از ماجرای‌های ممنوعیت واکسن آسترازنکا برای زیر ۵۰ ساله‌ها تا شیوع دلتا در فضای باز

از ماجرای‌های ممنوعیت واکسن آسترازنکا برای زیر ۵۰ ساله‌ها تا شیوع دلتا در فضای باز

مهمترین اخبار کرونایی امروز را اینجا بخوانید.

به گزارش خبرآنلاین، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۰۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۲ هزار و ۱۹۴ نفر رسید.

همچنین براساس اعلام وزارت بهداشت از دیروز تا امروز ۱۳ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۳۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که چهار هزار و ۲۶۳ نفر از آنها بستری شدند.

براین اساس در حال حاضر ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

تخت خالی در تهران وجود ندارد

این افزایش بی‌سابقه تعداد مبتلایان کرونا در کشور در موج پنجم سیستم بهداشتی کشور را با مشکل مواجه کرده است.

نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران در برنامه سعادت آباد رادیو تهران ضمن ابراز نگرانی از وضعیت کرونا در کشور گفت: متاسفانه آمار بستری ها صعودی است. تعداد بستری‌های کل تهران بیش از ۱۰ هزار نفر است.

نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران در برنامه سعادت آباد رادیو تهران ضمن ابراز نگرانی از وضعیت کرونا در کشور گفت: متاسفانه آمار بستری ها صعودی است. تعداد بستری‌های کل تهران بیش از ۱۰ هزار نفر است.

امکان شیوع دلتا در فضای باز

یکی از علل گسترش موج پنجم شیوع ویروس دلتا در کشور است.

علیرضا زالی در حاشیه جلسه ویژه ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در تهران در این رابطه گفت: کماکان ظرفیت‌های جدیدی برای بستری موقت در تهران در حال افزایش است، ما کماکان با بیمارانی مواجه هستیم که با ویروس دلتا به ما مراجعه می‌کنند و بر اساس مطالعات ما اقامت این بیماران در بیمارستان نسبت به بیماران با ابتلا به سوش‌های قبلی ۲.۵ روز بیشتر است.

او افزود: بر اساس مقاله‌ای که در ۴۸ ساعت گذشته منتشر شده است ویروس دلتا برخلاف سوش‌های قبلی میزان سرایت بیشتری در فضای غیر مسقف دارد؛ در حالی که پیشتر تفاوت چشمگیری در میزان انتقال ویروس در فضای باز و مسقف وجود داشت، اما در مورد سوش دلتا حتی در فضای باز هم میزان سرایت پذیری ویروس بسیار بالا است و افراد پرخطر نباید در مجامع عمومی حاضر شوند؛ زیرا هیچ گارانتی برای عدم ابتلا وجود ندارد و توصیه می‌کنیم اگر افراد مسن و پرخطر باید بر حسب ضرورت در جامعه حضور یابند حتما از دو ماسک استفاده کنند و هر ۳ ساعت یکبار آن را تعویض کنند.

واردات یک میلیون سرم تزریقی در هفته آینده

این شرایط منجر به کمبود سرم هم در روزهای گذشته شده بود.

در همین رابطه مدیر کل داروی سازمان غذا و دارو گفت: مجوز واردات یک میلیون سرم از هند و ترکیه را صادر کردیم و کمبود سرم تزریقی هفته آینده رفع می‌شود.

حیدر محمدی مدیر کل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به علل کمبود سرم تزریقی اظهار کرد: یکی از علل کمبود سرم توقف خط تولید یکی از شرکت‌های تولید کننده سرم بود، تابستان سال گذشته یکی از شرکت‌های سرم سازی از ما درخواست کرد که توزیع سرم را برای این شرکت متوقف کنیم تا این شرکت GMP یا کیفیت خط تولید خود را اصلاح کند و بهبودی در کیفیت خطوط تولید خود بدهد، ما در تابستان به دلیل نیاز بیشتر با توقف خط تولید مخالفت و این کار را به فصل سرد سال موکول کردیم زیرا نیاز به سرم در این زمان کمتر می‌شود.

نوبت‌دهی واکسن کرونا برای افراد بالای ۵۳ سال آغاز شد

در این میان مرکز مدیریت فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که حداقل سن دریافت واکسن کرونا برای عموم مردم در سراسر کشور دو سال کاهش یافت.

از هم‌اکنون متولدین ۱۳۴۷ و قبل از آن در سراسر کشور امکان دریافت آنی نوبت در سامانه salamat.gov.ir دارند.

همچنین متولدین ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۷ که ساکن استانهای بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان ، قم و هرمزگان هستند و پرونده بهداشت دارند، امکان ثبت‌نام دارند.

توصیه نسبت به عدم تزریق واکسن آسترازنکا به یک گروه سنی

البته امروز سیما سادات لاری، معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت صحبت‌هایی کرد که جنجالی شد.

لاری گفت: فقط یکی از واکسن‌ها برای خانم‌های زیر ۵۰ سال توصیه نمی‌شود و این واکسن را معمولا تزریق نمی‌کنیم.

لاری افزود: قطعا این واکسن را برای دانشجویان، به خصوص خانم، سعی داریم تا تزریق نکنیم، ولی برای بقیه باید ببینیم چه چیزی به دستمان می‌رسد، بنابراین اینطور نیست که الان مشخص باشد چه واکسنی تزریق می‌کنیم، برای آن یک واکسن هم خود دکتر رئیسی دستور دادند برای خانم‌های زیر ۴۰ الی ۵۰ سال در این زمینه احتیاط شود و سعی می‌کنیم برای دانشجویان تزریق نکنیم.

ماجرای عدم تزریق واکسن آسترازنکا به افراد زیر ۵۰ سال

در ادامه رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت به برخی اخبار مبنی بر محدودیت تزریق برخی واکسن‌ها برای بعضی افراد پاسخ داد.

کیانوش جهانپور تاکید کرد که در کشور پروتکلی مبنی بر محدودیت تزریق هیچکدام از واکسن های دارای مجوز مصرف اضطراری برای افراد بالای ۱۸ سال اعلام و ابلاغ نشده است.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، جهانپور درباره واکسن آسترازنکا نیز گفت: تنها در مورد واکسن آسترازنکا کمیته ملی واکسن و معاونت بهداشت وزارت بهداشت از ماه‌ها قبل توصیه‬ کرده‌اند افراد زیر ۵۰ سال ترجیحا از این واکسن استفاده نکنند.

۲۳۵۲۳۷

پست بعدی

بازدید سرزده رئیسی از بخش امور مراجعین نهاد ریاست جمهوری

چ آگوست 4 , 2021
فارس نوشت: سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور ساعت ۷ صبح امروز، با حضور در بخش امور مراجعین نهاد ریاست جمهوری از نزدیک در جریان روند مراجعات مردمی قرار گرفت. رئیس جمهور ساعت ۷ صبح امروز، با حضور در بخش امور مراجعین نهاد ریاست جمهوری از نزدیک در جریان روند مراجعات مردمی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000