کدام رادار نظامی ایران به راحتی موشک‌های آمریکایی را شناسایی می‌کند؟ +تصاویر

کدام رادار نظامی ایران به راحتی موشک‌های آمریکایی را شناسایی می‌کند؟ +تصاویر

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: یکی از رادارهای بومی و ساخت کشورمان می‌تواند به راحتی موشک‌های کروز و بالستیک آمریکایی را شناسایی کند.

جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح آن در سال‌های اخیر به ویژه پس از پایان جنگ تحمیلی تاکنون توانسته‌اند دستاوردهای مهمی در حوزه تجهیزات و ارتقای توان رزمی به دست آورند.

خودکفایی و ایجاد قدرت درون‌زا با طراحی و ساخت انواع تجهیزات نظامی بومی در سال‌های اخیر به قدری سرعت یافته که حیرت بسیاری از ناظران بین المللی را به همراه داشته و باعث شده توان نظامی کشورمان هر سال بیش از سال‌های گذشته رشد کند.

کدام رادار نظامی ایران به راحتی موشک‌های آمریکایی را شناسایی می‌کند؟ +تصاویر

همه این دستاوردها موید این مطلب است که فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح کشورمان به خوبی به اهمیت خودکفایی و دارابودن تجهیزات گوناگون تسلیحات در همه حوزه‌ها پی برده‌اند. پدافند هوایی و تجهیزات مورد استفاده در آن یکی از این حوزه‌های مهم در نیروهای مسلح کشورمان است که ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سال‌های اخیر در قالب قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) با یکدیگر همکاری تنگاتنگی دارند.

کدام رادار نظامی ایران به راحتی موشک‌های آمریکایی را شناسایی می‌کند؟ +تصاویر

پیشرفت سامانه‌های پدافند هوایی ایران اینک به مرحله بی‌نیازی نزدیک شده، ولی ظاهرا این پایان کار نیست و ایران گام‌هایی در جهت صعود کم سابقه در حوزه سامانه‌های پدافندی برداشته است. این در حالیست که ساخت سامانه باور ۳۷۳ در کم‌تر از ۱۰ سال تکمیل و اجرایی شده است؛ بنابراین حال که ایران به بالاترین سطح فناوری دفاعی در حوزه پدافند هوایی دست یافته است، از این پس در مدت زمان کوتاه‌تری قادر خواهد بود که محصولات باکیفیت‌تری را تولید کند. به معنای دیگر ایران در مرز علم پدافندی روز دنیا در حال حرکت است و هر لحظه باید منتظر اعلام یک خبر و دستاورد جدید دفاعی در این حوزه بود.

کدام رادار نظامی ایران به راحتی موشک‌های آمریکایی را شناسایی می‌کند؟ +تصاویر

کشف، رصد، پایش، درگیری و انهدام اهداف هوایی به ویژه پهپادها و حتی نشاندن و سالم گرفتن آن‌ها از جمله قابلیت‌های نرم و سخت پدافند هوایی است که نمونه‌های متفاوتی از آن را طی سال‌های اخیر شاهد بودیم. البته حاصل این همکاری‌ها نیز امنیت بسیار بالای آسمان ایران اسلامی در قالب شبکه یکپارچه پدافندی هوایی کشور است، شبکه‌ای که با دارا بودن لایه‌های مختلف و متعدد امنیت بسیار بالایی را برای کشورمان فراهم کرده‌اند.

این پیشرفت‌ها در افزایش سطح پوشش راداری کشورمان نیز مشهود است به نحوی که پدافند هوایی کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی با پوشش بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ نقطه، گستردگی فراگیر و کارآ بودن خود را در حفظ آسمان ایران اسلامی از پرنده‌های متخاصم و بهبود تردد هوایی و مراقبت‌های اطلاعاتی فرامنطقه‌ای نشان داده است. یکی از ابزارهای این رصد و پایش رادارها هستند که صنایع دفاعی کشورمان نمونه‌های متنوعی از آن‌ها را طراحی و تولید و همچنین کاربردی کرده‌اند.

