عکسی از فرشته آزادی در حیاط مجلس ایران

عکسی از فرشته آزادی در حیاط مجلس ایران

اقتصادنیوز نوشت: آیا می دانید در حیاط پارلمان ایران مجسمه ای وجود دارد که به فرشته آزادی معروف است.

در حیاط مجلس مجسمه ای قرار دارد که قدمت آن پیش از یک قرن است، این مجسمه تاریخ عجیبی دارد مجسمه برنزی که به رنگ سفید تبدیل شد نمادی از آزادگی و مشروطه‌خواهی است.یکی از این مجسمه‌سازان نه چندان مشهور، «ورباوت Verrebout» بود. از او در سال‌های پایانی قرن نوزدهم آثاری برنزی و گچی به جا مانده که منقش به امضایش است.

اما جالب اینکه یکی از آثار این مجسمه‌ساز که بیش از یک قرن از مرگش می‌گذرد، در ایران وجود دارد. درباره اینکه این مجسمه چگونه به ایران وارد شده است، اطلاعاتی در دست نیست. اما مشخصاً نخستین مالک او، دوست‌محمد معیرالممالک (فرزند رئیس ضرابخانه و شوهر دختر دوم ناصرالدین شاه) بوده است. پس از مدتی گویا این مجسمه برنزی توسط سردار اسعد بختیاری از معیرالممالک خریداری شده و به همراه دو شیر سنگی، زینت‌بخش خانه او می‌شوند.

مرگ سردار اسعد بختیاری و سپس تغییر حکومت و روی کار آمدن پهلوی‌ها، خانواده بختیاری با مشکلاتی مواجه و مجبور به فروش برخی اموال او شدند. در این میان و در سال ۱۳۱۲، مجسمه «میکائیل مقدس» و برخی اشیاء دیگر هم به مجلس شورای ملی به مبلغ ۱۴ هزار ریال فروخته شد.

عکسی از فرشته آزادی در حیاط مجلس ایران

مجسمه «میکائیل قدیس» از آن پس به «فرشته آزادی» هم مشهور شد، چرا که نمادی از آزادگی و مشروطه‌خواهی بود. حتی برای نزدیک‌شدن به این مضمون، این مجسمه برنزی را که به رنگ طبیعی برنز بود، به رنگ سفید تغییر دادند.

به نظر می‌رسد مجسمه «میکائیل قدیس» از نقاشی «شکست اژدها از میکائیل» اثر «رافائل» (نقاش و معمار ایتالیایی دوره رنسانس که در ۳۷ سالگی درگذشت) الهام گرفته است.این نقاشی که در سال ۱۵۰۵ میلادی روی تکه چوبی به اندازه ۲۶ در ۳۰ سانتی‌متر خلق شده است، نسخه دیگری هم دارد که در سال ۱۵۱۸ میلادی در ابعاد بسیار بزرگ ۱۶۰ در ۲۶۸ سانتی‌متر ترسیم شده است.

مجسمه‌ای مشهور به «فرشته آزادی» در حیاط جنوبی باغ بهارستان وجود دارد که قدمت آن به زمان قاجار باز می‌گردد و توسط مجسمه‌سازی فرانسوی در قرن نوزدهم میلادی ساخته شده است.

27215

پست بعدی

میلیاردی که اولین مسافر فضایی بود را بشناسید

د جولای 12 , 2021
ریچارد برانسون توانست پیش از ایلان ماسک و جف بزوس به رؤیای خود تحقق بخشیده و به عنوان اولین میلیاردر با فضاپیمای خود به فضا برود. به گزارش سی‌ان‌بی سی، ریچارد برانسون توانست پیش از ایلان ماسک و جف بزوس به رؤیای خود تحقق بخشیده و به عنوان اولین میلیاردر […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000