از صندوق‌های ETF چه خبر؟

60bb173d079cd_60bb173d079d0 صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF که یکی از سرفصل‌های جذاب بازار سرمایه بود، این روزها مانند سایر بخش‌های بازار کجدار و مریز به راه خود ادامه می‌دهند و همچنان پالایشی یکم پایین‌تر از ارزش زمان عرضه خود معامله می‌شود.

در روزهای صعود شارپی بازار سرمایه در سال گذشته، وعده عرضه سه صندوق دولتی در قالب ETF از سوی دولتمردان داده و قرار شد صندوق نخست بانکی و بیمه ای، صندوق دوم پالایشی و صندوق سوم خودرویی و فلزی باشد.

درواقع دولت بنا داشت باقیمانده سهم خود در برخی بانک ها، بیمه ها، پالایشگاه ها، شرکت های خودرویی و فولادی را در بازار عرضه و از این طریق سهام خود را به مردم واگذار کند. این صندوق ها با ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف به مردم واگذار شد و هر ایرانی دارای کد ملی می‌توانست خریدار آن ها باشد.

دارایکم همچنان سودده است

در این راستا، صندوق اول با نام دارا یکم در اوایل تابستان سال ۱۳۹۹ عرضه و در سوم تیرماه قابل مقایسه شد. در واقع وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق این واگذاری، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، باقیمانده سهام خود در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‌های البرز و اتکایی امین را واگذار کرد.
در پذیره نویسی صندوق دارایکم بیش از چهار میلیون نفر مشارکت کردند. صندوقی که هم راستا با روزهای صعودی بازار سرمایه، بازدهی چشمگیری داشت و تا ۲۰۰ درصد سود هم پیش رفت.
سوددهی دارایکم به گونه ای بود که حتی با وجود سقوط چشمگیر شاخص کل بورس طی یک سال گذشته، این صندوق همچنان در سود قرار دارد.
بر این اساس، قیمت هر واحد دارایکم در روز عرضه ۱۰ هزار تومان بود و هر واحد این صندوق در روز چهارشنبه حدود ۱۲ هزار تومان قیمت داشت.

پست بعدی

پیام خطیب زاده به مناسبت روز جهانی محیط زیست

ش ژوئن 5 , 2021
سخنگوی وزارت خارجه گفت: محیط زیست آسیب‌دیده ما تنها با برنامه‌های دقیق محلی، همکاری جهانی و پایبندی همگان به تعهدات مشترک بین‌المللی ترمیم خواهد شد. سعید خطیب زاده در توییتی به مناسبت روز جهانی محیط زیست نوشت: روز جهانی محیط زیست یادآور وظیفه همه ما برای زمینی پاک و محیط […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000