امکان برداشت “مادر” از حساب بانکی که خود برای فرزندش افتتاح کرده

60c8b287d1006_2021-06-15_18-30 معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: در کمیسیون لوایح، اصلاحیه مربوط به قانون مقررات بانکی را تصویب کردیم بدین ترتیب مادر می تواند از حساب‌های سپرده کوتاه مدت و بلندمدت برداشت کند.

معصومه ابتکار در نشست تخصصی مجازی با موضوع "لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت و لایحه تشدید مجازات پدر در صورت قتل فرزند" بیان کرد: در دوره دولت تدبیر و امید تلاش ویژه‌ای کردیم تا در موضوعات مختلف حقوقی مشکلات را احصاء و بسیاری از این مسائل به مطالبه تبدیل شد.

وی با بیان اینکه از زوایای مختلف به مجموعه‌ای از مسائل حقوقی زنان پرداختیم، گفت: از یک بعد که بتوانیم راهکار حقوقی برای حل مشکلاتی که زنان جامعه ما با آنها در عمل مواجه‌اند (به طور مثال در زندگی مشترک با این مشکلات مواجه می‌شوند و یا در وظایف مادری خود با یکسری مشکلات مواجه می‌شوند و یا یکسری اتفاقاتی که عملا رخ می‌دهد و حاکی از وجود تبعیض و بی‌عدالتی است) به مسئله نگاه کردیم. معاونت برای رسیدگی به این موارد ورود کرد و تلاش ارزنده‌ای صورت گرفت و ما حدود ۲۹ پیشنهاد، اصلاحیه و لایحه طی چهار سال گذشته داشتیم که برخی از این موارد مانند لایحه حفظ کرامت از دوره دولت یازدهم شروع شد و برخی نیز در این دوره شروع شده و تاکنون ۱۵ لایحه برای دولت ارسال کرده‌ایم.

ابتکار ادامه داد: یکی از مهم‌ترین کارهایی که اکنون با همکاری دکتر جنیدی انجام می‌شود، تنقیح مقررات و تنقیح قوانین مرتبط با زنان برای اولین بار است که کار بزرگی به شمار می رود. اما در حوزه زنان این کار به همکاران ما سپرده شد و تاکنون کار بسیاری خوبی انجام شده و امید است در این دولت بتوانیم تنقیح را برای مقررات انجام دهیم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری همچنین این خبر را هم داد که در کمیسیون لوایح، اصلاحیه مربوط به قانون مقررات بانکی تصویب شده و بدین ترتیب مادر می تواند از حساب‌های سپرده کوتاه مدت و بلندمدت در حساب‌هایی که خودش برای فرزند صغیرش افتتاح کرده، برداشت کند.

وی بیان کرد: اخیرا همکاران نیز لایحه مربوط به سن کیفری را هم تکمیل و به دولت ارسال کردیم. البته این موضوع خاص دختران نیست و موضوع خانواده و جوانان است. همچنین در کمیسیون فرعی گذرنامه هم تایید شد و بحث گذرنامه هم بسیار با اهمیت و مطالبه زنان است.

ابتکار در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه این تلاش‌ها در حوزه اصلاح و تقویت قوانین مربوط به زنان کم‌سابقه است، اظهار کرد: از این بابت باید از همکارانم سپاس‌گذاری کنم که با وجود شرایط سخت و شرایط کرونا در یک سال و نیم اخیر که همه کارها را بسیار کند و سخت کرد، اما خوب پیش رفتیم. دولت هم در حد توانش مانند کمیسیون لوایح و دستگاه‌های دیگر همکاری کرد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین بحث این است که ما لایحه حفظ کرامت و امنیت زنان در برابر خشونت را توانستیم در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول و همینطور بعد از پنج ماه فوریت این لایحه تصویب شد. همچنین لایحه اصلاح ماده ۶۱۲ قانون مجازات که مهم است، زیرا بعد از فاجعه قتل رومینا یک مطالبه بود و خوشبختانه این لایحه هم در دولت تصویب شد و حدود یک ماه است که به مجلس رفته است. اکنون مطالبه زنان است و زودتر مجلس اعلام وصول کند.

ابتکار در بخش دیگری گفت: یکی از کارهای ما با انجمن حمایت از زندانیان موضوع حبس‌زدایی زنان زندانی است. تلاش می شود بتوانیم از طریق دستبند یا پابند الکترونیک و حکم باز و رای باز، به برخی زنان اجازه دهند در منزل خود و در کنار فرزندان و خانواده خود دوره محکومیت‌شان را بگذرانند.

وی افزود: سندهای پشتیبان برای تمام این لوایح تهیه شده است؛ یعنی هرکدام کار پژوهشی داشته است که هم از جنبه فقهی و هم از جنبه حقوقی به موضوع پرداخته اند و آن سند اکنون برای دولت ارسال شده که برخی از آنها بررسی و برخی تصویب و برخی در مرحله طرح نوبت در دولت است و ما کماکان تلاش می‌کنیم تا آخرین لحظه که در این دولت هستیم. با همان نیت و انگیزه‌ای که روز اول کار را شروع کردیم، کار را انجام دهیم.

پست بعدی

محسنی اژه ای: انتخابم به عنوان رییس قوه شایعه است

س ژوئن 15 , 2021
معاون اول قوه قضاییه اعلام کرد اخباری مبنی بر انتخاب من به عنوان رئیس بعدی قوه قضاییه شایعه‌ای بیش نیست. حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گمانه زنی‌هایی از انتخاب شما به عنوان ریاست قوه قصاییه اعلام می‌شود، آیا این […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000