۳ راه پیش پای اصلاح طلبانی که از دفتر رئیسی با آنها تماس گرفته شد /محمود صادقی: نیت بدی پشت دعوت رئیسی و اژه ای از اصلاح طلبان نیست

۳ راه پیش پای اصلاح طلبانی که از دفتر رئیسی با آنها تماس گرفته شد /محمود صادقی: نیت بدی پشت دعوت رئیسی و اژه ای از اصلاح طلبان نیست

محمود صادقی در کلاب هاوس خبرآنلاین خبر داد که از دفتر رئیسی و اژه ای با او تماس گرفته اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، « پشت پرده دعوت رئیسی و محسنی اژه ای از منتقدان و اصلاح طلبان چیست؟» سوالی که در کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین درحال بحث و بررسی است.

در ادامه بخش هایی از اظهارنظرها در کلاب هاوس خبرآنلاین را بخوانید؛

*محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح طلب

این کار فی نفس خوب و مثبت است. من دوم خرداد در ستاد آقای خاتمی بودم و بعد از این که در دفتر موقت مستقر شدند این کار را به عهده داشتم و آن زمان هم موج سنگینی از پیشنهادات مکتوب آمد و یک دفتری به وجود آمد تا این نظرات را دسته‌بندی کند. گاهی هم طرح‌های مهم را می‌فرستادیم.

این کار خیلی خوبی است، در جریان اصولگرایی این کار کمتر سابقه داشته و شاید به این دلیل منجر به تعجب شده است. دوستانی که مورد تماس قرار گرفتند هم سه راه بیشتر ندارند؛ اول می‌توانند سکوت کنند که این کار آسیب جدی دارد، دوم می‌توانند مطالبشان را تندتر بگویند که این هم شاید درست نشود و سوم این که می‌توانند با همان شیوه قبلی البته به شکل مکتوب نظراتشان را بگویند.

الان نگرانی‌هایی نسبت به برجام و اف‌ای‌تی‌اف وجود دارد، طبیعی است که برخی نگران باشند. این یعنی اگر برخی دوستان نظراتشان را مطرح نکنند برخی فرصت‌ها از بین نرود. مشروط به این که دفتری باشد تا پیشنهادات منظم دسته‌بندی شوند این اقدام آقای رئیسی و اژه‌ای بسیار مفید است. در شرایطی که کشور در فضای یک دستی قرار گرفته امیدواریم نظرات دیگران شنیده شود.

*محمدکاظم جعفری

در دنیای امروز که بسیاری از کشورها به سمت دولت حداقلی رفتند می‌بینیم که جناح‌های مختلف در بخش‌های اصلی منافع ملی با یک دیگر همکاری می‌کنند. در الگوی ما در جمهوری اسلامی که یک دولت حداکثری تشکیل دادیم که در همه عرصه‌ها حضور دارد، چنین دولتی با یک فکر نمی‌تواند سیاست‌های خودش را پیش ببرد و باید به گفت‌وگو همکاری افراد را دعوت کنیم.

اگر به لحاظ فردی به آقای اژه‌ای و رئیسی نگاه کنیم متوجه می‌شویم تاکنون صحبت‌هایشان خیلی در چهارچوب گفت‌وگو نبوده است. جریان رای دهنده هم در همین غالب است و از آن‌ها هم خیلی انتظار همکاری و گفت‌وگو براساس منافع ملی نداریم. افراد فعال در ستاد انتخاباتی آقای رئیسی هم در این غالب نمی‌گنجند.

من اگر به عنوان یک خبرنگار این را تغییر سیاستی در کشور بدانم باید هم زمان شاهد برخی تغییر روندها باشم، به طور مشخص طرح صیانت از کاربران فضا مجازی که در مجلس مطرح است، خلاف این موضوع است. همچنین کاهش دامنه نقد آقای روحانی و اصلاح‌طلبان هم می‌تواند نشانه‌ای برای من خبرنگار باشم. تا چیزی که تا امروز می‌بینیم خیلی به یک تحول عظیم باور ندارم اگرچه از اصل این موضوع پیروی می‌کنم. بخاطر کشور و انقلاب باید از این کار استقبال کنیم و انشالله اتفاق خوبی برای کشور رخ بدهد.

*فرحناز مینایی‌پور
کل قوای کشور یک دست شده‌اند و اصلاح‌طلبان به گونه‌ای کنار گذاشته شدند موضوعی که در کلان برای کشور خوب نیست. به نظر من این دعوت انجام شده با توصیه افراد از سطح بالاتر صورت گرفته است، قدر این فرصت را باید بدانیم و افرادی که دعوت شدند باید کنار هم جمع شوند و جلسه بگذارند و برای ۱۰ مشکل اساسی کشور راهکار ارائه بدهند.

