کیهان: سفیر سابق آمریکا در عراق خواستار حذف آیت‌الله سیستانی شد!

کیهان: سفیر سابق آمریکا در عراق خواستار حذف آیت‌الله سیستانی شد!

روزنامه کیهان نوشت:سفیر سابق آمریکا در عراق، با راه‌اندازی یک کمپین اینترنتی، چند راهکار برای تضمین منافع آمریکا در عراق در دولت بایدن را معرفی کرد که یکی از آنها حذف آیت‌الله سیستانی و حذف حشدالشعبی است.

به گزارش وبگاه «چنج»، داگلاس سلیمان طی نامه‌ای به نخبگان حاکم در آمریکا تاکید کرد: خاورمیانه در قلب تحولات جهانی قرار دارد و رقابت اصلی ابرقدرت‌ها همیشه در این منطقه خواهد بود. عربستان، ایران و عراق بزرگ‌ترین صادرکننده نفت و سوخت‌های فسیلی در جهان هستند بنابراین امکان انکار آنها در محاسبات بین‌المللی و منطقه‌ای وجود ندارد. عراق کشوری تعیین‌کننده برای توازن قدرت در منطقه یا نشان دادن آمریکا به عنوان یک قدرت برتر در خاورمیانه است. تسلط بر عراق، همراه با همزیستی با عربستان سعودی، پایه اصلی اهرم فشار واشنگتن در خاورمیانه است.
سفیر سابق آمریکا، تشکیل نیروهایی مانند حشدالشعبی را یک مانع بزرگ برای منافع آمریکا در عراق دانست و گفت: برای تامین منافع آمریکا در عراق، باید مذهب در این کشور به صورت عمومی و حاکمیت شیعه به صورت خاص از محاسبات سیاسی و اجتماعی عراق حذف شود.
وی در ادامه به آیت‌الله سیستانی‌اشاره کرد و گفت: یکی از استراتژی‌های اصلی آمریکا در عراق باید حذف افکار و شخصیت (آیت‌الله) سید علی سیستانی از محاسبات سیاسی و اجتماعی عراق باشد.
داگلاس سلیمان در توضیح طرح خود برای تامین منافع آمریکا و حفظ برتری در عراق گفت: احزاب سیاسی در عراق خصوصا رهبران شیعه، در صورت حذف (آیت‌الله) سیستانی و حشدالشعبی به عنوان بزرگ‌ترین مانع در برابر منافع آمریکا، قدرت خود را از دست می‌دهند و مجبور خواهند شد از آمریکا اطاعت و منافع آمریکا را در عراق تامین کنند. برای ادامه منافع آمریکا در عراق، واشنگتن باید تنبیه این رهبران را درنظر بگیرد. وی بااشاره به استراتژی‌های فرصت محور، کردستان عراق را بهترین متحد آمریکا در بغداد دانست و دلارهای عربستان، نفوذ امارات و قدرت اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را فرصت‌های اصلی آمریکا برای تامین منافع واشنگتن در عراق معرفی کرد.
به گزارش العالم، استراتژی‌ یی که سلیمان (رئیس‌فعلی مرکز پژوهش‌های کشورهای عربی خلیج‌فارس) برای دولت بایدن ترسیم کرده، علیرغم خطرناک بودن، بیانگر ناامیدی دولت‌های آمریکا درباره عراق است و اینکه آیت‌الله سیستانی توطئه آمریکایی‌ها را به خودشان بازگردانده است. سلیمان همچنان خواستار حذف فیزیکی آیت‌الله سیستانی شده و گفته نباید منتظر وفاتش ماند.
به نظر می‌رسد که داگلاس سلیمان در تشخیص جایگاه و نقش آیت‌الله در تامین امنیت و وحدت عراق و حفظ کشور در برابر توطئه‌های آمریکا و اذناب منطقه‌ای آن دچار خطای فاحشی شده است و زمانی‌که با حماقت تمام خواستار حذف آیت‌الله سیستانی می‌شود تا جای پای آمریکا در عراق محکم‌تر شود، فراموش کرده که هرگونه تعرضی عملا به معنای تبدیل منطقه به گورستانی برای آمریکایی‌ها خواهد بود.

2323

پست بعدی

رئیسی تاریخ انقضای برجام را اعلام می کند؟ /درخواست عجیب روزنامه کیهان از دولت آینده

چ ژوئن 30 , 2021
روزنامه کیهان در سرمقاله امروزش تلویحا از سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم خواسته که مرگ رسمی برجام را اعلام کند. در این مطلب آمده است؛ «برجام باید تغییر پیدا کند.» این شاید تنها گزاره‌ای باشد که این روزها درباره آن میان ایران و آمریکا ‌اشتراک نظر وجود دارد. این […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000