دستیابی بانک صادرات ایران به درآمد عملیاتی پایدار

دستیابی بانک صادرات ایران به درآمد عملیاتی پایدار

مدیرعامل بانک صادرات ایران گفت: بانک صادرات ایران به درآمدهای عملیاتی پایدار رسیده است. دارایی‌های بانک به ۵۲۰ هزار میلیارد تومان و حقوق صاحبان سهام به ۲۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. ویژگی مهم حجم تسهیلات ۲۷۰ هزار میلیارد تومانی بانک این است که عمده این تسهیلات به بخش تولید اختصاص یافته است.

به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، حجت‌اله صیدی در مجمع عمومی عادی سالیانه سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه سال ۹۹، دستاوردهای بانک صادرات ایران را در طول ۳۰ ماه اجرای برنامه‌های عملیاتی و برنامه‌های آتی این بانک برای ایفای نقش موثر در اقتصاد کشور و تداوم خدمت به مردم تشریح کرد.

وی در این مجمع که پس از پنج سال با تقسیم سود کام سهامداران را شیرین کرد، در تشریح بهبود ساختار مالی و سودآوری بانک به مقایسه دارایی‌های سال ۹۶ و سال ۹۹ بانک صادرات ایران پرداخت و گفت: دارایی‌های بانک از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۵۲۰ هزار میلیارد تومان رسید و حقوق صاحبان سهام که شاخص ویژه بانک به حساب می‌آید و نشان دهنده ارزش خلق شده توسط بانک است، از چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به ۲۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسید. همچنین حجم سپرده‌ها از ۱۳۴ هزار میلیارد تومان به ۳۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

مدیر عامل بانک صادرات ایران با بیان این که ارتقای ۸.۲ درصد سهم بازار بانک به ۹.۳ درصد موفقیتی بزرگ است که با تلاش همه همکاران حاصل شده است، ادامه داد: حجم تسهیلات بانک با تلاش همکاران اعتباری از ۹۳ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۲۷۰ هزار میلیارد تومان و تقریبا سه برابر افزایش یافته و ویژگی مهم آن این است که عمده تسهیلات جدید به تولید اختصاص یافته است.

صیدی افزود: از سیاست‌های مهم بانک طی این سال‌ها در اولویت قرار دادن تولید بوده است، چرا که زنجیره تولید از مواد اولیه تا عرضه کننده محصول نهایی موجب می‌شود تقاضای کل تحریک شود و فروش بالا برود و بانک صادرات ایران نقش خود را در اقتصاد ایفا کند.

وی افزود: درآمد بانک صادرات ایران از ۱۹ هزار میلیارد تومان سال ۹۶ به ۵۲ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۹۹ رسید و سود عملیاتی این بانک به هشت هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت که حاصل از عملیات بانکداری است. همچنان که سود خالص بانک در این زمان به ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید.

صیدی با قدردانی از مدیران و کارکنان صف و ستاد بانک صادرات ایران گفت: همکاران ما برای رسیدن به اهداف بانک، شعب را در دشوارترین شرایط شیوع بیماری کرونا فعال نگاه داشتند و برای ارتقای جایگاه و نماد بانک صادرات ایران تلاش کردند.

مدیرعامل بانک صادرات ایران با بیان این که آمادگی برگزاری مجمع در پایان خرداد ماه سال جاری وجود داشت و مجمع فعلی در مدت زمان قانونی در حال برگزاری است، گفت: با همه افت و خیزهای شاخص کل بازار سرمایه و قیمت سهام ۵۰ شرکت برتر بورس، نقد شوندگی سهام و ارزش سهام بانک صادرات ایران همچنان قابل ملاحظه است.

صیدی در تشریح گزارش سال مالی ۹۹ گفت: بانک صادرات ایران مطابق با شعار همیشگی خود، همچنان در خدمت مردم خواهد بود.

