زخم پای دیابتی، عارضه‌ای جدی و خطرناک

زخم پای دیابتی، عارضه‌ای جدی و خطرناک

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: یک متخصص بیماری‌های استخوان گفت: با مراقبت‌های بهداشتی می‌توان از بروز زخم پای دیابتی جلوگیری کرد.

ذبیح الله حسن زاده، متخصص بیماری‌های استخوان و جراح ارتوپد اظهار کرد: اگر مرگ و میر دیابتی‌ها کنترل نشود، پنج برابر مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در جهان می‌تواند خطر آفرین باشد.

او افزود: دیابتی‌های غیرقابل کنترل، ۲۰۰ برابر آسیب و حملات قلبی بیشتری را تحمل می‌کنند. از نظر رده بندی ها، اگر بیماری‌ها دیابت کنترل نشود جز بیماری‌های کشنده محسوب می‌شود اما اگر مراقبت‌های بهداشتی و نظارت بر بیماری انجام شود، بیماری برای فرد یک معضل سازگار با بدنش خواهد شد.

حسن زاده ادامه داد: پا برای دیابتی‌ها آنقدر اهمیت دارد که به تنهایی سرفصل اکثر کتاب‌ها و مقالات علمی و معتبر در دنیاست. پای یک فرد دیابتی مثل قلب یک دیابتی با ارزش است، زیرا پای دیابتی ویترین بیماری‌های دیابتی‌هاست.

او تصریح کرد: در مورد پای دیابتی‌ها چند نکته مهم وجود دارد؛ یکی اینکه زخم پای یک فرد دیابتی می‌تواند تبعات سخت و پایان تلخی داشته باشد؛ بنابراین اهمیت زخم پای دیابتی آنقدر زیاد است که توصیه می‌کنیم ابتدا هیچ دیابتی با صندل و دمپایی در خارج از خانه راه نرود، همچنین باید کفش‌های افراد دیابتی چک شود تا سنگ ریزه، خرده چوب و یا ضایعات دیگر در سطح کفش وجود نداشته باشد و منجر به بروز زخم برای پا نشود. اهمیت زخم به اندازه‌ای است که بی اهمیتی به آن می‌تواند منجر به قطع عضو شود.

او گفت: وقتی سیستم عروقی یک فرد دیابتی، دچار آسیب عروق کوچک می‌شود، در صورت ایجاد زخم در انتهای اندام‌ها و به ویژه پاها، ممکن است نیاز باشد تا عضو، قطع شود. پس بهتر است حتما از کفش مناسب و نرم برای افراد دیابتی استفاده شود. تمیز کردن هر روزه پای دیابتی‌ها و مرطوب نگه داشتن با پارچه مرطوب می‌تواند یکی دیگر از راهکارهای مفید و موثر برای پیشگیری از بروز بی حسی‌های پای دیابتی‌ها باشد.

به گفته او دیابتی‌ها معمولا از گزگز کردن و احساس کرختی پا رنج می‌برند، به این احساس در دیابتی‌ها نوروپاتی دیابتی می‌گویند؛ این احساس به شکلی است که فرد تصور می‌کند یک جوراب ضخیم در پا دارد و یا دستکش ضخیم پوشیده است.

این متخصص بیماری‌های استخوان و جراح ارتوپد بیان کرد: بهترین راه برای کنترل زخم پای دیابتی مراقبت بهداشتی پاها مثل تمیز کردن روزانه پا، وارسی روزانه داخل کفش‌ها، استفاده نکردن از دمپایی و تمیز کردن مرتب لای انگشت‌های پاست. همچنین اگر فردی دچار زخم پا شد نباید زخم را چند روز پشت سرهم ببندیم، چون مستعد عفونت می‌شود.

حسن زاده گفت: کنترل قند افراد دیابتی یعنی نگه داشتن عدد قند، زیر ۱۲۰، ۱۰۰، ۷۰ و ۸۰، با داروهای کنترل کننده قند و محدود کردن کالری وارد شده به بدن، راهکار موثر و مفیدی در پیشگیری از ایجاد زخم پاست. دومین راهکار، کنترل هموگلوبین A۱C یا همان قند سه ماهه بیمار است که نشان دهنده میزان قند روزانه و شبانه است و نباید بالای ۷ و ۷.۵ باشد.

او ادامه داد: هرگونه برجستگی و دفرمگی و تغییر شکل در استخوان‌های مچ پا باید جدی گرفته شود. همچنین کفش‌های این افراد باید تا حد امکان آزاد و راحت باشد. افراد دیابتی باید برای خرید کفش، غروب‌ها اقدام کنند تا حداکثر ورم در پاها ایجاد شده باشد و بتوانند بهترین انتخاب را برای خرید کفش داشته باشند. استفاده از داروهایی که برای رفع ترک پا استفاده می‌شود نیز می‌تواند موثر باشد.

حسن زاده گفت: در صورت بروز زخم پا در افراد دیابتی بهتر است افراد بدون ترس و نگرانی از جراحی به پزشک متخصص مراجعه کنند و از استفاده از داروهای گیاهی و مصرف خودسرانه داروهای شیمیایی جدا اجتناب کنند تا یک سرانجام خوبی داشته باشند.

او گفت: اگر افراد دیابتی به تنهایی زندگی می‌کنند بهتر است که روزانه با آینه اطراف و کف پا را چک کنند و با مشاهده کوچکترین زخم به پزشک مراجعه کنند. هرگونه برجستگی و ترک اضافه و انحراف انگشت شست می‌تواند نشانه هشدار دهنده‌ای برای بروز زخم پای دیابتی باشد. همچنین توصیه اکید می‌شود از دستکاری زخم‌ها با ناخن گیر و سوزن دخالت‌های سنتی و خانگی جدا خودداری کند.

۲۳۵۲۳۷

پست بعدی

عکسی از فرشته آزادی در حیاط مجلس ایران

د جولای 12 , 2021
اقتصادنیوز نوشت: آیا می دانید در حیاط پارلمان ایران مجسمه ای وجود دارد که به فرشته آزادی معروف است. در حیاط مجلس مجسمه ای قرار دارد که قدمت آن پیش از یک قرن است، این مجسمه تاریخ عجیبی دارد مجسمه برنزی که به رنگ سفید تبدیل شد نمادی از آزادگی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000