انتقاد از ترکیب جزیره ای کابینه پیشنهادی رئیسی /کوهکن: نگاه صفر و صدی نداشته باشیم

انتقاد از ترکیب جزیره ای کابینه پیشنهادی رئیسی /کوهکن: نگاه صفر و صدی نداشته باشیم

ایلنا نوشت: عضو جبهه ایستادگی با اشاره به ترکیب کابینه دولت ابراهیم رئیسی به تحلیل این کابینه پرداخت و اظهار داشت که اعضای کابینه با یکدیگر در ارتباط نبوده و کار تیمی نکرده‌اند و بیشتر به صورت جزیره‌ای عمل خواهند کرد.

حسین کنعانی‌مقدم سیاستمدار اصولگرا، درباره کابینه پیشنهادی دولت ابراهیم رئیسی اظهار داشت: باید منتظر مجلس شورای اسلامی باشیم که صلاحیت اجرایی و شرایطی را که وزرا باید داشته باشند، در این افراد بررسی و اظهارنظر کند.

وی افزود: اما ترکیب کابینه عمدتاً کسانی هستند که به صورت جزیره‌ای خواهند بود؛ قاعده این است که دولت یک کار تیم ورکینگ انجام دهد، همچنین هم‌افزایی، انسجام و وحدت درونی نیز داشته باشد، اما خیلی از این افراد تاکنون هیچ کار مشترکی با یکدیگر انجام نداده و در یک تیم مشترک نبوده‌اند.

دبیرکل حزب سبز ادامه داد: به غیر از برخی از افراد که در دولت آقای احمدی‌نژاد وزیر یا معاون وزیر بوده‌اند و با یکدیگر ارتباط داشتند، مابقی ارتباطی با یکدیگر نداشتند؛ این‌عدم انسجام وجود دارد اما باید ببینیم که آیا این افراد می‌توانند درون یک دولت منسجم حرکت کنند یا نه.

این کنشکر سیاسی اصولگرا درباره وزیر پیشنهادی امور خارجه با اشاره به همکاری طولانی خود با امیرعبداللهیان اظهار داشت: من با ایشان از نزدیک کار کرده و کاملا ایشان را می‌شناسم؛ وی یک آدم ارزشی است و در رابطه با سیاست مقاومت در منطقه و پیگیری سیاست خارجی کشور در رابطه با مسائل مقاومت جزو افراد شاخص هستند؛ این نشان‌دهنده این است که آقای رئیسی در رابطه با سیاست خارجی بحث تقویت روابط با کشورهای عربی و همسایه و همچنین تقویت جبهه مقاومت را سرلوحه کار خودشان قرار داده‌اند.

کوهکن: نگاه صفر و صدی به کابینه پیشنهادی رئیسی نداشته باشیم

همچنین محسن کوهکن در گفت وگو با ایسنا، در ارزیابی خود از کابینه پیشنهادی رئیس جمهور اظهار کرد: انتخاب کابینه با پیچیدگی ها و واقعیت هایی روبرو است که همه روسای جمهور را درگیر خود می کند. در گذشته این پیچیدگی ها وجود داشته و در آینده هم وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: فرض کنید رئیس جمهور منتخب براساس تمام معیارهای لازم، تمام گزینه هایی که اشخاص و گروه ها به او معرفی کرده اند را بررسی می کنند و به یک جمع ۳۰ نفره می رسد، اما همه آن ها متولد زنجان، تبریز، اصفهان یا تهران هستند. آیا او می تواند بدون در نظر گرفتن مصلحت دیگری، همه آن افراد را انتخاب کند، در این شرایط رئیس جمهور می تواند بگوید که کابینه خود را براساس معیارهای لازم بررسی کرده و به این افراد رسیده است؟ آیا او می تواند مصالح دیگری را در نظر نگیرد؟ بنابراین چنین پیچیدگی هایی در انتخاب هیأت وزیران وجود دارد و باید به این نکته هم توجه شود که در انتخاب هیأت وزیران باید اتحاد و انسجام که خمیرمایه موفقیت دولت است در نظر گرفته شود. بنابراین اولین نتیجه گیری این است که ما نباید صرفا براساس معیارهای کمی در مورد کابینه به جمع بندی رسیده و در مورد آن ها قضاوت کنیم.

کوهکن درباره پیر یا جوان بودن کابینه هم خاطر نشان کرد: نیروی جوان و باتجربه هم محاسن و هم معایبی دارند. البته من معتقدم نیروی جوان را نباید صرفا در مقوله سن و سال خلاصه کرد. دلیل من هم فرمایش مقام معظم رهبری درباره شهید سلیمانی است که فرمودند این شهید روحیه جوان و جهادی داشت. جوان بودن یعنی احساس پاک و مردم نگر در فرد نمرده باشد و او در مسئولیتی که دارد، تلاش کند تا حداکثر خدمت را با بهترین کیفیت و بدون منت بر مردم انجام دهد. بنابراین نباید نگاه یک بُعدی در این زمینه داشت که فرد کم تجربه است. برخی از همین جوانان هستند که فهم دقیقی از مسائل دارند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه وظیفه وزیر مدیریت تشکیلات وزارتخانه است، تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته وقتی یک فرد تغییر می کند، خروجی آن دستگاه ۷۰ درصد تغییر نمی کند، زیرا همه امور به یک فرد مرتبط نمی شود. اما ما همه چیز را به یک فرد مثلا رئیس جمهور یا وزیر مرتبط کرده ایم و تصور می کنیم که رئیس جمهور براساس اختیاراتی که دارد به تنهایی می تواند همه مشکلات را حل کند. مسئولان هم در دامن زدن به این تفکر و باور مسئول هستند. فرد خودمحور که خود را عقل کل می داند، به هر وزارتخانه ای آسیب می زند اما فردی که از نظرات کارشناس استفاده می کند، می تواند مفید باشد.

وی در ادامه گفت: من معتقدم مجلس کانون اشتباه درباره صلاحیت وزرا است. این اشکال در همه مجالس وجود داشته است که گاهی روش های سطحی، سلیقه ای و سیاسی معیار بررسی صلاحیت ها می شود و کمتر به برنامه ها و ویژگی های شخصیتی به طور همزمان توجه می شود. گاهی ویژگی های فردی بیشتر مد نظر است تا برنامه ها. من معتقدم اگر فرد ساختارمدار باشد حتی اگر ضعف شخصیتی هم داشته باشد موفق تر از کسی است که خودمحور است.

کوهکن خاطر نشان کرد: اگر نگاهی صفر و صدی به کابینه رئیسی وجود نداشته باشد مجلس می تواند به برخی از وزرا نمره قبولی بدهد، برخی را با شرط و شروط بپذیرد و برخی را هم نپذیرد. در هر حال مهم این است که نگاه مجلس برنامه محور، کارشناسی شده، به دور از سطحی نگری و به دور از نگاه های جناحی باشد. در این شرایط مجلس می تواند تصمیمات مناسبی در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی بگیرد.

27215

پست بعدی

طبرسی: اگر پاساژها باز باشد بهتر است اصلا تعطیل نکنیم

ی آگوست 15 , 2021
ایسنا نوشت: رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری ضمن تشریح شرایط سخت کرونا در کشور، گفت: بازهم تعطیلی برای کنترل شرایط کرونا اتفاق افتاد، تعطیلی که اگر قرار باشد در آن رستوران و پاساژ باز باشد و مردم در این اماکن باشند هیچ اثری بر کاهش بار بیماری نخواهد گذاشت […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000