وی افزود: مهمترین ویژگی سال ۹۹ پایدار سازی سود عملیاتی در بانک صادرات ایران بود؛ برنامه‌ای که در مدت ۳۰ ماه در سه مرحله تعریف شد و ثمره آن با تلاش تمامی همکاران بانک به صورت سود عملیاتی به بار نشست. در این سال همکاران بانک با وجود دو مشکل اساسی تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی از یک سو و رکود و دشواری‌های اقتصادی ناشی از شیوع کرونا از سوی دیگر، تلاش کردند زیرساخت‌های بانک را برای ورود به سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ که آغاز قرن جدید است، تقویت کنند.

صیدی با اشاره به این که این اقدامات جلوه هایی جدید و ماندگار خواهد داشت، اظهار کرد: وظیفه بانک در این ایام سخت تامین مالی بخش‌های حساس جامعه به ویژه کسب و کارهای خرد آسیب‌دیده از کرونا بود. سه سال مداوم شعار اصلی سال در کشور حمایت از بخش تولید است که تلاش برای تحقق آن اشتغال و شکوفایی اقتصادی را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی همچنین حمایت از بخش‌های خدمات، فرهنگ و مدافعان سلامت را مورد توجه بانک صادرات ایران خواند.

صیدی با تقدیم گزارش خود به شش گروه اصلی سهامداران، سپرده‌گذاران، دریافت کنندگان تسهیلات، کارکنان، نهادهای مدنی و ارائه دهندگان خدمات، آنان را ذینفعان راهبردی بانک توصیف کرد و افزود: بالغ بر ۵۰۰ هزار سهامدار حقیقی و حقوقی بیش از ۱۷۵ میلیارد سهم بانک صادرات ایران را در اختیار داشته و بیش از ۳۹ میلیون سپرده گذار که بیش از یک سوم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، بیش از ۳۶۱ هزار میلیارد تومان سپرده نزد بانک دارند.
صیدی گفت: بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات به ارزش نزدیک به ۲۷۰ هزار میلیارد تومان به کسانی که کسب و کار آنها از طریق بانک صادرات ایران تامین مالی می‌شود، پرداخت شده است.

مدیرعامل بانک صادرات ایران کارکنان بانک را دیگر گروه ذی‌نفعان استراتژیک عنوان کرد و افزود: کارکنان بانک بیش از ۲۴ هزار نفرند که در سخت‌ترین شرایط، شعب، ستاد، بخش‌های پشتیبانی و فنی و سایر بخش‌ها را ترک نکردند. هیچ گاه تعطیلی در اولویت نبوده و متاسفانه در اولویت دریافت واکسن هم قرار نگرفته‌اند و این مظلومیت برای همه کارکنان شبکه بانکی باقی است که جای قدردانی دارد. همچنین بیش از ۳۱ میلیون بازنشسته و نزدیک به ۶۰ هزار خانواده که در مجموع بیش از ۳۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود، خانواده بانک صادرات ایران را تشکیل می‌دهند.

صیدی گفت: بانک صادرات ایران به عنوان یکی از سه بانک بزرگ کشور، با نهادهای مدنی همکاری‌های گسترده‌ای دارد که از جمله آنها می‌توان به اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران، اتاق‌های بازرگانی استانی، سازمان‌های مردم نهاد، مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر و شهرداری‌ها، سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق‌های بازنشستگی به ویژه صندوق بازنشستگی کشوری، رسانه‌ها و زنجیره توزیع و خدمات و سایر نهادهای مدنی اشاره کرد.
وی بخش‌های حمل و نقل، نیرو، pspها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و مراکز درمانی و بهداشتی را ششمین گروه ذی‌نفعان استراتژیک بانک برشمرد و گفت: بانک صادرات ایران سعی کرده است در عمل پاسخگوی تمامی ذی‌نفعان خود باشد.

