کشف مکانیسم جدیدی که عامل افزایش فشار خون در افراد مبتلا به چاقی است

60c9a39782af1_60c9a39782af4 پژوهشگران آلمانی، مکانیسم جدیدی را کشف کرده‌اند که در افزایش فشار خون افراد مبتلا به چاقی موثر است.

فشار خون بالا، یک بیماری شایع در افراد مبتلا به چاقی است که خطر مرگ و میر و ناتوانی را به صورت قابل توجهی افزایش می‌دهد. پژوهشگران در سال‌های اخیر دریافته‌اند که داشتن رژیم غذایی با کالری بالا، تراکم رگ‌های خونی را در ناحیه "هیپوتالاموس"(Hypothalamus) افزایش می‌دهد که یک ناحیه مهم مغز برای کنترل غذا به شمار می‌رود. فرضیه پژوهشگران این است که افزایش سطح "لپتین"(leptin) با افزایش خطر بروز فشار خون بالا در ارتباط است. با وجود این، مکانیسم‌های دقیقی که به افزایش تراکم رگ‌های خونی در هیپوتالاموس کمک می‌کنند، ناشناخته بودند.

پژوهشگران مرکز پژوهشی "Helmholtz Zentrum München" آلمان در بررسی جدید خود نشان داده‌اند که فقدان لپتین موجب می‌شود که میزان رگ‌های خونی در ناحیه هیپوتالاموس مغز موش‌های مبتلا به چاقی، افزایش نداشته باشد. لپتین که توسط بافت چربی تولید می‌شود، در کنترل احساس گرسنگی و سیری موثر است و نقش مهمی را در تنظیم سوخت و ساز چربی در بدن انسان‌ها و پستانداران بر عهده دارد.

هنگامی که پژوهشگران به افزایش لپتین در موش‌ها پرداختند، سلول‌های خاصی موسوم به "آستروسیت‌ها"(Astrocytes)، تولید یک عامل رشد را تقویت کردند. این عامل رشد، خود به خود رشد عروق را تقویت می‌کند. نتیجه این کار، افزایش تعداد رگ‌ها در ناحیه هیپوتالاموس بود. پژوهشگران در این بررسی نشان دادند که لپتین، مسئولیت افزایش تراکم رگ‌ها را در ناحیه هیپوتالاموس بر عهده دارد و واسطه این فرآیند، آستروسیت‌ها هستند.

"تیم گروبر"(Tim Gruber)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ما درباره نحوه کنترل فشار خون مرتبط با چاقی توسط هیپوتالاموس، تغییری را در درک خود ایجاد کردیم. در حالی که پژوهش‌های پیشین بیشتر بر نورون‌ها متمرکز بوده‌اند، پژوهش ما، نقش آستروسیت‌ها را نشان می‌دهد که تصور می‌شد کمتر از نورون‌ها در کنترل فشار خون نقش دارند.

"کریستینا گارسیا- کاسرس"(Cristina García-Cáceres)، سرپرست این پژوهش گفت: یک سوال مهم در این زمینه باقی می‌ماند و آن این است که آستروسیت‌ها چگونه با نورون‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. ما پاسخ دادن به این سوال را با کمک تصویربرداری از عملکرد مدار آستروسیت – نورون در ناحیه هیپوتالاموس آغاز کرده‌ایم.

پست بعدی

«خونابِ» ایرانی در انگلستان و هند

چ ژوئن 16 , 2021
فیلم داستانی «خوناب» در جشنواره‌های «PUNE ۲۰۲۱» هند و «لیفت آف» انگلستان به نمایش درمی‌آیند. فیلم داستانی «خوناب» ساخته مجتبی قاسمی همزمان در ۲ جشنواره جهانی در کشورهای انگلستان و هند حضور یافته است. این فیلم در تازه‌ترین حضور بین‌المللی خود برای رقابت در جشنواره فیلم «لیفت آف» انگلستان ۲۰۲۱ […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000