پایان تنش دولت و مجلس در دوران پساروحانی؟

 پایان تنش دولت و مجلس در دوران پساروحانی؟

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: مطالبه‌گری و نظارت گری وظیفه مجلس است. منتهی اگر با دولتی هم‌آوا نباشد، تنش ایجاد می‌شود اما هم‌سو بودن باعث از بین رفتن تنش می‌شود.

محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز و امام جمعه موقت اصفهان، در گفتگو با خبرآنلاین، به بیان نکاتی درباره تعامل مجلس یازدهم با دولت سیزدهم، حفظ نقش مطالبه‌گری و نظارت توسط مجلس، مزایا و معایب حاکمیت یکدست پرداخته است که در ادامه آن را می خوانید.

*ارزیابی‌تان از مراودات مجلس یازدهم با دولت سیزدهم چیست؟ فکر می‌کنید به تعامل می‌رسند یا همچنان تنش بین دولت و مجلس وجود دارد؟

فکر نمی‌کنم تنشی وجود داشته باشد بلکه هماهنگی، همراهی و همدلی میان دولت و مجلس وجود داشته باشد. زیرا تفکر مجلس، تفکر انقلابی، اسلامی، کارآمدی و مردم‌داری است و این موارد همان‌هایی هستند که آقای رئیسی در پی آنند. امیدواریم همانطور که در دیدارهای‌شان این مطالب را مطرح کرده‌اند، همراهی و همدلی بیشتر باشد. اکثریت مجلس یا تقریبا کل مجلس با رئیس‌جمهور منتخب هم‌آوایی و هم‌صدایی داشته باشند. آن گونه که من مجلس این دوره را می‌شناسم، برای حل مشکلات کشور و برآوردن خواسته‌های ملت با دولت همکاری خواهند کرد.

>>>> بیشتر بخوانید؛

>>>> روزهایِ بی دردسر رئیسی با مجلس یازدهم /نظارت پارلمان لنگ خواهد زد؟

>>>> دورانِ احمدی‌نژاد تکرار می‌شود؟ /حاکمیتِ یکدست اصولگراها زیر ذره‌بین

 پایان تنش دولت و مجلس در دوران پساروحانی؟

*یعنی مجلس آن نقش مطالبه‌گر و نظارت گر خود را دارد یا ۱۰۰ درصد از دولت آقای رئیسی حمایت می‌کند؟

مطالبه‌گری و نظارتگری هر دولتی بیاید، از وظایف مهم مجلس است. منتهی اگر با دولت هم‌آوا نباشد، تنش ایجاد می‌شود اما هم‌سو بودن باعث از بین رفتن تنش می‌شود. مطالبه‌گری یعنی مجلس امری را از رئیس‌جمهور بخواهد و رئیس‌حمهور پاسخگو باشد. مجلس همچنین نظارتگر است و اگر ایراد یا نکته‌ای باشد، ناصحانه تذکر می‌دهد. تذکر دادن و نظارت داشتن، در همه حال وظیفه مجلس بوده اما به معنای تنش نیست. نظارت یعنی ناظر خوب پیش رفتن و صحیح انجام شدن کارها باشد. اگر سوالی نیز پیش بیاید، گفتگو صورت می‌گیرد تا به تفاهم برسند. در اخر این که ما این موضوع را مثبت ارزیابی می‌کنیم.

*از نظر شما خطرات و مزایای یکدست شدن قدرت و حاکمیت چیست؟

مزایای یکسو شدن حاکمیت این است که روی تنش‌های سیاسی برخی جریانات خط می‌کشیم و به مسائل و مشکلات کشور، ملت، دین و انقلاب توجه کرده و آن‌ها را هدف قرار می‌دهیم. مشی سیاسی هر فرد به جای خودش اما خواسته‌های ملت که همانا استقلال، رفاه، اسلامی شدن بهتر، جلوگیری از فساد و درست آن گونه رهبری و اسلام می‌خواهد عمل شود، مشکلی وجود نخواهد داشت. اختلاف سلیقه همیشه وجود داشته اما در مبنانی و اصول اثیری ندارد.

27215

پست بعدی

مقایسه یکدست شدن حاکمیت در دوران رئیسی و احمدی نژاد

س جولای 27 , 2021
۲ فعال سیاسی اصلاح طلب به تحلیل مزایا و معایب یکدست بودن حاکمیت پرداختند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مصطفی هاشمی طبا، فعال سیاسی اصلاح طلب درباره مزایا و معایب یکدستی حاکمیت گفت: این بحث بسیار مفصل است. اگر حاکمیت یکدست، خوب عمل کند پس خوب است و اگر بد عمل […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000