انتشار دو کتاب «از کشتی نوح چه خبر» و «دنیا پس از تو نباشد» به قلم سیدمهدی شجاعی

انتشار دو کتاب  «از کشتی نوح چه خبر» و «دنیا پس از تو نباشد» به قلم سیدمهدی شجاعی

انتشارات نیستان، دو کتاب «از کشتی نوح چه خبر» و «دنیا پس از تو نباشد»، نوشته سیدمهدی شجاعی را با تصویرگری فرهاد جمشیدی، به بازار نشر عرضه کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «از کشتی نوح چه خبر» و «دنیا پس از تو نباشد»، تازه‌ترین آثار داستانی منتشر شده از سیدمهدی شجاعی برای گروه سنی کودک و نوجوان است؛ نویسنده‌ای که پیشتر نیز آثار گوناگونی در حوزه بازشناسی و بازروایی حوادث و شخصیت‌های تاریخ اسلام و پیامبران آسمانی برای مخاطبان کودک تالیف کرده است.

«از کشتی نوح چه خبر؟!»، روایتی است داستانی از سرگذشت حضرت نوح (ع)، یکی از پیامبران اولوالعزم بر اساس روایات قرآنی. شجاعی که تقریبا برای تمامی گروه‌های سنی در فرم داستانی دست به قلم برده است، در این کتاب با هدف مخاطبان نوجوان، ضمن بازآفرینی داستان زندگی یکی از پیامبران الهی، چند موضوع کلی را برای آن‌ها در این اثر مورد توجه جدی قرار داده است، از جمله ضرورت توجه در ساختارهای داستانی قرآن کریم برای پیوند مستحکم میان قشر نوجوان و کلام الهی، بازخوانی صحیح و دقیق و در عین حال ساده و دلچسب پیام الهی در زمینه مواجهه نیکی و پلیدی و نیروهای آسمانی و شیطانی و نیز ثمره و نتیجه یکتاپرستی و عمل به وعده الهی.

از دیگر ویژگی‌های این داستان، پایبندی نویسنده به متن قرآن کریم برای بازگویی این داستان بوده که در نهایت توانسته از این متن، روایتی شیرین و در عین حال به دور از تحریفات و اسرائیلیات از زندگی این پیامبر ارائه کند.

شجاعی در این بازخوانی، تمامی تلاش خود را مصروف به بازگویی روایتی ساده و صریح و در عین حال شیرین از پیام یکتاپرستی قرآن کریم کرده است. پیامی که در آن، از سویی صبر پیامبر در مواجهه با شرک و کفر و تلاش برای هدایت بندگان خداوند به تصویر کشیده شده است و از سوی دیگر قدرت عذاب الهی در مواجهه با مشرکان.

این اثر از تصویرسازی‌های بی‌بدیل فرهاد جمشیدی نیز بهره برده است. جمشیدی که سابقه تصویرسازی بیش از چهارصد کتاب را در سابقه کاری خود دارد، با اشراف بر این نکته که تصویرسازی مستند بر اساس یک رویداد تاریخی بیش از هر چیز متکی به تسلط هنرمند بر فرامتن است، به شکلی تازه و با تکنیک‌هایی نو به خلق تصویر پرداخته و فضاسازی‌های بکر و نویی را برای مخاطبانش در این کتاب به وجود آورده است.

هنر تصویرسازی او در این کتاب بر پایه همین مساله مجموعه‌ای را فراهم کرده که هم تخیل هنری و هم تسلط به تاریخ را توامان در خود دارد و تلفیق این دو موضوع با هنر او منجر به خلق تصاویری بی‌بدیل و مسحورکننده در کتاب شده است.

کتاب این‌گونه آغاز می شود: «مردم یادشان رفته بود که چه کسی آنها را آفریده است چه کسی به آن‌ها روزی می‌دهد و چه کسی آن‌ها را می میراند. خدا را فراموش کرده بودند. با دست‌های خودشان بت‌هایی ساخته بودند و به جای خدا می‌پرستیدند. خداوند برای این مردم پیامبری فرستاد به نام نوح. حضرت نوح دعوت خود را به خدا پرستی آغاز کرد. به مردم فهماند که کاری از دست بت‌ها ساخته نیست و پرستش به جای خدا نادانی است. اما سال های سال گذشت و عده کمی از مردم حرف‌های نوح را باور کردند و به خدای بزرگ ایمان آوردند…»

این کتاب ۳۲ صفحه‌ای برای گروه سنی «ج» با شمارگان هزار نسخه منتشر شده است.

«دنیا پس از تو نباشد» نیز، داستان وهب بن عبدالله کلبی، یکی از یاران امام حسین (ع) را نقل می کند.

وهب، جوانی نصرانی (مسیحی) مذهب بود که در مسیر حرکت حسین بن علی به سوی کربلا به دست وی اسلام آورد و در روز عاشورا در کربلا کشته شد. وهب و همسر و مادرش نصرانی بودند و در راه کربلا در ثعلبیه بدست حسین بن علی (ع) مسلمان شدند.

کتاب این‌گونه آغاز می‌شود: «چه کند وهب. تردید نیست. شک نیست. سردرگمی نیست. نوعی دل درگمی است. شک اگر بود پیش از این باید رخ می‌نمود. هرچه در ذهن خویش می‌کاود این حال را در هیچ گاه زندگی خویش به یاد نمی‌آورد.. «این چه حالتی است خدایا؟ نه این طور نمی‌شود، باید دل را زیر و رو کند باید این آینه را سر دست بگیرد تا ببیند زنگار کجاست؟ تا ببیند کدام خشت این بنا سستی می کند.
با مرگ چگونه‌ای وهب؟ نکند از مرگ می‌ترسی؟ مگر نه در جاده این جهاد مقصدش شهادت حتمی است؟ نکند حضور هیات مرگ اینچنین دست و پای تو را می‌لرزاند؟
نه، من نه مرد مرگ گریز و پرهیز از مرگم و مرگ که اکنون رخ ننموده است مرگ آن زمانی رخ نمود که حسین (ع) سوی چراغ را در ظلمات بیابان پایین کشید …»

این کتاب نیز در ۳۸ صفحه با شمارگان هزار نسخه به چاپ رسیده است.

۵۷۵۷

پست بعدی

امیر مشهدی‌عباس، دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شد

س جولای 6 , 2021
امیر مشهدی‌عباس، دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان شد که قرار است در شهر همدان برگزار شود. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی، طی حکمی، امیر مشهدی‌عباس را به عنوان دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان معرفی کرد. در […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000