاه های کشور در رشته های پزشکی بصورت منطقی صورت نگرفته و از طرفی بسیاری افراد با توجه به تمکن مالی در کشور های دیگر اقدام به تحصیل در رشته پزشکی کرده اند و همین امر موجب شده امروز شاهد به حد اشباع رسیدن برخی رشته های پزشکی باشیم.

وی افزود: اگر این روند پذیرش غیرمنطقی ادامه یابد، قطعا در سالهای آتی با اشباع پزشکان در عمده رشته های پزشکی مواجه خواهیم شد.

حیدری با اشاره به علاقه بسیاری دانش آموزان به تحصیل در رشته های پزشکی گفت: برای این موضوع چند علت می توان متصور بود. اول اینکه پزشکی همواره یکی از مشاغلی است که از همان دوران بچگی، کودکان علاقه بسیاری به آن دارند و به محض اینکه سوال شود که می خواهند چه کاره شوند نیمی از بچه ها در پاسخ شغل پزشکی را انتخاب می کنند.

وی افزود: از طرفی طبابت در تمام دنیا جزو مشاغل تاپ جامعه است و به همین علت والدین تمایل دارند که فرزند آنها در این رشته تحصیل کند.

رییس سازمان نظام پزشکی استان کرمانشاه درآمد بالای این رشته را هم عامل دیگری برای این تمایل عنوان کرد و افزود: در تمام کشورهای دنیا، درآمد پزشکان نسبت به میانگین جامعه بالاتر است و همین امر موجب شده گرایش به این رشته هم بیشتر باشد.

حیدری در ادامه درخصوص مشکلات جامعه پزشکی، درآمد پایین بسیاری از پزشکان را یکی از اصلی ترین این مشکلات عنوان کرد وافزود: متاسفانه زمانی که می خواهیم در خصوص درآمد پزشکان صحبت کنیم تنها چند پزشک نامدار و فوق تخصص را مد نظر قرار می‌دهیم و این درحالی است که ۷۰ درصد جامعه پزشکان را پزشکان عمومی تشکیل می دهند که درآمدهای پایینی دارند.

وی افزود: در حال حاضر اگر خط فقر طبق اعلام برخی مسئولین ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفته شود، ۶۰ تا ۷۰ درصد جامعه پزشکان که پزشکان عمومی هستند عملا زیرخط فقر هستند.

حیدری گفت: در شرایط کرونا که کادر بهداشت و درمان صادقانه و فداکارانه پای کارند، این انتظار هست که این قشر از پزشکان دیده شوند و درآمد آنها متناسب با کار و زحمات آنها باشد.

وی افزود: این درآمدهای پایین موجب شده که بسیاری پزشکان عمومی تمایلی به انجام کار طبابت نداشته باشند و این معضل حتی در برخی رشته های تخصصی هم مشاهده می شود.

حیدری بر واقعی شدن تعرفه های پزشکان تاکید کرد و افزود: اگر تعرفه ها واقعی شود، مشکلات بسیاری از پزشکان حل خواهد شد.

۲۳۵۲۳۷

پست بعدی

نقش قالیباف در رأی نمایندگان به کابینه پیشنهادی رئیسی

د آگوست 23 , 2021
نماینده شش دوره مجلس شورای اسلامی می‌گوید: مواردی از قبیل نسبت خانوادگی تاثیر چندانی در رأی اعتماد نمایندگان نسبت به وزیر آموزش و پرورش ندارد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جلسات بررسی کابینه پیشنهادی رئیس جمهور در صحن مجلس همچنان درحال برگزاری است. در این میان گمانه زنی هایی درباره احتمال […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000