مهدی نصیری: سلبریتی‌ها چون هر کس دیگری، حق دارند کنش سیاسی داشته باشند

مهدی نصیری: سلبریتی‌ها چون هر کس دیگری، حق دارند کنش سیاسی داشته باشند

مهدی نصیری، نویسنده و روزنامه‌نگار معتقد است هر انسانی به سهم شهرت خودش، وظیفه کنش‌گری سیاسی دارد؛ سلبریتی‌ها هم مستثنی نیستند و نه تنها می‌توانند وارد سیاست شوند، بلکه وظیفه‌شان است که این کار را بکنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کلاب هاوس خبرآنلاین، شامگاه یکشنبه ۶ تیر، از ساعت ۲۱ تا ۳۰ دقیقه بامداد، با طرح این پرسش که «چرا سلبریتی‌ها با سیاست قهر کردند؟»، به مدت سه ساعت و نیم، میزبان چهره‌‍‌های رسانه‌ای، سیاسی، فرهنگی و هنری بود.

مهدی نصیری، روزنامه‌نگار با سابقه و نویسنده که سردبیری و مدیر مسئولی هفته‌نامه صبح و روزنامه کیهان را در کارنامه دارد، یکی از مهمانان این نشست بود.

او درباره جایگاه سلبریتی‌ها در جامعه ایران گفت: «پدیده سلبریتی‌ها، یک پدیده مدرن است، در عالم سنت، شهرت برای فقها بوده است. فقها گاهی شهرت منطقه‌ای داشتند یا حتی در چند کشور مثل مراجع شیعه نجف شهرت داشتند. بعد از فقها، عرفا شهرت داشتند و برخی مواقع، حتی یک طبیب خوب هم مرجعیت اجتماعی داشته است.»

این پژوهشگر تاکید کرد: «فراتر از این گروه‌ها، در دنیای سنت، سلبریتی نداشتیم، اما در دنیای مدرن، گروه‌های مختلف شهرت پیدا می‌کنند و مرجعیت سیاسی، فرهنگی و دینی پیدا می‌کنند. این مسئله بسیار مهمی است. چرا که ما وارد دنیای مدرن شده‌ایم و سنت، دیگر تاثیرگذاری سابق را ندارد. برای نمونه، مرجعیت امروز از فقهای ما گرفته شده است.»

نصیری ادامه داد: «سلبریتی‌ها می‌توانند وارد سیاست شوند، بلکه وظیفه‌شان است که بشوند. هر انسانی به سهم شهرت خودش، وظیفه کنش‌گری سیاسی دارد؛ مانند وقتی که یک چهره مردمی از محبوبیتش برای کمک به جامعه و گرم کردن انتخابات استفاده می‌کند.»

این روزنامه‌نگار با بیان این‌که حمله بعضی اصولگراها به سلبریتی‌ها، هیچ پشتوانه‌ای ندارد، افزود: «همه در جریان هستیم که چهار سال اخیر بر مردم چقدر سخت گذشت و تحریم‌ها چه بر سر مردم ما آورد و در این میان، برخی فکر کردند که سلبریتی‌ها مقصر هستند. چنان فضا سخت شد که نه تنها سلبریتی‌ها بلکه چهره‌های سیاسی هم نسبت به ورود به انتخابات تردید داشتند. در حالی که جامعه ما واقعا به حضور مسئولانه و آگاهی‌بخش هرکسی که قدرت در دستان اوست، نیاز دارد و تردیدی در این مسئله نیست.»

نصیری در پایان، درباره عوارض گسترش پدیده سطحی‌گرایی گفت: «یکی از عوارض دنیای مدرن، گسترش سطحی‌گرایی در جوامع است، این بحث با پدیده سلبریتی‌ها مرتبط است و توجه به این مسئله برای خود چهره‌ها هم مهم است تا بتوانند خودشان را در عرصه‌های مختلف ارتقا بدهند. با ارتقای آن‌ها، جامعه از سطحی‌گرایی دور می‌شود.»

۵۷۲۴۵

پست بعدی

شروع طوفانی «سریع و خشمگین» / رکورد دوران کرونا شکسته شد

د ژوئن 28 , 2021
مهر نوشت: فیلم نهم از مجموعه «سریع و خشمگین» اکرانش را با افتتاحیه ۷۰ میلیون دلاری آغاز و رکورد فروش آخر هفته در دوران پاندمی را به نام خود کرد. «F۹» با فروش ۷۰ میلیون دلاری در سه روز آخر هفته اکرانش به انتظارها پاسخ داد و موفق شد تا […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000