بازگشت یاران دیروز احمدی نژاد به پاستور /کابینه فراجناحی کنار زده شد

بازگشت یاران دیروز احمدی نژاد به پاستور /کابینه فراجناحی کنار زده شد

لیست کابینه دولت سیزدهم درحالی منتشر شد که حضور وزرا و یاران دولت احمدی نژاد در آن پررنگ بود.

نیلوفر مولایی: بالاخره پس از حرف و حدیث های فراوان درباره وزرای دولت سیزدهم، ابراهیم رئیسی از مردان کابینه خود رونمایی کرد. کابینه‌ای که در آن نه اسمی از رقبای انتخاباتی‌اش به میان آمده است، نه از آن دولت غیرجناحی که وعده اش را داده بود، خبری بود.

بازگشت احمدی نژادی ها به دولت

در میان همه دولت‌ها، اهالی دولت نهم و دهم برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ بیش از همه پا در رکاب بودند و پس از اعلام نتایج شورای نگهبان درباره نامزدهای اصلی انتخابات، با حضور در ستادهای انتخاباتی رئیسی، این فرضیه که شاهد بازگشت کابینه احمدی نژاد باشیم را در اذهان تقویت می کرد. فرضیه ای که با ارائه لیست کابینه پیشنهادی‌ ابراهیم رئیسی به مجلس مُهر تایید خورد و نام ۹ نفر از وزرا و مدیران دولت نهم و دهم در کابینه رئیسی مشاهده می شود.

عیسی زارع‌پور (وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات)، حسین امیرعبداللهیان (وزیر پیشنهادی امور خارجه)، رستم قاسمی (وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی)، محمدعلی زلفی‌گل (وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری)، محمدمهدی اسماعیلی (وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی)، احمد وحیدی (وزیر پیشنهادی کشور)، جواد اوجی (وزیر پیشنهادی نفت)، علی اکبر محرابیان (وزیر پیشنهادی نیرو) و سیدحمید سجادی (وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان) افرادی هستند که دولت احمدی نژاد فعالیت می کردند.

حضور یاران سابق احمدی با واکنش های از سوی اهالی سیاست رو به رو شد. جواد امام فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگویی با ایلنا گفت:« این کابینه بیشتر شبیه کابینه سوم آقای احمدی‌نژاد است؛ به هرحال آقای رئیسی شعار مستقل بودن داده بود در صورتیکه کاملا مشخص بود که دست‌فرمان ایشان اصولگرایی است و با این لیستی که معرفی شد عملا نشان داد که کابینه ایشان وجه اشتراک خیلی جدی با کابینه آقای احمدی‌نژاد دارد. چه اینکه برخی از آن‌ها وزرای آقای احمدی‌نژاد بودند، رئیس تیم اقتصادی که اکنون رئیس سازمان برنامه و بودجه است، وزیر آقای احمدی‌نژاد بوده، تعدادی دیگر یا وزیر بودند یا معاون وزیر یا تعدادی از اصولگرایان تندروی مجلس دهم هستند.»

محمود میرلوحی نیز گفت:«در این لیست و احکام صادره آقای رئیسی چهره هایی هستند مثل آقایان ضرغامی، وحیدی، رستم قاسمی و محرابیان و میرکاظمی که آقای احمدی نژاد را همراهی می کردند و شاهد حضور آنان در کابینه دولت آقای رئیسی هستیم بنابراین مشخص است که یک بخش قابل توجهی از نیروهای دولت اول آقای احمدی نژاد هستند و از نظر سیاسی هم در جبهه اصولگرایان قرار دارند.»

کابینه فراجناحی محقق نشد

ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوهای تلویزیونی و نشست خبری‌اش در قامت رئیس‌جمهوری گفته بود که کابینه‌اش غیر جناحی است و بر اساس شایستگی آن را خواهد بست. اظهارنظری که با توجه به تماس‌های وی با منتقدان و اصلاح طلبان در فضای رسانه ای و سیاسی خبر از اتفاق های جدیدی می داد. اتفاقی که رخ نداد و به رویا تبدیل شد چرا که کابینه ابراهیم رئیسی همانطور که وعده اش را داده بود؛ بسته نشد و حتی صدای اعتراض اصولگرایان نیز بلند شد.