کدام رادار نظامی ایران به راحتی موشک‌های آمریکایی را شناسایی می‌کند؟ +تصاویر

کدام رادار بومی ایران توانایی شناسایی موشک‌های آمریکایی را دارد؟

دهم شهریورماه سال ۱۳۹۴ بود که متخصصان پدافند هوایی کشورمان خبر خوش دیگری را در این عرصه به مردم ایران اسلامی اعلام کردند و آن هم رونمایی از رادار جدید نذیر بود. امیر سرتیپ اسماعیلی فرمانده وقت قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء در این مراسم گفت که دو رادار نذیر و بینا که بعنوان دو گزینه منحصر به فرد در دنیا شناخته می‌شوند در سال پایان سال ۹۵ به تولید انبوه خواهند رسید. اولین نکته مهم درباره رادار نظیر و بینا که در جنوب شرق مرکز و شرق کشور مستقر شده حضور این رادارها در دشت و کوهستان بوده و تکنولوژی این دو رادار کاملا بومی است.

این رادارها در فرکانس‌های مختلف توانایی شناسایی دوست از دشمن را دارند و توسط دانشجویان و نخبگان قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده است. این رادار قادر است تا تهدیدات را فراتر از مرزها کشف و شناسایی کرده و هر پرنده‌ای قبل از آنکه به مرزهای جمهوری اسلامی ایران برسد شکار خواهد شد.

کدام رادار نظامی ایران به راحتی موشک‌های آمریکایی را شناسایی می‌کند؟ +تصاویر

این رادار که یک‌سال پس از رونمایی یعنی در سال ۱۳۹۵ عملیاتی شد می‌تواند با برد بیش از ۸۰۰ کیلومتری خود، اهداف مختلف را تا ارتفاع ۳۰ کیلومتری شناسایی کند. یکی از مزیت‌های این رادار بومی قدرت کشف انواع اهداف با سطح مقطع راداری پائین مانند پهپادهای مهاجم و موشک‌های کروز آمریکایی است. آنتن‌های این رادار نیز با سایر رادارهای تولید ایران متفاوت بوده و هنگامی که به تصاویر منتشر شده از آن نگاه می‌کنیم آنتن‌های رادار نذیر ساختار ویژه‌ای دارند.

رادار نذیر قابلیت ویژه دیگری هم دارد که آن هم قدرت کشف و ردیابی موشک‌های بالستیک است. البته نذیر توانایی بالایی در تفکیک اهداف داشته و در برابر موشک‌های ضد رادار نیز مقاوم است.

کدام رادار نظامی ایران به راحتی موشک‌های آمریکایی را شناسایی می‌کند؟ +تصاویر

امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش ۲۴ شهریورماه سال ۱۳۹۸ با حضور در سایت راداری طبس در جمع کارکنان این سایت راداری گفت که سایت رادار نذیر طبس یک سایت راداری بی‌نظیر است که نماد عزم و اراده جوانان این مرز و بوم برای خود اتکایی است. این سایت امروز نقش موثری در پوشش راداری و کشف و شناسایی اهداف در منطقه شرق کشور را بر عهده دارد. با استقرار سایت راداری نذیر در طبس، آسمان شرق کشور در پوشش کامل پدافند هوایی قرار دارد.

این سخنان امیر صباحی فرد یعنی اینکه نه تنها سایت‌های راداری نذیر عملیاتی و در حال فعالیت هستند بلکه رادار نذیر توانایی بالایی در رصد و پایش منطقه دارد.

27219

پست بعدی

تاثیر طالبان روی فرهنگ و هنر افغانستان چه خواهد بود؟

ج آگوست 20 , 2021
سید احمد مدقق، نویسنده کتاب «دختر ترکستانی» معتقد است حضور طالبان و اتفاقات اخیری که در کشور افغانستان رخ داده، باعث نابودی فرهنگ و هنر می‌شود چون طالبان فرهنگ و هنر، فعالیت و حقوق زنان را به حاشیه می‌کشانند. مهسا بهادری: کار نوشتن را از دوران ابتدایی آغاز کرده است […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000