واکنش انجمن صدابرداران و صداگذاران سینما به طرح صیانت فضای مجازی

واکنش انجمن صدابرداران و صداگذاران سینما به طرح صیانت فضای مجازی

در بیانیه انجمن صدابرداران و صداگذاران سینما، ضمن مخالفت با طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی، تاکید شده است که قوانین باید برای راحت‌تر کردن زندگی عموم مردم طراحی و تولید شوند نه این‌که خود مانع کسب و کار و زندگیِ عزتمندانه اکثریت مردم باشند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، انجمن صدابرداران و صداگذاران سینما، با انتشار متنی، نسبت به طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی در مجلس شورای اسلامی، واکنش نشان داد.

در آغاز متن این تشکل صنفی آمده است: «خواسته یا ناخواسته نفوذ اینترنت و فضای مجازی، در عمق زندگی و کسب و کار ما آن‌قدر زیاد شده که انکار شدنی نیست و با هر دیدگاهی، تأثیرات مثبتش بیش از آن است که بتوان آن‌را به راحتی از زندگی مردم حذف یا دچار محدودیت کرد. با چنین حجمی از حضورِ اینترنت در لایه‌های پیدا و ناپیدای زندگی و جامعه و با سِیر تحولات چند سال اخیر مخصوصاً با هجوم پاندمی کرونا برای همه اثبات شده است که گریزی از دیجیتال شدن بخش زیادی از فعالیت‌ها و نتیجتاً روی آوردن به شرایط دورکاری نیست و این در واقع همان صد چندان شدنِ اهمیت اینترنت بین‌المللی و ارتباط الکترونیکی سریع و ارزان برای همه ساکنین دهکده جهانی است.»

صدابرداران و صداگذاران سینما، در ادامه متن خود نوشته‌اند: «بدیهی است برای مدیریت این پدیده مبارک و داشتن ارتباطی سریع، سالم و بدون مداخلات مخرب و مجرمانه، از آغازین روزهای پیدایش اینترنت چاره‌ای جز تدوین قوانین و پروتکل‌های تنظیم کننده وجود نداشته است و به‌طور معمول، این قوانین متضمن حقوق عمومی، حقوق کاربران، دسترسی آزاد به گردش اطلاعات و از این دست بوده و منافع جامعه را در نظر داشته است و دارد اما خیالی خام خواهد بود اگر تصور کنیم با انتخاب نامی موجه، می‌توان تحدیداتِ جاخوش کرده در متنِ طرحِ موسوم به قانون صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی را پنهان کرد.»

در ادامه این متن می‌خوانیم: «هیچ عقل سلیمی، رفتار خارج از قانون و قاعده را نمی‌پذیرد ولی قانونی که درست و در جهت برطرف کردن نیازهای جامعه باشد نه قانونی که مانند قانون صیانت برای بخش عمده‌ای از جامعه، محدودیت‌های بسیار زیان‌باری را به‌وجود خواهد آورد. بیشتر به‌نظر می‌رسد طراحان چنین قانونی بدون توجه به نیازهای جامعه، تنها به قصد محدود کردن دسترسی مردم به گردش آزاد اخبار و اطلاعات و اینترنت بین‌المللی طراحی شده است. این جزو بدیهیات حکومت‌های مردم‌سالارانه است که قوانین باید برای راحت‌تر کردن زندگی عموم مردم طراحی و تولید شوند نه این‌که خود مانع کسب و کار و زندگیِ عزتمندانه اکثریت مردم باشند. به عنوان بخشی از جامعه اصناف سینمای ایران ما هم اعتقاد داریم پلتفرم‌های اجتماعیِ خارجی و موتورهای جستجوگر بین‌المللی باید طبق ضوابط قانونی در کشور ما فعالیت کنند ولی آیا حقایق موجود در ایران این اجازه را به آن‌ها می‌دهد؟ آیا موضوع این قانون فقط پرداخت مالیات و عوارض است یا به محدودیت‌ها و مسائل دیگر از جمله مباحث امنیتی و حقوق بشری هم تسرّی پیدا می‌کند؟ اصلاً با وجود تحریم‌ها و مسائل مترتب بر FATF امکان فعالیت قانونی مؤسسات بین‌المللی از جمله این پلتفرم‌ها در ایران وجود دارد؟ همه خوب می‌دانیم حذف تحریم‌ها و همراه شدن با قوانین FATF و ….اموری نیست که به راحتی در ایران قابل دستیابی باشد. پس بهتر نیست با موانع عدیده‌ای که داریم و به سرعت و به سادگی قابل رفع نیست این حداقل‌های موجود را از مردم دریغ نکنیم؟»

صدابرداران و صداگذاران سینما در پایان متن خود آورده‌اند: «انجمن صنفی صدابرداران و صداگذاران سینما علاوه بر این‌که مانند عامه مردم حضورِ فضای مجازی را در تار و پود زندگی اجتماعی خود پذیرفته است، حیات حرفه‌ای و کسب و کار خود را نیز تا اندازه بسیاری وابسته به شرایطی می‌داند که بر پایه دستیابی به اینترنت بین‌المللی قابل بهره‌برداری است. از این رو با توجه به همین دل نگرانی‌ها و نزدیک دیدن آینده‌ای تاریک که به‌زودی بر سرمان آوار خواهد شد ما را مانند دیگر اقشار جامعه بر آن داشته مخالفت شدید خود را با طرح موسوم به صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی اعلام نماییم. البته همچنان امیدواریم تا قبل از اجرایی شدن آن، نمایندگان محترم هر چه زودتر با حذف این طرح از دستور کار مجلس اندکی از مصائب و نگرانی‌های پایان‌ناپذیر مردم شریف و صبور ایران بکاهند.»

۵۷۵۷

پست بعدی

رییس جمهور هنوز هیچ حکمی صادر نکرده است

س آگوست 3 , 2021
مهر نوشت: دفتر رییس جمهور اعلام کرد که تا این لحظه رییس جمهور هیچ حکمی صادر نکرده است. دفتر رییس جمهور در واکنش به اعلام نام معاون اول وی در برخی رسانه‌ها اعلام کرد که حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تا این لحظه هیچ حکمی در هیچ حوزه‌ای صادر […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000