عباس سلیمی نمین در این باره گفت:«می توان گفت نکته مثبت کابینه رییسی جوانگرایی است ویژگی های دیگری هم در این لیست وجود دارد که عمدتا نیروهایی هستند که قبلا در دولت های گذشته نبودند این موضوع یک نکته مثبت است البته برخی سابقه وزرات داشتند اما عمده شخصیت هایی که ارائه شده اند شخصیت هایی هستند که به تازگی برایشان فرصتی فراهم شده است. جنبه مردمی داشتن این لیست یکی دیگر از نکات مثبت این لیست است اما ای کاش آن فراجناحی بودن هم می توانست همچنان باقی بماند و تغییر پیدا نکند.»

علی صوفی هم می گوید؛« آقای رئیسی صرف نظر از شعارهایی که داده و وعده هایی که مطرح کرده است به ویژه در رابطه با کابینه‌اش می‌خواهد کابینه فراجناحی داشته باشد، از جنبه کاربردی به یک کابینه ای نیاز دارد که کارآمد باشد چون اوضاع عادی نیست. در اوضاع عادی، وزارتخانه‌ها کارهای روتین خودشان را دارند و به هر حال آن وزرایی که انتخاب می شوند اگر در بعضی از موارد مبتدی هم باشند، به تدریج با قرار گرفتن تیم های قوی در کنارشان می توانند کارها را پیش ببرند ولی در شرایط بحرانی که ما الان در آن قرار داریم و شبیه به جنگ است، نیازمند مدیر بحران هستیم.»

محمود میرلوحی نیز با بیان آنکه آقای رئیسی از یک جریان سیاسی کشور است و طبیعتا اگر بخواهیم اظهار نظر سیاسی کنیم تا آنجایی که من این افراد را می شناسم، از جبهه اصولگرایان هستند، خاطرنشان کرد:« اینکه بعضی‌ها بخاطر برخی از اظهار نظرهای آقای رئیسی تصور کرده بودند که ایشان کابینه فراجناحی تنظیم خواهد کرد، من در یک مصاحبه ای هم گفتم که این تصور به شوخی شبیه است و نباید انتظار ایجاد کرد.»

در جدول زیر واکنش چهره های سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا به کابینه پیشنهادی سید ابراهیم رئیسی را می خوانید؛

ردیف

نام/ جناح

اظهارات

۱

سعید آجرلو/ اصولگرا

* من فکر می کنم کابینه آقای رئیسی چند ویژگی دارد، اول اینکه کابینه ایشان غیرسیاسی است. یعنی آن معنایی که حاصل خواسته جناح ها و گروه های سیاسی باشد را ندارد و خیلی نمی توان افراد حاضر در کابینه را سهم بندی کرد. البته بحث خوب یا بدی مقوله جداگانه ای است.

* دوم اینکه سیاسی ترین چهره کابینه که فاصله خیلی زیادی با بقیه دارد، خود آقای رئیسی است و چهره مشهور سیاسی چندانی در این دولت را در مقایسه با دولت آقای روحانی و احمدی نژاد نمی بینیم که این مسئله تحلیل را سخت می کند.

* نکته دیگر این است که کابینه تندرو و رادیکال نیست، خیلی ها فکر می کردند حاصل دولت اصولگرا ممکن است بسیار رادیکال باشد اما گزینه ها مقدار زیادی به میانه نزدیک تر هستند. اساسا کابینه حاشیه زایی به معنای سیاسی یا رادیکالی بودن نیست.

۲

محمدعلی ابطحی/ اصلاح طلب

* از کل کابینه جز دو سه نفر را نمی شناسم. شاید دوستان هم اینطور باشند. درباره آقای عبداللهیان باید اول از همه بپذیریم کشتی بان را سیاستی دیگر آمده است. در چهارچوب سیاستهای مورد علاقمندی خود، وزرا را بررسی نکنیم. این چهارچوب با رای ندادن مردم به هم ریخته است. نمی توانیم باز هم غر بزنیم. کسانی که دعوت به عدم مشارکت کردند نقش داشتند، شورای نگهبان و دولت آقای روحانی مردم را بی انگیزه کردند و نقش داشتند.