وی با بیان این که برای بانک همواره ترکیب منابع اهمیت دارد تا سودآوری را محقق کند، گفت: سودآوری پاسخ به نیاز سهامدار است که بقا و بالندگی سازمان و تداوم فعالیت آن را نیز تضمین می‌کند. برای سودآوری اقدامات مهمی باید انجام گیرد که یکی از آنها کاهش بهای تمام شده پول است. ترکیب بهینه منابع یعنی حرکت از منابع گران‌قیمت به سمت منابع ارزان قیمت موجب بهبود قیمت تمام شده پول در بانک صادرات ایران به میزان ۱۵.۲۳ درصد در پایان سال ۹۹ شد.

صیدی گفت: بانک صادرات ایران در بین بانک‌هایی که امسال مجمع برگزار کرده‌اند، تنها بانکی است که بند مربوط به عدم رعایت نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار را ندارد؛ چرا که به همکاران اصرار و تاکید کرده‌ بودیم حتی یک مورد بالاتر از نرخ سود مصوب نباید منابع داشته باشیم و البته این اتفاق در بازار رقابتی بسیار دشوار بود. ما با همین شرایط بهای تمام شده پول را کاهش و در مقابل سهم بازار بانک را افزایش دادیم، اما با توجه به تسهیلات تکلیفی نتوانستیم نرخ موثر تسهیلات را به بالای ۱۸ درصد برسانیم.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات حمایتی قرض الحسنه ازدواج، مشاغل خانگی، کرونا، ودیعه مسکن، خرید تضمینی گندم و … که عموما قرض الحسنه یا با کمترین نرخ سود پرداخت می‌شوند، اظهار کرد: با وجود این گونه تسهیلات، نرخ موثر سود تسهیلات کاهش خواهد یافت اما بانک صادرات ایران با افتخار این تسهیلات را پرداخت می کند؛ چرا که اگر در جامعه نشاط نباشد و چرخ اقتصاد نچرخد، بانک نیز قادر به فعالیت نخواهد بود و بنابراین ما به دنبال دریافت سود از تسهیلات مذکور نیستیم.
وی با تاکید بر این که فعالیت اصلی بانک صادرات ایران بانکداری و تمام اقدامات آن همسو با این وظیفه اصلی است، افزود: در هیچ جای دنیا هیچ بانکی بدون سرمایه‌گذاری نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد و بانک‌ها کمک می‌کنند تا طرح های اقتصادی به اتمام برسد. افزایش میزان سرمایه‌گذاری بانک صادرات ایران نیز با رویکرد بنگاه‌داری توام نبوده و بخش اعظم آن به دلیل فروش بخش زیادی از سهام برای تامین بودجه توسط دولت صورت گرفته است؛ به طوری که دو برابر حجم خرید سهام، بابت تسویه مطالبات از دولت دریافت شده است. در عین حال سهام ارزشمند پالایشگاهی، ترازنامه بانک را بهبود بخشیده و این وضعیت همچنین از پرداخت تسهیلات به چندین طرح نفت و گاز و پتروشیمی و معدن ناشی شده است.

صیدی همچنین مثبت شدن بازده دارایی‌ها تا ۲.۷۹ درصد را رشدی مستمر در جهت بهبود ساختار مالی بانک عنوان کرد.

مدیرعامل بانک صادرات ایران کاهش ۳۰۰ شعبه بانک و رساندن تعداد شعب به دو هزار و ۲۷ شعبه تا پایان سال ۹۹ در مسیر چابک‌سازی سازمان را از جمله دستاوردهای بانک از سال ۹۶ تا کنون عنوان کرد و کاهش نیروی انسانی از ۲۹ هزار و ۷۶ نفر به ۲۴ هزار و ۳۶۹ نفر و نیز جوانتر شدن ترکیب سنی و همچنین انتقال بخشی از کارکنان ستاد به شعب را از دیگر اقدامات بانک خواند که موجب شده نسبت کارکنان ستاد به صف از ۳۰.۳ درصد به ۲۶.۹ درصد کاهش یابد.
صیدی همچنین گفت: در بانک صادرات ایران استخدام داشته‌ایم و استخدام هم خواهیم داشت تا با آمدن نیروهای جوان پاسخگوی بازنشستگی همکاران باشیم.

