تست های سرولوژی ملاک تشخیص کرونا نیست

60c0d5343e92c_2021-06-09_19-20 یک متخصص پاتولوژی گفت: تست های سرولوژی برای بررسی وضعیت ایمنی افرادی که مبتلا به کووید19 شده اند مورد استفاده قرار می گیرد و هرگز برای اینکه بگوییم شخصی مبتلا به کرونا است یا نه، نباید به آن استناد شود.

دکتر"مهناز یزدان پناه" درباره انجام آزمایشات مربوط به کرونا افزود: در دوران شیوع کرونا درخواست یکسری آزمایشات که همیشه انجام می شده، افزایش یافته که به عنوان مثال می توان به تست های CRP به روش کمی، دی دایمر و …اشاره کرد.

وی افزود: تست هایی نیز بعد از شیوع کرونا اضافه شده مثل تست های سرولوژی مربوط به کووید19 IGM و IGG و تست اینترلوکین 6 که برای تعیین وخامت بیماری مورد استفاده قرار می گیرد.

یزدان پناه درباره بیشترین فراوانی آزمایشات تصریح کرد: فراوانی آزمایشات، فصلی است، مثلا در فصول گرم سال بیماری های عفونی گوارشی را زیاد داریم و در حال حاضر بیشترین مراجعه بیماران عفونی ما موارد مرتبط با کرونا است.

این متخصص پاتولوژی در بخش دیگری از سخنانش درباره مهم ترین راه های پیشگیری از ابتلا به عفونت ها از جمله کرونا بیان کرد: مهم ترین راه انتشار کرونا شرکت در دورهمی های کوچک خانوادی در فضای بسته است و مهم تری راه پیشگیری، حفظ فاصله اجتماعی و پرهیز از تجمعات است و این‌که در جایی که در تماس با افراد دیگر هستیم، از ماسک استفاده کنیم.

وی افزود: برای پیشگیری از سایر عفونت ها از جمله کرونا، شست و شوی مرتب دست ها با ماده شوینده و آب توصیه می شود که بایستی به مدت 20 تا 30 ثانیه طول بکشد و در مواقعی که آب و صابون در دسترس نیست از الکل 70 درصد باید استفاده شود.

یزدان پناه با اشاره به اینکه در بحث کرونا انتقال از طریق سطوح و مواد غذایی بسیار ناچیز است، تصریح کرد: برای سایر عفونت های گوارشی یا هپاتیت آ و … بهداشت مواد غذایی و شست و شوی صحیح میوه و سبزی مورد تاکید است و اگر بیرون غذا می خوریم باید جاهایی که بهداشت مناسبی دارند، انتخاب کنیم.

این متخصص پاتولوژی در ادامه درباره کاربرد تست های سرولوژی کووید19 گفت: مراجعین زیادی داریم که عنوان می کنند من امروز تب و بدن درد پیدا کردم و می خواهم بدانم کرونا دارم یا نه و می خواهم تست "آی جی جی و آی جی ام" بدهم. در حالی بخشنامه های وزارت بهداشت و درمان و مراکز کنترل بیماری ها در کشورهای دیگر می گوید این تست ها به عنوان مقاصد تشخیصی نباید مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه ممکن است این سئوال برای بیمار پیش بیاید که این تست ها چیست و چه استفاده ای دارد؟ افزود: این تست ها برای بررسی وضعیت ایمنی افرادی که مبتلا به کووید19 شده اند مورد استفاده قرار می گیرد و هرگز برای اینکه بگوییم شخصی مبتلا به کرونا است یا نه نباید به آن استناد شود.

یزدان پناه تصریح کرد: ممکن است در آینده از نتایج این تست ها استفاده های تحقیقاتی، علمی و اپیدمیولوژیک فراوانی بشود و متوجه شویم فردی که به کرونا مبتلا شده تا چه مدت آنتی بادی در خونش دارد و آیا این آنتی بادی جلوی ابتلای مجدد را گرفته یا نه یا فردی که آنتی بادی در سطح بالایی داشته تا چه مدت دوباره به کرونا مبتلا نشده؛ اما در هیچ جای دنیا این تست ها ملاک تشخیص نیست و هنوز هم بهترین روش تشخیص کووید19 تست های PCR است.

وی بیان کرد: نکته دیگر زمان مثبت شدن این تست هاست که معمولا حدود یک تا سه هفته بعد از ابتلاء این تست ها مثبت می شوند؛ بنابراین بیمارانی هستند که در فاصله یک هفته ای تست می دهند و منفی می شود و در چنین مواردی قرنطینه را رعایت نمی کنند.