* این کشتی بان جدید آمده و در سیاست خارجه کاری می خواهد انجام شود که آقای امیرعبداللهیان همیشه به آن معروف بوده و همان که آقای ظریف گفت این دولت برای دیپلماسی نیامده است. در مجموعه میدانی ها، آقای امیرعبداللهیان فردی است که حوزه سیاست را می شناسد.

* من مجموعا مثبت نگاه می کنیم چون در بین کسانی که به میدان اهمیت می دادند و آقای رییسی قرار بود برای میدان بیاید، اگر قرار باشد مذاکرات به جایی برسد آقای امیرعبداللهیان کار دیپلماسی را در منتهی علیه میدان بلد است.

۳

جواد امام/ اصلاح طلب

* خوشبختانه کابینه دولت مستقل جناب آقای رئیسی با تلفیقی از نیروهای نام آشنای در دولت آقای احمدی نژاد به مجلس معرفی شدند. میرکاظمی، رستم قاسمی، محرابیان، وحیدی، امیر عبدالهیان، صالح آبادی، عین اللهی، ساداتی نژاد، جواد اوجی و..

* این کابینه بیشتر شبیه کابینه سوم آقای احمدی‌نژاد است؛ به هرحال آقای رئیسی شعار مستقل بودن داده بود در صورتیکه کاملا مشخص بود که دست‌فرمان ایشان اصولگرایی است و با این لیستی که معرفی شد عملا نشان داد که کابینه ایشان وجه اشتراک خیلی جدی با کابینه آقای احمدی‌نژاد دارد. چه اینکه برخی از آن‌ها وزرای آقای احمدی‌نژاد بودند، رئیس تیم اقتصادی که اکنون رئیس سازمان برنامه و بودجه است، وزیر آقای احمدی‌نژاد بوده، تعدادی دیگر یا وزیر بودند یا معاون وزیر یا تعدادی از اصولگرایان تندروی مجلس دهم هستند.

* اگرچه هیچ انتظاری هم کسی نداشت که آقای رئیسی غیر از این عمل کند اما ایشان خودش مدعی بود که می‌خواهد از همه ظرفیت‌های کشور فارغ از دسته‌بندی‌های سیاسی استفاده کند. خب آن چیزی که در واقع انتظار می‌رفت اتفاق افتاد ولی با توجه به چالش‌هایی که پیش روی دولت است، این تیم چندان به‌نظر نمی‌رسد که تیم مسلط و قوی‌ باشد و خب خیلی از افرادی که مطرح هستند، مثلا برای بانک مرکزی یا حوزه‌های دیگر افرادی هستند که در دوره آقای احمدی‌نژاد هم حضور داشتند.

۴

محمدرضا تابش/ اصلاح طلب

* در شرایط حساس کنونی که کشور با چالشهای درونی-پیرامونی مواجه است فرصت آزمون و خطا از ما گرفته شده و باید از برترین نیروهادرکابینه استفاده نمود.

* تلاش آقای رییس‌جمهور بر این بود تا بیشتر به جوانان میدان بدهند که این حرکت بسیار ارزشمندی است. اما آیا همه افراد معرفی شده حتی در جناح اصولگرا جزو برترینها هستند؟ و از تجربه کاری بالایی برخوردارند؟

* برخی از وزرای پیشنهادی سابقه‌ی کاری قابل قبولی دارند، اما بعضی از آنها علیرغم دانش نسبتا خوب ازتجربه لازم برای تصدی مسئولیت وزارت برخوردار نیستند که در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس باید این خلاء را با گزینش افراد مجرب و کارآمد درتیم مدیریتی خویش جبران کنند. امیدواریم با کارآمدی، شایستگی و با تکیه برعقلانیت بتوانند بر مسائل متعدد و مشکلاتی که امروز در کشور با آن روبرو هستیم فائق آیند و موفق شوند.