مدیر عامل بانک صادرات ایران کسب رتبه برترین بانک در واگذاری اموال مازاد و گسترش فعالیت در بازار ثانویه را از عوامل مولد سازی دارایی‌ها عنوان کرد و از طرح‌های طراوت (تولید، توسعه و مسکن)، طرح همیان، محیا، تبسم ،‌ ۶۷ و حمایت از کادر درمان را به عنوان دستاوردهای بانک برای پیشتازی در معرفی طرح‌ها و محصولات جدید یاد کرد.

مدیرعامل بانک صادرات ایران در این مجمع به ذکر برنامه‌های آتی در آستانه هفتاد سالگی بانک پرداخت و گفت: بانک صادرات ایران تلفیقی از سنت و نوآوری است و باید ضمن استفاده از خدمات متنوع بانکداری الکترونیکی به سنت‌ها و آداب بانک نیز پایبند باشیم. مشتریان از ما انتظار دارند که همچنان شعب خود را حفظ کنیم. بر همین اساس همزمان با ورود به قرن جدید، تغییر سبک زندگی مردم مورد مطالعه قرار گرفته و دریافت‌ها و پرداخت‌ها در شعب باید همچنان نقش خود را ایفا کند.

صیدی در ادامه‌، برنامه های آتی بانک را شامل تداوم خلق ارزش از طریق بهینه سازی ساختار مالی، مولدسازی دارایی‌ها و افزایش سود عملیاتی، ایفای نقش حداکثری در تامین مالی بخش‌های ارزش‌آفرین اقتصاد کشور، توسعه عملیات بانکداری بین‌المللی و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی منطقه و جهان عنوان کرد.

وی همچنین با اشاره به نقشه راه دیجیتال و تاسیس هلدینگ صاد به عنوان مرکز نوآوری و شتاب‌دهی، محورهایی همچون توانگری بر اساس اعتبار، سادگی، دقت، اطمینان، اعتماد و تجربه را از مزایای نقشه راه دیجیتال برشمرد و گفت: بانک صادرات ایران از این طریق شناخته‌ شده‌ترین نئوبانک دیجیتال کشور، بانک برتر در زنجیره تامین مالی بخش‌های اقتصادی، محبوب‌ترین ارائه دهنده خدمات یکپارچه بانکی خرد و پلتفرم منتخب بانکداری باز و فرابانکداری خواهد شد و همچنان نقش فراهم ‌کننده راه‌حل (solution provider) را ایفا خواهد کرد.

مدیرعامل بانک صادرات ایران همچنین ارتقای ساختار منابع انسانی و سرمایه‌گذاری، ارتقای نظام حفاظت از اسناد و اطلاعات، توسعه فعالیت در بازار ثانویه و واگذاری دارایی‌ها از طریق بازار سرمایه، تکمیل مراحل اجرایی سند مدیریت ریسک، تداوم نقش آفرینی در ایفای مسئولیت اجتماعی و تثبیت جایگاه بانک به عنوان یکی از سه بانک بزرگ کشور را از دیگر برنامه‌های آتی این سازمان اعلام کرد.

۲۱۲۱

پست بعدی

جزئیات تماس تلفنی رئیسی و نخست وزیر واتیکان/ صیانت و دفاع از حقوق انسان‌ها پایه و اساس سیاست‌ جمهوری اسلامی است

چ جولای 21 , 2021
مهر نوشت: رئیس‌جمهور منتخب گفت: صیانت و دفاع از حقوق انسان ها پایه و اساس سیاست‌های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می‌دهد. حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در تماس تلفنی «کاردینال پیترو پارولین» نخست وزیر واتیکان، با تبریک عید سعید قربان و با بیان اینکه این عید […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000