این متخصص پاتولوژی اظهار کرد: مسئله بعدی مثبت کاذب این تست هاست؛ ممکن است در مواردی واکنش متقاطع با بقیه کروناویروس ها داشته باشد و به عنوان مثال ویروس سرماخوردگی معمولی هم یک کروناویروس است و درست است این درصد پایین است اما مثبت تست ها در این موارد نیز مثبت قطعی تلقی نمی شود لذا ارزش این تست ها فقط ارزش اپیدمیولوژیک و بررسی وضعیت ایمنی فرد نسبت به کووید19 است.

وی با اشاره به اینکه در تست های حلقی دو شیوه رایج، تست آنتی ژن سریع و PCR است، گفت: تست آنتی ژن توسط همکاران سامانه 3747 انجام می شود و اگر این تست منفی شود اما شواهد بالینی قوی و یا شواهد اپیدمیولوژیک قوی مبنی بر ابتلا به کرونا داشته باشد، یعنی با فردی تماس داشته که مبتلا به کرونا بوده، بنا را بر کرونا می گذارند و توصیه علمی این است که تست حلقی انجام بدهد.

این متخصص پاتولوژی اظهار کرد: اگر تست آنتی ژن مثبت شد و فرد هیچ نوع علامت و شواهد اپیدمیولوژیک ندارد توصیه می شود با تست PCR نتیجه مثبت حتما تائید شود. به عنوان مثال فردی در ماموریت کاری با همکارش در خودرو بوده و بعد متوجه می شود تست کرونای همکارش مثبت شده، زمان مناسب برای تست دادن این فرد حداقل پنج روز بعد است و بین پنج تا هفت روز باید صبر کند و بعد تست بدهد حتی اگر علامت ندارد و می خواهد تکلیفش را بداند؛ هرچند می گویند باید قرنطینه را رعایت کند حتی اگر بعد از پنج تا هفت روز تستش منفی بود و علامت هم پیدا نکرد، بعد از یک هفته با رعایت احتیاط ها می تواند در محل کار حاضر شود.

این متخصص پاتولوژی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: مراجعه به آزمایشگاه نسبت به قبل از کرونا بیشتر شده، البته در ابتدای شیوع اپیدمی مراجعات خیلی کم شده بود و اکنون همزمان با پیک ها معمولا افزایش پیدا می کند و بیشتر برای آزمایشاتی که ارزش تعیین پیش آگهی و یا تعیین وخامت بیماری را دارند، مراجعه می کنند.

وی ادامه داد: طبق پروتکل وزارت بهداشت و درمان، بیماران کرونایی چه تشخیص و چه درمان، باید در روز ششم از شروع علائم یکسری آزمایشات تعیین پیش آگهی را انجام بدهند که شامل CRP کمی، آنزیم های کبدی و … است و هر کدام یک عددی دارند که اگر از یک حدی بیشتر باشد، یکسری اقدامات درمانی متفاوت و درخواست سی تی اسکن بیمار نیاز است.

یزدان پناه در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر رعایت فاصله اجتماعی به منظور قطع زنجیره انتقال کروناویروس گفت: انتقال ویروس از سطوح بسیار ناچیز و یک در 10 هزار است اما انتقال تنفسی بسیار شایع است.

این متخصص پاتولوژی بیان کرد: در مراجعه به آزمایشگاه می بینیم فرد در زمان حضور در سرویس بهداشتی ماسکش را برمی دارد در حالی که باید حتما در چنین مکان هایی رعایت کرده و ماسک را برندارند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره بانک خون بند ناف و استقبال مردم در این زمینه اظهار کرد: در ابتدای راه اندازی بانک خون بند ناف اطلاع رسانی به مردم درباره اینکه چه زمانی برای ارسال نمونه بند ناف مناسب است و … انجام می دادیم و اکنون احساس می کنم با توجه به اینکه هزینه هایی که برای نگهداری سلول ها و هزینه هایی که قبل از آن باید انجام داد، فوق العاده بالاست، استقبال کم است و مراجعه کننده برای نگهداری خون بند ناف کمتر داریم.

یزدان پناه تصریح کرد: فکر می کنم اگر بیمه ها می توانستند بخشی از هزینه های مرتبط با تست های قبل از مراجعه به بانک خون بند ناف را پوشش بدهند، عده بیشتری از افراد استقبال می کنند.

پست بعدی

حقوق‌های نجومی کماکان پابرجاست/ حقوق 85 میلیون تومانی تاجگردون در پست جدید

چ ژوئن 9 , 2021
پس از گذشت کمتر از سه ماه از حضور تاجگردون در بیمه سرمد، فیش حقوقی منتشر شده او در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال جاری نشان می‌دهد که او در این دوماه به ترتیب ۷۳ و ۸۵ میلیون تومان بعنوان حقوق دریافت کرده است. غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000