۵

مجتبی رضاخواه/ اصولگرا

* درباره کابینه نسبت به برخی دید مثبت دارم و درباره بقیه علامت سوال در ذهن دارم. آقای خاندوزی نیروی خوبی است و می تواند موفق باشد چون فکر منظمی دارد و شخصیتا انسان توصیه پذیری است. یعنی اگر بفهمد راهکاری جایی است تلاش می کنم آن را به کار گیرد و روی عقیده اشتباه پافشاری از جمله ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی کند. ایشان اینطور نیست یعنی یک سیاست اشتباه را از ابتدا نمی گذارد. این خیلی مهم است.

* درباره مصادیق دیگر صحبت نمی کنم. به طور کلی معدل این کابینه با کابینه آقای روحانی متفاوت نیست. گرچه نقاط مثبتی مانند آقای خاندوزی دارد ولی جاهایی هم افراد ضعیفترین معرفی شده اند.

۶

عباس سلیمی نمین/ اصولگرا

* لیست هایی که طی روزهای اخیر برای کابینه دولت سیزدهم ارائه می شد دارای خصوصیات منحصر به فردی بود منتهی لیست نهایی برخی از خصوصیات مثبت در آن حذف شد البته براساس شنیده ها، آقای رییسی تحت فشار جدی قرار گرفتند.

* مثلا نظر آقای رییسی این بود که چند نفر از وزرای دولت گذشته را به کار بگیرد و نامشان در لیست ها هم بود مثل آقای اسلامی و امیر حاتمی. اما متاسفانه به دلیل برخی فشارها، تغییراتی در این زمینه ایجاد شده و این ویژگی مثبت که نگاه فراجناحی داشت را از لیست گرفته اند که این به نظر من از یکی از قوت های لیست کاسته شده است.

* می توان گفت نکته مثبت کابینه رییسی جوانگرایی است ویژگی های دیگری هم در این لیست وجود دارد که عمدتا نیروهایی هستند که قبلا در دولت های گذشته نبودند این موضوع یک نکته مثبت است البته برخی سابقه وزرات داشتند اما عمده شخصیت هایی که ارائه شده اند شخصیت هایی هستند که به تازگی برایشان فرصتی فراهم شده است.

* جنبه مردمی داشتن این لیست یکی دیگر از نکات مثبت این لیست است اما ای کاش آن فراجناحی بودن هم می توانست همچنان باقی بماند و تغییر پیدا نکند.

۷

محمود صادقی/ اصلاح طلب

* به نظر من کابینه پیشنهاد شده صرف‌نظر از تک تک افراد، کابینه‌ای قوی نیست. با توجه به شرایط فعلی که نیازمند نیروهای باتجربه در حوزه اقتصاد، سیاست خارجه و بهداشت بودیم، لازم بود افرادی به کار گرفته شوند تا بتوانند مسأله تورم، تحریم و کرونا را حل کنند که به نظر می‌رسد این چهره‌ها، چهره‌هایی نیستند که بتوانند به طور فوری اقدام ویژه‌ای انجام دهند.

* بحث فراجناحی که آقای رئیسی مطرح می‌کردند در این کابینه در نظر گرفته نشده است، نسبت به دو نفر از افراد کابینه پیشنهادی شائبه‌هایی وجود دارد. برخی از این افراد در سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات پرونده دارند. من هم توسط خط ارتباطی که چندی پیش دفتر آقای رئیسی پیشنهاد کردند،‌ این پیام را ارسال کردم و هشدار دادم اما این فرد کماکان در کابینه پیشنهادی وجود دارد.

نقاط قوت کابینه دولت آقای روحانی در کابینه آقای رئیسی تبدیل به نقاط ضعف شده‌اند. به عنوان مثال وزارت ارتباطات، وزارت نفت و وزارت خارجه. هرچند گفته می‌شود آقای اوجی از نیروهای وزارت نفت است اما از لحاظ قدرت کاری به گرد پای آقای زنگنه نیز نمی‌رسند. یا آقای عبداللهیان با آقای ظریف قابل مقایسه نیست. یا آقای زارع‌پور با توجه به عملکرد آقای آذری جهرمی، نمی‌تواند موفق عمل کند. آقای ضرغامی نیز سابقه خوبی در صدا و سیما ندارد اما در سال‌های اخیر اظهارنظرهایی کرده است که به نظر می‌رسد سعی کرده درک درستی از جامعه هنری داشته باشد؛ البته باید در عمل این را دید.

