پایان تعطیلات بی‌فایده با رکوردشکنی ابتلا به کرونا با ۲۷ هزار بیمار جدید

پایان تعطیلات بی‌فایده با رکوردشکنی ابتلا به کرونا با ۲۷ هزار بیمار جدید

امروز بالاخره تعطیلات ۶ روزه دو استان مهم تهران و البرز تمام شد ولی در عین حال خبر رسید بیش از ۲۷ هزار مورد ابتلای جدید به کرونا در شبانه روز گذشته ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مشکلاتی که کرونا برای کشور ایجاد کرده گویی تمامی ندارد. حسن روحانی ظهر امروز در مراسم افتتاح‌ طرح‌های ملی گفت: من می‌فهم کرونا یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را بیکار کرد. یک میلیون بیکار یعنی چند میلیون نفر را در مشقت قرار داد. جنگ اقتصادی، خشکسالی و یک سال سیل مردم را در مشقت قرار داد.

از سوی دیگر باید توجه کرد مبتلایان جدید کرونا امروز رکورد شکستند. از دیروز تا امروز ۳ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۷ هزار و ۱۴۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۹۳۵ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به سه میلیون و ۶۹۱ هزار و ۴۳۲ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۶۸ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۸ هزار و ۸۰۰ نفر رسید. تا کنون سه میلیون ۲۵۶ هزار و ۸۵۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

چهار هزار و ۸۶۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۲۵ میلیون و ۵۳۷ هزار و ۵۱۳ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

امروز اعلام شد باز هم اصناف در زمینه تعطیلی واحدهای صنفی برای کنترل کرونا چندان همکاری نکرده اند. گزارشهای منتشر شده در این زمینه حاکی است در حالی که ستاد ملی کرونا مصوبه تعطیلات ۶ روزه برای کنترل بیماری کرونا در تهران و البرز را صادر کرد، اما اصناف بدون توجه به این دستورالعمل در ۶ روز اخیر به صورت عادی فعالیت صنفی خود ادامه می دهند.

شاید به همین خاطر است که استانداری تهران هم چندان همدل با تعطیلی اصناف نیست. در این رابطه استاندار تهران با اشاره به اینکه تعطیلی شش روزه تهران بنا به دستور ستاد ملی کرونا است، گفت: بعید می دانم این تعطیلات تمدید شود. عین این سخنان از سوی ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت هم بیان شد. دکتر حریرچی به تعطیلی ۶ روزه استان‌های تهران و البرز اشاره کرد و گفت: متأسفانه در این تعطیلات شاهد کمترین میزان رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی بودیم.

وی با عنوان این مطلب که تعطیلی‌های قبلی خیلی مؤثر بود، افزود: این تعطیلی حداقل فایده نداشته، اگر نگوییم اثر مضر داشته است. حریرچی با اشاره به میزان رعایت پروتکل‌ها به طور میانگین در کشور ۴۴ درصد است، گفت: میزان رعایت پروتکل‌ها در تهران، البرز و سه استان مجاور اصلی رفت و آمد یعنی قم، مازندران و گیلان، زیر ۴۰ درصد و ۲۹ الی ۳۹ درصد است.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: اگر در سطح شهر تهران تردد داشته باشید، ظهر و شب رستوران‌های معروف را می‌بینید که مملو از مشتری هستند.

پایان تعطیلات بی‌فایده با رکوردشکنی ابتلا به کرونا با ۲۷ هزار بیمار جدید

مسایل مربوط به واکسیناسیون امروز در صدر اخبار مربوط به کرونا بود. در یکی از مهمترین اخبار منتشر شده کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: در دیدارهایی که با مقامات روس داشتم اعلام کردند که به دلیل اولویت داشتن واکسیناسیون در این کشور و کمبود تولید واکسن در حال حاضر هیچ گونه ارسال واکسنی به خارج انجام نمی شود.

گزارشهای تحلیلی نشان می دهد حتی تولید واکسن روسی در خاک ایران هم به صرفه و اقتصادی نیست. این گزارشها به تفاوت واکسن تولیدی شرکت اکتوور که تحت لیسانس اسپوتنیک روسیه تهیه می شود با خرید واکسن تاکید دارد.

