گفتگوی برجامی اتحادیه اروپا و عمان

60b683bf61028_60b683bf6102c اتحادیه اروپا که ریاست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد در حاشیه پنجمین دور مذاکرات درباره احیای این توافق با «شیخ خلیفه بن علی الحارثی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه عمان درباره ایران گفت‌وگو کرد.

انریکه مورا روز سه‌شنبه در توئیتی مذاکرات با طرف عمانی را که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد جامع و مورد علاقه دو طرف توصیف کرد. روابط دوجانبه و تحولات خاورمیانه به ویژه مذاکرات وین درباره برجام از محورهای اصلی گفت‌وگوهای دو طرف عنوان شده است.

این درحالیست که دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گردهم آمده‌اند تا این توافق (برجام) را که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد احیا کنند. دور پنجم مذاکرات برجام روز سه‌شنبه با از سرگیری نشست کمیسیون مشترک‌ برجام آغاز شده است.

برداشت قریب به اتفاق قدرت‌های جهانی از ماحصل مذاکرات وین حاکیست که پیشرفت قابل توجهی در گفت‌وگوها به دست آمده و حصول به توافق نهایی در دسترس است.

توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ و اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شد. اما دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

رییس جمهوری جدید آمریکا جو بایدن، بازگشت به برجام را مشروط دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق بازخواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران هم اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین المللی، به گونه‌ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

پست بعدی

اتفاق مهم در بازار سکه/ فاصله قیمت طرح قدیم و جدید چقدر است؟

س ژوئن 1 , 2021
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی امروز با افزایشی در محدوده ٢٣٠ هزار تومان به یک قدمی کانال یازده میلیون تومان رسید . ماندگاری دلار در کانال ٢٣ هزار تومان در روزهای اخیر و نوسان ادامه دار آن که در برخی روزها افزایشی است، سبب پیشروی قیمت سکه در […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000