۸

علی صوفی/ اصلاح طلب

* آقای رئیسی صرف نظر از شعارهایی که داده و وعده هایی که مطرح کرده است به ویژه در رابطه با کابینه‌اش می‌خواهد کابینه فراجناحی داشته باشد، از جنبه کاربردی به یک کابینه ای نیاز دارد که کارآمد باشد چون اوضاع عادی نیست. در اوضاع عادی، وزارتخانه‌ها کارهای روتین خودشان را دارند و به هر حال آن وزرایی که انتخاب می شوند اگر در بعضی از موارد مبتدی هم باشند، به تدریج با قرار گرفتن تیم های قوی در کنارشان می توانند کارها را پیش ببرند ولی در شرایط بحرانی که ما الان در آن قرار داریم و شبیه به جنگ است، نیازمند مدیر بحران هستیم.

*{ با اشاره به سهم خواهی ها}: به نظر می‌رسد آقای رئیسی نتوانسته از زیر بار این فشار سنگین خودش را رها کند و تصمیم مستقلی بگیرد چون تغییراتی که در طول این مدت به وجود آمد، بعضی از افرادی که مطرح بودند و دارای پیشینه و سابقه ای در کارها بودند، آنها کنار گذاشته شدند یا به نوعی خودشان کنار رفتند حاکی از این است آنهایی که کنار رفتند در حالی که افراد مجربی هم بودند چندان از این تیم راضی نیستند، چندان حاضر نشدند که بخواهند آبرو و حیثیتشان را در این تیم به محک آزمایش در بیاورند.

* لذا دلخوری‌هایی الان احساس می‌شود که همه این دلخوری ها بی سبب نیست. بعضی ها ممکن است از سر سهم خواهی بوده باشد ولی بعضی ها هستند مثلا ما افرادی را می بینیم که باتجربه هستند و اظهار دلخوری می کنند، اینها احتمالا موضوعی را دیدند که پشت پرده وجود داشته است و باعث شده تا آقای رئیسی دائما تصمیماتش را تغییر دهد.

۹

حسن غفوری فرد/ اصولگرا

* در بین آنها، چهره های شناخته شده خوبی هم حضور دارند مثلا آقای ضرغامی که در صدا وسیما بودند را همه می شناسند، آقای رستم قاسمی که وزیر نفت بودند را همه می شناسند، ‌آقای احمد وحیدی که وزیر دفاع بود شناخته شده هستند، آقای سجادی چهره شناخته شده ای بین دانشگاهیان و ورزشکاران هستند چون قهرمان دو استقامت بودند، اما بعضی از چهره کاملا ناشناخته و جوان هستند و یک ترکیبی از شناخته شده ها و کمتر شناخته شده ها هستند. آقای محرابیان که قبلا وزیر صنایع بودند چهره شناخته شده ای هستند، بعضی از چهره ها اسمشان مطرح بود که در این لیست نیستند.

* در مجموع من فکر می کنم یک کابینه کاری و جدی خواهد بود به قول مهندسان، آچار به دست هستند افرادی چون آقای رستم قاسمی، آقای ضرغامی، آقای محرابیان، آقای سجادی در این سطوح کار کرده اند و فقط پشت میز نشین نبودند و اهل کار هستند.

* اگر سخنرانی های آقای رئیسی را بررسی کنیم، به نظر می رسد که این کابینه برای خدمت و پر کردن گسل‌های اجتماعی بسیار آماده است، بالاخره رئیس جمهور باید در خارج نماینده کشور و ملت باشد و باید در خارج و در داخل باید کرامت و شان او حفظ شود. من اصلا بحث اصلاح طلبی و اصولگرایی نمی‌کنم و به خیلی از اصلاح‌طلبان احترام می گذارم اما باید توجه داشته باشید که در اینجا نمی توان منافع و مصالح مملکت را فدای کلمه فراجناحی کرد.