همچنین پیشنهاد می‌دهم در کنار این راهکار چند چهره شاخص و اعتدالی برای اجرای آن را معرفی کنند. از اول هم پیشنهاداتشان علنی بشود تا دقیقا رصد بشود که به چه مقدار از آن‌ها توجه شده است و به مردم گزارش داده شود که این یک نمایش تبلیغاتی بوده است یا خیر.

*جواد منتظری

در کشور روی مفاهیم درک مشارکتی نداریم، مشکل هم زمانی شروع می‌شود که قرار است کار به تصمیم‌گیری برسد. در اینجا گرفتن نظرات افراد مختلف تا زمانی که در حد مفاهیم است ایرادی ندارد اما درباره اجرا مسئله ایجاد می‌شود. رویکرد آقای رئیسی دیپلماتیک است اما آقای زیدآبای در توییتشان به این موضوع پاسخ دادند.

مشکل حجم خشم جریان برانداز از این دعوت و لبیک دعوت شدگان به این موضوع است. به هر حال دعوتی برای شنیدن نظرات صورت گرفته است، این که جریانی این افراد را مورد هجمه قرار بدهد واقعا قابل درک نیست.

اصلا نمی‌توان پذیرفت که با این ادبیات با فرد نجیبی مثل احمد زیدآبای صحبت شود، قطعا این پیشنهادات باید به عموم هم ارائه بشود و مورد قضاوت مردم قرار بگیرد. روشی که در پیش گرفته شده است کاملا لیبرال است و امیدواریم سمت و سوی این دولت هم به این شکل بشود.اولین موضوع لیبرالیست مداراست که به نظر می‌رسد این اتفاق رخ داده است.

*محمود صادقی

با خود من هم از دفتر آقای رئیسی و اژه‌ای تماس گرفتند و همان نکات را درخواست کردند و قرار شد از طریق یک خط ارتباطاتی نظرات خود را به اطلاع این دوستان برسانیم. با ارزیابی‌ها انجام شده مقداری از بدبینی اولیه فاصله گرفتم و از این که با توهم توطئه به قضیه نگاه کنم نگرانی ندارم اگرچه ممکن است این کار تبلیغاتی باشد اما دلیلی برای این که نیت بدی پشت پرده باشد پیدا نکردم و بعد از ردوبدل کردن چند پیام، امروز چند پیشنهاد را ارائه دادم.

درباره معیارهای انتخاب کابینه نظراتم را مطرح کردم، همچنین پرسیدم ممکن است که بخواهم اطلاعات محرمانه به آقای رییسی برسانم که گفتند برای آن می‌توانم مکالمه خاصی انجام بدهم. البته این پیشنهاد که هماهنگی صورت بگیرد تا از این فرصت استفاده شود خوب است.

در مجموع باید این موضوع را به فال نیک بگیریم، آقای رئیسی قبلا هم در قوه قضاییه با فراکسیون‌های مختلف مجلس جلسه گذاشتند، حرف‌ها را شنیدند و حتی برخی پیشنهادات خاص را اجرا کنند. هدف ما این است که اهداف اصلاح‌طلبانه اجرا بشود حتی اگر به دست کسی که اصول‌گراست. فکر می‌کنم باید برخی از شائبه‌ها و نقدها را کنار بگذاریم و از این فرصت استفاده بهینه کنیم.

*مهسا جزینی

اصلا پشت پرده‌‎ای وجود ندارد، آقای رئیسی ادعا کرده می‌خواهد دولت فراجناحی تشکیل بدهد و این می‌تواند در راستای این ادعای مطرح شده باشد. همینطور که در گمانه‌زنی‌های مربوط به کابینه افرادی از طیف تندروی نمی‌بینیم. مثلا فکر می‌کردیم آقای جلیلی معاون اول یا وزیر امور خارجه می‌شوند که این طور نیست.

شاید آقای رئیسی واقعا اراده‌ای دارد تا فضای تندی جلوی مردم نگذارد. با این وضعیت مشارکت آقای رئیسی نیاز دارد که یک دولت مقبول تشکیل بدهد و به شکلی دل جویی کند. به لحاظ شخصیتی آقای رئیسی دنبال بروز یک چهره رئوف همه جانبه نگر است، اگرچه برای قضاوت درباره این موضوع بسیار زود است. شاید همه این موضوع یک ژست باشد و چیزی نمی‌دانیم.

این که در ادامه چقدر فضا باز می‌ماند که منتقدین بتوانند دولت را نقد کنند وضعیت را مشخص می‌کند.
۲۷۲۷

پست بعدی

روزنامه های یکشنبه13تیر 1400 در صفحه اول خود چه نوشتند؟

ی جولای 4 , 2021
بحران کم آبی در جنوب شرق کشور،دیدار چندوزیر اقتصادی با رئیسی و… از موضوعاتی است که روزنامه های امروز به آنها پرداخته اند.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000