میراث و مرثیه‌ای برای همه تاریخ

میراث و مرثیه‌ای برای همه تاریخ

ایسنا نوشت: محمدجعفر محمدزاده می‌گوید ترکیب‌بند عاشورایی محتشم کاشانی میراث و مرثیه‌ای برای همه تاریخ است.

مدیر رادیو ایران و عضو فرهنگستان ادب و زبان فارسی در یادداشتی درباره این مرثیه‌ نوشته است: کمال‌الدین علی محتشم کاشانی شاعر سده دهم هجری و ملک‌الشعرای دربار شاه طهماسب اول است. او گرچه به مقام ملک‌الشعرایی رسید چندان دل خوشی از دربار صفویه نداشت و با این‌که نتوانست به شبه قاره سفر کند بیشتر به دربار امرای پارسی‌گوی هند تمایل داشت و با شاعران هندوستان مراوده شعری داشت.

محتشم به سبب ترکیب‌بند دوازده‌بند خود مشهور به «باز این چه شورش است» در رثای سید و سالار شهیدان (ع) و واقعه جانسوز کربلا چنان جایگاه بلندی یافته است که او را مشهورترین مرثیه‌گوی زبان فارسی می‌دانیم.

دوازده‌بند او نزدیک ۴۰۰ سال است که ورد زبان خاص و عام است. نوحه‌خوانان آن را می‌خوانند، هنرمندان نگارگری و تذهیب‌کاری می‌کنند، با زیباترین خط بر کتیبه‌ها خوشنویسی می‌کنند، در فصل عزای امام حسین (ع) در هر کوی و برزن بر در و دیوار می‌آویزند و محافل عزاداری را با آن می‌آرایند. به واقع دوازده‌بند محتشم نه مرثیه‌ای برای همه تاریخ که هدیه و میراث ماندگار و معنوی پارسی‌گویان به فرهنگ اسلامی و عاشورایی است.»

۵۸۵۸

پست بعدی

هشدار نمکی درباره اوج‌گیری مجدد کرونا در کشور با ورود احتمالی مهاجران افغان

چ آگوست 18 , 2021
ایسنا نوشت: وزیر بهداشت وقوع ناآرامی‌ها و مهاجرت احتمالی شهروندان افغانستانی را یکی از تهدیدها برای اوج‌گیری دوباره کرونا دانست و گفت: با توجه به اینکه قم مقصد بسیاری از این مهاجران خواهد بود، احتمال دارد با ورود این مهاجران به این استان و عدم رعایت دقیق شیوه‌نامه‌ها توسط آنان […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000