۱۰ غلامحسین کرباسچی/اصلاح طلب

*بنده شناختی زیادی از اکثریت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس ندارم و تنها آشنایی من با کابینه پیشنهادی، محدود به افرادی است که در دولت محمود احمدی‌نژاد حضور داشتند. به نظر می‌رسد شاکله دولت پیشنهادی فاقد توان بالقوه است که بتوان درباره آن صحبت کرد

* به نظر نمی‌رسد کابینه پیشنهادی آقای رئیسی به مجلس، به خصوص افرادی که در دولت محمود احمدی‌نژاد حضور داشتند؛ زمینه تعامل با اصلاح طلبان را ایجاد کنند. زیرا این افراد تنها با مجموعه‌های نزدیک به تفکر خود کار می‌کنند.

۱۱

محمدعلی محسنی بندپی/ اصلاح طلب

* کمی برای قضاوت زود است چون ممکن است افرادی که فکر می‌کنیم وزارت برای آن‌ها زود است و دانش کافی ندارند، اطلاعات بیشتری از آن‌ها منتشر شود که نظرها را برگرداند. در حال حاضر معرفی افراد در قالب یک بنر و اطلاعات کلی بوده اگر اطلاعات همه وزرا براساس داده‌های کلی ارائه شده باشد به نظر می‌رسد که ۳۰ درصد از آن‌ها وزن کافی برای وزارت را ندارند و ۷۰ درصد شایسته وزارت هستند.

۱۲

محمد مهاجری/ اصولگرا

* آقای رئیسی تیم اقتصادی دولت را زیرمجموعه آقای مخبر دزفولی تعریف کرده‌اند، بنابراین اگر احیاناً می‌بینیم که در آن لیست برخی از وزرا با بقیه بالانس نیستند، احتمالاً ایشان به نقش آقای مخبر دزفولی به عنوان بالانسر خیلی توجه دارند و تصور و برداشت‌شان این است که این اتفاق توسط آقای مخبر دزفولی می‌افتد و نقاط ضعف برخی از وزرا در آن حوزه پر می‌شود.

*نکته دوم این است که آقای رئیسی در وزارت خارجه هوشمندی به خرج داد و آقای باقری‌کنی که رفته بود وزارت خارجه را تحویل بگیرد، به عنوان وزیر انتخاب نکرد؛ با اینکه جبهه پایداری‌ها بسیار خوشحال شده بودند که آقای باقری کنی یا آقای جلیلی وزیر امور خارجه می‌شوند، آقای رئیسی این دو نفر را انتخاب نکرد. این یک پالس مثبت هم به سیاست داخلی و هم به سیاست خارجی است. دیدارهای آقای امیرعبداللهیان با نماینده اتحادیه اروپا که برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری آمده بود، پالس‌های مثبتی بود که نشان می‌داد آقای رئیسی قصد همراهی با تندروها را در فضای مذاکرات ندارد.

۱۳

فاطمه محمدبیگی/ اصولگرا

نامه وزرای پیشنهادی رئیس جمهور در مجلس اعلام وصول شد.‌ جای این گلایه هست که چرا از ظرفیت بانوان مدیر متخصص، جهادی و پرتلاش استفاده نشده است. در حالی که انتظار می‌رفت، برای برخی از وزارتخانه‌ها از بانوان استفاده شود، اما در لیست وزرای پیشنهادی نام هیچ بانویی به چشم نمی‌خورد.

۱۴

محمود میرلوحی/ اصلاح طلب

* آقای رئیسی از یک جریان سیاسی کشور است و طبیعتا اگر بخواهیم اظهار نظر سیاسی کنیم تا آنجایی که من این افراد را می شناسم، از جبهه اصولگرایان هستند. اینکه بعضی‌ها بخاطر برخی از اظهار نظرهای آقای رئیسی تصور کرده بودند که ایشان کابینه فراجناحی تنظیم خواهد کرد، من در یک مصاحبه ای هم گفتم که این تصور به شوخی شبیه است و نباید انتظار ایجاد کرد.

