عوارض نادر ابتلا به کرونا چیست؟

عوارض نادر ابتلا به کرونا چیست؟

فارس نوشت:متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به اینکه تمام بافت‌هایی که مستعد عفونت و التهاب‌های ویروسی و میکروبی بودند، امروز می‌توانند در زمان ابتلا به کووید ۱۹ درگیر شوند، یادآور شد: فلج عصب صورت و کری ناگهانی نیز از عوارض نادر ابتلا به کروناست که در مواردی مشاهده شده است.

اسدالله مهدوی، متخصص گوش و حلق و بینی در برنامه «طبیب» با اشاره به مشکلاتی که کرونا می‌تواند در حوزه گوش و حلق و بینی به وجود آورد، عنوان کرد: خیلی جالب است تمام بافت‌هایی که در گذشته هم مستعد عفونت و التهاب بودند چه عفونت‌های ویروسی و چه میکروبی همه آنها امروز می‌توانند در زمان ابتلا به کووید ۱۹ درگیر شوند و یکی از تظاهرات جدی کرونا در اشخاص باشند.

وی ادامه داد: مثلا در گوش داخلی مجاری نیم دایره‌ای وجود دارد که باعث تعادل بدن می‌شود و بیماری در این خصوص وجود دارد به عنوان سرگیجه خوش‌خیم وضعیتی که بر اساس التهاب مجاری نیم دایره‌ای به وجود می‌آید و خیلی جالب است که یکی از تظاهرات کرونا نیز همین سرگیجه است.

این پزشک متخصص همچنین تصریح کرد: یا در حوزه شنوایی بیماری داریم به عنوان از بین رفتن ناگهانی شنوایی که اصطلاح عامیانه آن کری ناگهانی است که در اثر التهاب یا ویروس‌ها فرد صبح از خواب بیدار می‌شود و مطلقا شنوایی ندارد، اهمیت تشخیص این بیماری ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول است، یعنی زمان طلایی ما برای درمان کری ناگهانی ۴۸ ساعات اول است و اگر یک هفته بگذرد، دیگر خیلی درمان‌ها مؤثر نیست، در همان ۴۸ ساعت اول هم ممکن است تنها ۵۰ درصد شنوایی بازگردد و متأسفانه این کری ناگهانی هم در تظاهرات کووید دیده شده است.

مهدوی در ادامه نیز تصریح کرد: یا در صورت، عصبی داریم با عنوان عصب هفت که فلج بلز می‌دهد، ما این مشکل را هم در عفونت کووید شاهد بودیم، در واقع هر جایی که عفونت در گذشته آن ناحیه را درگیر می‌کرده همان‌ها مثل گلودرد یا سینوزیت می‌تواند تابلویی از عفونت کووید هم باشد.

وی با اشاره به اینکه مخاط بینی و نازوفارنکس یکی از مهمترین خاستگاه‌های انتشار و تکثیر ویروس کروناست، عنوان کرد: خیلی جالب است که در ابتدا افرادی که مراجعه می‌کردند خیلی از کاهش بویایی شکایت داشتند که برای ما خیلی عجیب بود اما در بررسی‌هایی که انجام شد دیدیم که یکی از علامت‌های شایع همین از دست رفتن بویایی است که به تدریج مردم به آن عادت کردند که اگر کاهش بویایی دارند باید شک کنند.

این متخصص گوش و حلق و بینی با تأکید براینکه یکی از مشکلات بعدی این بود که بویایی چه زمان برمی‌گردد، اظهار کرد: هنوز پاسخ دقیقی برای این سؤال نیست، خیلی از بیماران هستند که بویایی‌شان بعد از یک سال هم برنگشته، اما مورد امیدوارکننده این است که در بیماری‌های ویروسی اغلب بویایی برمی‌گردد و تنها درمان این مشکل انتظار است.

مهدوی در پایان نیز توضیح داد: اما بازگشت بویایی یک علامتی دارد و آن هم حس کردن بوی بد است که نشان‌دهنده سلامت اعصاب بویایی بوده و اینکه به زودی بویایی بازمی‌گردد، بو کردن بوهای تند هم هیچ اثری در بازگشت بویایی ندارد و تنها شست‌وشوی مکرر بینی توصیه می‌شود.

۴۷۲۳۷

پست بعدی

روایت شمخانی از یک جلسه پرچالش با اشرف غنی

د آگوست 16 , 2021
دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی نوشت: همچون ۴۰ سال گذشته پشتیبان مردم افغانستان و خواست و اراده آنها هستیم. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی شمخانی در توئیتی نوشت: دی ماه ۹۷ در سفر به کابل جلسه پرچالشی با رئیس جمهور افغانستان داشتم. سخنان سوزناک امروز وزیر دفاع این […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000