از صدور مجوز واردات واکسن فایزر و مدرنا تا احداث بیمارستان صحرایی در تهران

از صدور مجوز واردات واکسن فایزر و مدرنا تا احداث بیمارستان صحرایی در تهران

مهمترین اخبار کرونایی امروز را اینجا بخوانید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امروز برای چندمین بار رکورد تعداد جان‌باختگان کرونا شکسته شد و متاسفانه ایران با سیاه‌ترین روز کرونایی خود روبرو شد.

براساس اعلام وزارت بهداشت متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۵۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۸ هزار و ۴۸۳ نفر رسید و همچنین از دیروز تا امروز ۲۵ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۱ هزار و ۱۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵ هزار و ۴۴ نفر از آنها بستری شدند.

براین اساس در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

البته خوشبختانه به نظر می رسد روند بستری در استان‌های اصفهان، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، کرمان، گلستان، مازندران، هرمزگان، همدان و یزد در هفته اخیر نسبت به هفته قبل نزولی شده است چنانکه عبور استان سیستان و بلوچستان از قله خیز اخیر همه گیری، قطعی است و استان‌های فوق هم به احتمال زیاد در حال عبور از قله خیز پنجم هستند.

تهران هنوز به قله پیک پنجم نرسیده است

البته علیرضا زالی رییس ستاد مقابله با کرونا در تهران، گفت: تقریبا در هفته نهم و دهم بعد از خیز پنجم کرونا هستیم و در مقایسه با خیزهای دیگر دامنه موج زمان طولانی‌تری را به خود اختصاص داده و هنوز به قله خیز پنجم نرسیده‌ایم و شاهد افزایش آمارها هستیم.

زالی توضیح داد: اکنون ۱۸ هزار و۶۰۰ بیمار بستری در استان تهران داریم که از این تعداد ۲۷۰۰بیمار در بخش مراقبت ویژه هستند؛ ضمن اینکه در شبانه‌روز گذشته ۲۶۰۰ بیمار جدید بستری شده و ۱۷۰۰ بیمار نیز ترخیص شده‌اند.

رئیس ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه ظرفیت کلینیک‌های سرپایی افزایش داشته است گفت: تعداد بیماران سرپایی درمان شده از ۴۴۰۰ بیمار به قریب ۸ هزار نفر افزایش یافته است؛ ضمن اینکه خوشبختانه تلقیح واکسیناسیون در تهران در روز گذشته به ۱۲۵ هزار نفر رسید.

درخواست استاندار تهران از ارتش برای احداث بیمارستان صحرایی

شرایط تا حدی به سیستم بهداشتی کشور فشار آورده است که استاندار تهران برای احداث بیمارستان صحرایی از ارتش کمک خواسته است.

محسنی بندپی استاندار تهران در پایان جلسه ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: متاسفانه شهرستان بهارستان با حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت فقط یک بیمارستان ۱۲۰ تخت دارد و با مشکل کمبود تخت در این شهرستان مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد از ارتش درخواست کنیم تا نسبت به احداث بیمارستان صحرایی در بیمارستان بهارستان اقدام کند تا هم به خدمات سرپایی و هم خدمات درمانی به دانشگاه علوم پزشکی ایران کمک کند.

ماجرای کمبود دارو

در این میان بیماران با کمبود دارو هم مواجه شده‌اند.

به همین دلیل مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو، در ارتباط با وضعیت تامین داروهای بیماران کرونایی توضیحاتی ارائه داد.

سید حیدر محمدی، روز دوشنبه در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، درباره میزان مصرف داروهای مورد استفاده در درمان کرونا، گفت: "رمدسیویر" را سال گذشته بعد از چند هفته اول شیوع بیماری و شروع مصرف این دارو در دنیا و تاییدیه ای که اخذ شد، مقدار کمی واردات داشتیم و پس از آن بلافاصله کارخانجات داخلی تولید آن را آغاز کردند و در حال حاضر هشت تولید کننده رمدسیویر داریم در زمانی که پیک بیماری و افزایش مصرف را نداشته باشیم، بخشی از آن صادرات نیز می‌شود.

