نمکی: سینه‌سپر کردم تا ویروس جهش یافته پخش نشود/ وضعیت بدتر از فاجعه در سیستان‌وبلوچستان

نمکی: سینه‌سپر کردم تا ویروس جهش یافته پخش نشود/ وضعیت بدتر از فاجعه در سیستان‌وبلوچستان

مهمترین اخبار کرونایی امروز را اینجا بخوانید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، موج پنجم کرونا در ایران روز به روز در حال اوج گرفتن است و این اتفاق هر روز در آمارهای اعلام شده توسط وزارت بهداشت دیده می‌شود.

متاسفانه بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، ۱۵۷ بیمار کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در کشور جان خود را از دست دادند. همچنین در این بازه زمانی ۱۶هزار و ۲۵ بیمار جدید نیز شناسایی شدند.

همچنین در حال حاضر ۹۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۷۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

فاجعه در سیستان‌وبلوچستان

یکی از مناطق قرمزی که بحران در آن ترسناک شده، استان سیستان و بلوچستان است.

اسماعیل حسین زهی نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره شرایط نوشت:«اوضاع ‎سیستان و بلوچستان از مرز فاجعه رد شده است؛ امکانات فعلی بیمارستان ها و مراکز بهداشتی نیز کافی نیست؛ از نیرو های مسلح درخواست می کنم با راه اندازی فوری بیمارستان های سیار به کمک مردم بشتابند.»

موج پنجم کرونا در استان سیستان و بلوچستان با شیوع نوع دلتا ویروس از چندی پیش آغاز شده و نمایندگان استان در این مدت نسبت به وقوع فاجعه انسانی و لزوم توجه ویژه به استان برای کنترل این موج تذکرات متعددی داده اند.

رکوردشکنی سیاه در تهران

کمی دورتر در تهران هم شرایط اصلا خوب نیست به طوری که امروز ئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران خبر از رکوردشکنی تعداد بستری‌های کرونا در تهران داد.

علیرضا زالی در این رابطه گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته مراجعان سرپایی به مراکز درمانی استان تهران افزایش چشمگیری داشته است، به طوری که شاهد مراجعه ۱۷ هزار بیمار سرپایی به این مراکز بودیم که از این تعداد ۱۳۹۵ بیمار جدید بستری شدند.

او افزود: یکی دیگر از مباحث مطرح شده در جلسه امروز موضوع تخصیص سهمیه واکسن به استان تهران بود، به دلیل اینکه تهران از جمعیت بسیار زیادی برخوردار بوده و تعداد کادر درمان، سالمندان و بیماران خاص در این استان بیشتر است، لذا توقع می‌رود وزارت بهداشت سهمیه خاصی برای استان تهران در نظر بگیرد.

متاسفانه افزایش مبتلایان کرونا در هفته‌های اخیر، افزایش۱۳.۵درصدی فوت شدگان در هفته‌های اخیر را رقم زد.

همچنین انوشیروان محسنی بندپی، استاندار پایتخت امروز عنوان کرده بود: تمام اصناف و ادارات موظف هستند که به دستور ستاد مقابله با کرونا توجه کرده و پروتکل‌ها و ظرفیت حداکثر ۵۰درصدی را رعایت کنند. رستوران‌ها عامل اصلی انتقال بیماری هستند پس بنابراین در فعالیت این اصناف باید نظارت شود و همه موارد باید رعایت شود.

پاسخ تند وزیر بهداشت به منتقدین

در اوج موج پنجم و افزایش روز به روز تعداد فوتی‌های کرونا، سعید نمکی وزیر بهداشت امروز در سخنرانی خود به منتقدین عملکرد وزارت بهداشت پاسخ داد.

سعید نمکی در این رابطه گفت: چه غم‌انگیز که فردی که خودش را اهل قلم و پیشوای سیاست می‌داند، می‌نویسد در کشوری که دوچرخه نمی‌سازیم، می‌خواهیم واکسن بسازیم.

او همچنین عنوان کرد: وزیر بهداشت ادامه داد: سینه سپر کردم تا ویروس جهش یافته گسترش نیابد، ساعت ۳ بامداد از آزمایشگاه خبر می‌گیرم که نتیجه فلان آزمایش چه شد. قم و بوشهر و لامرد از استان فارس را که بیماری از دو عروسی و دو مهمان از کشورهای همسایه حاشیه خلیج فارس شروع شد را مهار کردیم و نگذاشتیم در انتخابات اثرات سوء این موج سبب بی رونق شدن شرایط انتخاباتی شود. گرچه برخی در انتخابات شورای شهر برای چند رای زمان و زمانه را به ما حرام کردند و سفره انداختند و من همه را نوشتم و از امروز دستور دادم تمام نامه‌های محرمانه‌ام را که در مورد کرونا نوشتم مهر محرمانه‌اش برداشته شود تا بتوانم به مطبوعات بدهم و بتوانم پاسخ دلم را در دفاع از همکارانم در امواجی که باعث تخریب این قشر زحمتکش می‌شود بدهم. نوشتیم این سفره اندازی ها را جمع کنید که ما را گرفتار می‌کند.

ویروس دلتا و خطر آن برای جوانان

با این وجود به نظر می‌رسد نوع جهش یافته ویروس کرونا وارد ایران شده است و بحران از قبل هم خطرناک‌تر است.

محمدرضا صالحی، متخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد تفاوت کرونای دلتا با سایر گونه‌ها اظهار کرد: قدرت واگیری این گونه به شدت بیشتر از سایر سویه هاست به گونه‌ای که هر فرد آلوده می‌تواند ۵۰ نفر را آلوده کند.

او افزود: متاسفانه سویه دلتا، اطفال و افراد کم سن را بیشتر درگیر می‌کند و از نظر بالینی شرایط وخیم تری ایجاد می‌کند، همچنین تمایل این سویه برای درگیری ریه نسبت به سویه انگلیسی بیشتر است.

۲۳۵۲۳۷

پست بعدی

روحانی با رئیس جدید قوه قضائیه دیدار کرد

د جولای 5 , 2021
باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: رئیس جمهور با حضور در دفتر رئیس قوه قضائیه با حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای دیدار کرد. حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز دوشنبه با حضور در دفتر حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای با وی دیدار و ضمن تبریک […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000