تردیدها درباره دعوت رئیسی و محسنی اژه ای از اصلاح طلبان و منتقدان /نباید تصویر هیولا از مسئولان داشت

تردیدها درباره دعوت رئیسی و محسنی اژه ای از اصلاح طلبان و منتقدان /نباید تصویر هیولا از مسئولان داشت

فعالان سیاسی و رسانه ای پشت پرده دعوت دو رئیس قوه جدید از منتقدان و اصلاح طلبان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، « پشت پرده دعوت رئیسی و محسنی اژه ای از منتقدان و اصلاح طلبان چیست؟» سوالی که در کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین درحال بحث و بررسی است.

در ادامه بخش هایی از اظهارنظرها در کلاب هاوس خبرآنلاین را بخوانید؛

*سید عبدالجواد موسوی، عضو شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین

اینکه بخواهیم از دیگران دعوت کنیم از ما انتقاد کنید و این را بشنویم کار جذابی است، اما آیا واقعا دیگران باور می‌کنند؟ بزرگترین مشکل این شعار این است که چه کار کنیم تا دیگران این را باور کنند و اصلا می‌شود چنین چیزی را باور کرد؟

با وجود فراخوانی که این بزرگان دادند خیلی‌ها به دیده تردید به آن نگاه کردند. یک بار یکی از این بزرگان پیغام دادند تا به دفتری بروم و حرف‌هایم ضبط شود، اما من نرفتم چون معلوم نبود این فیلم دست آن بزرگ می‌رسد یا نه. مرحله اول این است که این باور را ایجاد کنیم تا افراد فکر کنند که حرفشان بدون لکنت به افراد دیگر می‌رسد.

*امیر پسندپور، کارشناس سیاسی

باورپذیر بودن این موضوع در کارآمدی این دعوت‌ها خیلی مهم است. وقتی شما یک تعارض گفتمان بسیار مشخص با رقیب دارید که اصلا قابل جمع نیست، چه راهنمایی از او می‌خواهید بگیرید؟ در مناظرات دیدم طرفین با عقاید دیگران به شدت مخالفت می‌کردند، وقتی این قدر شکافت و تعارض گفتمان وجود دارد این کارها مقداری «‌لوس‌بازی» و تعارف است.

شاید آقای رئیسی می‌خواهد برای آینده نه چندان دوری یک رفتار فراجناحی از خود نشان می‌شود. اما وقتی دو جریان یکی با گفتمان عدالت و دیگری با گفتمان توسعه است همه می‌دانیم این دو مخالف هم هستند.

*علیرضا مستوفی

آقای رئیسی در انتخاباتی پیروز شد که هیچ رقیبی وجود نداشت، منتقدان می‌خواهند بگویند مجلس طرحی را برده که شش میلیون شغل را به خطر انداخته اما ایشان هیچ موضع گیری نکردند. اما منتقدان برای ثبت در تاریخ باید بنویسند و انتقاداتشان را بگویند. من فکر می‌کنم این کار یک نمایش تبلیغاتی است چراکه ندیدیم آقای رئیسی مثلا به برخی اقدامات مجلس انتقاد کند.

*حسن لاسجردی، عضو شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین

نگاه‌های متفاوتی تاکنون به این دعوت صورت گرفته است، برخی معتقد هستند که دعوت از منتقدین و چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب با این هدف صورت گرفته که ایشان نگاه‌های مختلف را بشنود و برای برخی از مشکلات از اظهارات کارشناسی افراد راهکاری پیدا کند.در مقابل برخی معتقد هستند که با توجه به شرایط کشور، این نوع نگاه به تلطیف فضای سیاسی کمک می‌کند و زمینه رقابت سالم فراهم بشود.

این دو نگاه نسبت به این موضوع وجود دارد، اما اگر بخواهیم پیش بینی کنیم باید بگوییم جامعه منتظر دستآوردهای این کار است. از زمان انتخابات تاکنون دیدارهای مختلفی صورت گرفته است و حجم زیاد اطلاعات افراد را دچار آشفتگی ذهنی کرده است. مسلم است که می‌توان این برداشت را داشت که این گفت‌وگو مقدمه کار بزرگتری به عنوان وفاق باشد. به هر صورت اصل خود این کار نوید بخش مناسبی برای پیدا کردن راهکارهاست.

*هادی موسوی

این که آقایان می‌دانند در موقعیت جدید دیگر نمی‌توانند با چهره سابق رفتار کنند پیشرفت است و حداقلی از عقلانیت را نشان می‌دهد. تاثیر فضای اجتماعی را هم می‌توانیم در این موضوع ببینیم.

از طرفی باید ببینیم که این‌ها در عمل چه نتیجه‌ای دارد، مثلا دعوت آقای رئیسی از آقای زیدآبادی چقدر موثر است و چقدر جهت گیری‌های آقای زیدآبادی که در دوره آقای رییسی زندانی شده چقدر در جهت گیری آقای رییسی مشخص است. طبیعی‌ست که آقای رییسی که تاکنون می‌شناسیم هیچ اشتراکی با این دیدگاه‌ها ندارد.

استعلام‌هایی که از این افراد گرفته شده صرفا برای بهبود چهره است و بعد چند ماه بزرگواران به تنظیمات کارخانه خود برمی‌گردند. امیدوارم این طور نباشد و سخنان منتقدان حداقل در ذهن این افراد بماند و شاید به اندازه یک درصد این موضوع بتواند منجر به اصلاح برخی رویه‌های خطرناک بشود.

*حمزه غالبی

چیزی که جلوی پرده قرار دارد اتفاق خوبی‌ست و من به آن خوشبین هستیم، این نشان می‌دهد که روسای جدید قوا اعتماد به نفس بالایی دارند. در عین حال این فهم هم وجود دارد که چالش‌های روبروی کشور تا حدی بزرگ است که باید بخش‌های دیگر جامعه هم وارد این فضا شود.

نفس این که از یک متهم امنیتی مشورت گرفته شود خودش یک تحول است، صرف نظر از این که این مشورت مورد تایید قرار بگیرد یا نه. نفس این که سطح تنش سیاسی تا این حد کنترل شود تا از طرف مقامات رسمی با این افراد تماس گرفته شود خودش یک تحول عظیمی است.

از طرفی تصویر هیولایی که منتقد از مقام مسئول می‌سازد کم‌رنگ‌تر می‌شود. از این جهت این خیلی اقدام خوبی است و باید از آن استقبال کرد.

۲۷۷۲

پست بعدی

ماراتنِ جایزه بازی‌های جدی آغاز شد

ش جولای 3 , 2021
با انتشار فراخوان جایزه بازی‌های جدی ۱۴۰۰، ماراتن شش ماهه برای انتخاب بهترین بازی‌های هدفمند آغاز شد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حامد نصیری، معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دبیر پنجمین جایزه بازی‌های جدی، در آخرین پیمایش خود از وضعیت مصرف بازی‌های دیجیتال در کشور اعلام کرده است که […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000