در حال حاضر قیمت واکسن اسپوتنیک در بازارهای جهانی برای هر دوز حدود ۱۰ دلار است، بنابر این در صورتی که تعداد ۶۰ میلیون دوز واکسن اعلامی از سوی سفیر ایران درست باشد، مبلغ قرار داد با شرکت روسی در حدود ۶۰۰ میلیون دلار است.

حالا فرض کنید اگر قرار باشد وزارت بهداشت ۶۰۰ میلیون دلار بابت واکسن بدهد و در خوشبینانه‌ترین حالت ۵۰ درصد این مبلغ را برای خرید مواد اولیه بدهد، واکسن روسی ۹۰۰ میلیون دلار برای ایران تمام می‌شود که بسیار گران‌تر از واکسن‌های موجود جهانی است.

این مسئله با توجه به ابهام‌ها و حاشیه‌هایی که شرکت اکتوورکو در زمینه مسائل ارزی در سال‌های گذشته داشته است، ضرورت نظارت دقیق مجلس و قوه‌ی قضائیه را در مسئله‌ی واکسن که مهمترین مسئله‌ی حال حاضر کشور است دو چندان می‌کند.

این مقایسه ها در حالی اعلام می شود که طبق گفته مسولان می توان استان تهران را در طول سه ماه واکسینه کرد. در این رابطه فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران گفت: با افزایش تعداد مراکز تجمیعی واکسیناسیون در تهران امکان تزریق روزانه حداقل ۱۰۰ هزار دز واکسن کرونا را داریم.

البته در این بین باز هم شاهد سخنان جالب وزیر بهداشت بودیم. سعید نمکی در نشست مشترک مسولان پروژه واکسن سازی ایران و کوبا گفت: ما راه بیست ساله را یک ساله در تولید داخل رفتیم و واکسن برکت از این هفته هفته‌ای یک میلیون و دویست هزار دز به وزارت بهداشت تحویل داده می‌شود. از سویی واکسن تولید مشترک با روسیه و واکسن پاستور نیز به عرضه خواهد رسید و واکسن اسپوتنیک ایران مورد تایید گامالایا قرار گرفت.

وی در ادامه اظهار کرد: درمورد واکسن‌های وارداتی هم روند دنبال می‌شود و ما قول می‌دهیم که افراد بالای ۶۰ سال و بیماران خاص و صعب‌العلاج را واکسینه کنیم. بنده ابلاغ کرده بودم استان‌هایی مثل خوزستان و سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان و خراسان جنوبی به عنوان جاهایی که مدخل ورود ویروس دلتا از کشورهای همسایه هستند را ۵۰ سال به بالا را واکسینه کنند که مجدد ابلاغ کردیم گروه سنی در این شهرها به ۴۸ تا ۵۰ سال برسد و در استان‌های دیگر ۵۸ تا ۶۰ ساله‌ها برای واکسیناسیون بیایند به علاوه اینکه از پیش اعلام کرده بودیم جزایر خلیج فارس به جز کیش و قشم و عشایر کوچ‌رو از ۱۸ سال به بالا واکسینه شوند. در عین حال آماری از بیماران دیابتی بالای ۱۸ سال بویژه افراد وابسته به انسولین خواستم تا واکسیناسیون آنان هم انجام شود.

۴۷۲۳۱

پست بعدی

دلتنگی لیلی گلستان برای گالری هنری‌اش

ی جولای 25 , 2021
ایسنا نوشت: لیلی گلستان، از برپایی بیست‌ونهمین «۱۰۰ اثر ۱۰۰ هنرمند» در گالری گلستان و ارائه ٤٩٥ اثر از ٤٨٩ هنرمند از نیمه مردادماه جاری خبر داد. گلستان با بیان این نکته که برای دومین سال «۱۰۰ اثر ۱۰۰ هنرمند» را به صورت آنلاین و در وب سایت گالری گلستان […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000