* در این لیست و احکام صادره آقای رئیسی چهره هایی هستند مثل آقایان ضرغامی، وحیدی، رستم قاسمی و محرابیان و میرکاظمی که آقای احمدی نژاد را همراهی می کردند و شاهد حضور آنان در کابینه دولت آقای رئیسی هستیم بنابراین مشخص است که یک بخش قابل توجهی از نیروهای دولت اول آقای احمدی نژاد هستند و از نظر سیاسی هم در جبهه اصولگرایان قرار دارند.

* با این حال می توان گفت که تعدادی از وزرا تجربه وزرات دارند یعنی شاید نصف آنها تجربه حضور در منصب وزارت خانه را داشتند اما اینکه در وزارت خانه می توانند ایجاد تحول کنند یا خیر را نمی دانم، مثلا آیا آقای امیرعبداللهیان می تواند با وزرات خارجه با برجام و با مسائل همسایگان و منطقه، فضا را آماده کند؟ آیا آقای وحیدی می تواند وزارت کشور را و این وزارت خانه بسیار گسترده و مهم را اداره کند؟ هرچند ایشان وزیر دفاع بوده است، ولی عموم تجارب و تحصیلات و فعالیتهایش در حوزه دفاعی و نظامی بوده است؛ آیا ایشان می تواند حوزه داخلی را که خیلی از حوزه نظامی پیچیده تر است و رمز و رازهای بیشتری دارد اداره کند؟

۱۵ غلامرضا مصباحی مقدم/اصولگرا

*برخی از اعضای کابینه برای من در مجموع ناشناخته هستند اما برخی از آنها را می شناسم به ویژه کسانی مانند خاندوزی برای وزارت اقتصاد و عبدالملکی برای وزارت کار و رفاه را می شناسم و در واقع شناخت بیشتری از آنها دارم این افراد هم جوان و هم تحصیلکرده و متخصص در حوزه اقتصاد هستند علاوه بر این از تجاربی نیز در این زمینه برخوردار هستند.

*من حداقل مطلوب را درباره تیم اقتصادی رئیسی احساس می کنم البته ممکن است من بعضی از موارد را نپسندم.

۱۶

عزت الله یوسفیان ملا/اصولگرا

* افراد با تجربه در کابینه حضور دارند اما افراد کم تجربه‌ای هم هستند البته من به حضور جوانان اعتقاد دارم اما ۴۰ سال برای وزارت خیلی جوان است و این فرد شاید در داخل وزارتخانه مقبولیت نداشته باشد؛ زیرا در همان وزارتخانه افرادی حضور دارند که سابقه ۴۰ ساله کار دارند ولی یک فرد ۴۰ ساله شاید نهایتا ۱۰ تا ۱۲ سال تجربه داشته باشد.

* ۴۰ سال برای پذیرفتن مسئولیت یک وزارتخانه کم است، در این شرایط شاید کار به دست مشاوران و معاونان بیفتد، زیرا این فرد تجربه زیادی ندارد من معتقدم وزیر باید بالای ۵۰ سال سن داشته باشد تا توسط آن مجموعه مقبولیت داشته باشد و پذیرفته شود. برخی از وزرای انتخاب شده افراد باتجربه‌ای هستند اما در رابطه با افراد جوان‌تر این نگرانی وجود دارد که آن‌ها تحت تاثیر دیگران قرار بگیرند.

* این جدول بر اساس حروف الفبا تنظیم شده است.

** از گفتگوهای برخی چهره های سیاسی با خبرگزاری های ایلنا و ایسنا در کنار گفتگوها با خبرگزاری خبرآنلاین در این جدول استفاده شده است.

۲۷۲۱۵

پست بعدی

توصیه های جواد عزتی به بازیگر افغان «زخم کاری»

چ آگوست 18 , 2021
ایسنا نوشت: مرتضی امینی تبار ـ بازیگر جوان سریال «زخم کاری» ـ از تجربه حضورش در این سریال می‌گوید و معتقد است، کاراکتر «میثم» رفته رفته در فضای داستان جا می افتد. امینی تبار همچنین در این گفتگو درباره اصالت افغانستانی خود و حضورش در فضای نمایشی ایران و زندگی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000