وی افزود: مصرف این دارو در خردادماه به ۶۰۰ هزار عدد، تیرماه به یک میلیون و ۳۰۰ هزار عدد و مرداد ماه به ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار عدد رسید؛ به طوری که در دو هفته اول مرداد ماه هشت برابر مصرف رمدسیویر که البته بخشی از آن تجویز غیرمنطقی را نشان می‌دهد و خیلی از بیمارانی که این دارو را دریافت کردند شاید نیاز به مصرف آن نداشتند؛ چراکه این دارو صرفاً در فاز ویروسی اثرگذار است؛ نه در ابتدای مثبت شدن تست بیماری و نه در انتهای فاز التهابی شدید، اثرگذاری ندارد. اما متأسفانه در این دوره دارد مصرف می‌شود.

محمدی درباره فاویپیراویر نیز گفت: مصرف این دارو نیز در مجموع ۶ ماهه دوم سال ۹۹ به ۱۱ میلیون رسید؛ در صورتی که مصرف همین دارو در تیر ماه امسال به ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار عدد رسید.

ورود ۲۰ میلیون واکسن کرونا در شهریور

همچنین امروز رئیس جمعیت هلال احمر از افزایش دوبرابری واردات واکسن توسط این جمعیت از اواخر این هفته خبر داد و گفت:‌در شهریور ماه ۲۰ میلیون واکسن وارد خواهیم کرد؛ضمن اینکه در حال رایزنی برای واردات واکسن مخصوص افراد زیر ۲۰ سال هستیم.

همتی با اشاره به ویژگی واکسن مخصوص افراد زیر ۲۰ سال، خاطرنشان کرد: ویژگی این واکسن‌ها تک دز بودن آنها است، اما منابع محدودی در دنیا در این خصوص تولیدات دارند و قرار است این نوع واکسن وارد شود و مشخصاً برای دانش‌آموزان و بعد از آن برای مادران باردار و شیرده مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه واکسن‌های یاد شده از کشورهای شرقی و بخشی از کشورهای غربی تأمین خواهد شد، تصریح کرد: باید مراکز واکسیناسیون زیاد شود؛ چرا که تا به امروز از ظرفیت جمعیت هلال‌احمر در این خصوص به خوبی استفاده نشده است.

سازمان غذاودارو: اجازه واردات فایزر و مدرنا را صادر کرده‌ایم

از سویی محمدرضا شانه ساز در پاسخ به سؤالی درباره واردات واکسن فایزر اظهار کرد: خرید و فروش واکسن در دنیا بین دولت‌ها صورت می‌گیرد حتی فایزر اعلام کرد که ما فقط به دولت‌ها فایزر را تحویل دادیم و هیچ بخش خصوصی در خرید و فروش دخیل نیست.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ما مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری درباره واردات واکسن حرکت می‌کنیم، گفت: ما اجازه واردات فایزر و مدرنا را از منابع مجاز آن‌ها داده‌ایم و خواهیم داد و نام یک واکسن باعث ممنوعیت و محدودیت نمی‌شود بلکه منبع آن باید مورد اعتماد باشد.

۲۳۵۲۳۷

پست بعدی

وضعیت هولناک شهرهای شمالی از زبان نماینده مجلس/هیچ تضمینی نیست که مسافران شمال سالم برگردند

د آگوست 16 , 2021
ایسنا نوشت: رییس مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت بحرانی کرونا در استان مازندران از مردم تقاضا کرد تا به طور جدی از سفر پرهیز کنند. غلامرضا شریعتی، با اشاره به وضعیت بحرانی کرونا در استان های شمالی، بیان کرد: متاسفانه در استان های […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000