تولید دارویی که در برابر گونه‌های مختلف کرونا موثر است

60b1f9e090b7f_60b1f9e090b82 دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا موفق به تولید دارویی شدند که با فعال سازی ایمنی ذاتی در بدن، می‌تواند در مقابله با گونه‌های مختلف کرونا موثر باشد.

به گفته دانشمندان دانشکده پزشکی پرلمن دانشگاه پنسیلوانیا، داروی diABZI که پاسخ ایمنی ذاتی بدن را فعال می‌کند در جلوگیری از کووید-۱۹ شدید در موش‌هایی که به سارس-کوو ۲ آلوده بودند، بسیار موثر بود. یافته‌ها نشان می‌دهد که diABZI می‌تواند سایر ویروس‌های کرونا را نیز درمان کند.

سارا چری، محقق اصلی این مطالعه گفت: تعداد کمی از داروها به عنوان تغییر دهنده بازی در مسدود کردن عفونت سارس-کوو ۲ شناخته شده‌اند. این مقاله اولین مقاله‌ای است که نشان می‌دهد فعال سازی یک پاسخ ایمنی زودهنگام از طریق درمانی با یک دوز، یک استراتژی امیدوار کننده برای کنترل ویروس از جمله گونه آفریقای جنوبی آن است. تولید داروهای ضد ویروسی موثر برای کنترل عفونت و بیماری سارس-کوو ۲ به ویژه با ادامه ظهور انواع خطرناک ویروس ضروری است.

ویروس سارس-کوو ۲ در ابتدا سلول‌های اپیتلیال دستگاه تنفسی را هدف قرار می‌دهد. به عنوان اولین خط دفاعی در برابر عفونت، سیستم ایمنی ذاتی دستگاه تنفسی با شناسایی الگوهای مولکولی پاتوژن‌های ویروسی را تشخیص می‌دهد. چری و تیم تحقیقاتی او ابتدا با مشاهده خطوط سلول ریه آلوده به سارس-کوو ۲ انسان در زیر میکروسکوپ، سعی در درک بهتر این اثر داشتند.

آن‌ها دریافتند که ویروس قادر به پنهان شدن است و باعث به تعویق افتادن شناسایی و پاسخ زودهنگام سیستم ایمنی بدن می‌شود. محققان پیش بینی کردند که آن‌ها ممکن است بتوانند داروها را شناسایی کنند یا مولکول‌های کوچکی با خاصیت شبیه دارو که می‌توانند این پاسخ ایمنی را در سلول‌های تنفسی زودتر ایجاد کرده و از عفونت شدید سارس-کوو ۲ جلوگیری کنند.

برای شناسایی آگونیست‌های ضد ویروسی که می‌توانند عفونت سارس-کوو ۲ را مسدود کنند، محققان غربالگری توان بالای ۷۵ دارو را که مسیرهای سنجش در سلول‌های ریه را هدف قرار می‌دهند، انجام دادند. آن‌ها اثرات خود را بر روی عفونت ویروسی تحت میکروسکوپ بررسی کرده و ۹ کاندید را شناسایی کردند، از جمله دو دینوکلئوتید حلقوی (CDN) که با فعال کردن STING (شبیه سازی ژن‌های اینترفرون) به طور قابل توجهی عفونت را سرکوب می‌کند.

با توجه به گفته‌های چری، از آنجا که CDN قدرت کمی دارند و داروهای ضعیفی تولید می‌کنند، او و تیمش تصمیم گرفتند یک مولکول کوچک جدید STING را به نام diABZI نیز آزمایش کنند که مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست، اما هم اکنون در حال آزمایش‌هایی برای درمان برخی سرطان هاست. محققان دریافتند diABZI با تحریک سیگنالینگ اینترفرون، عفونت سارس-کوو ۲ از سویه‌های مختلف، از جمله گونه نگران کننده برزیلی را مهار می‌کند.

سرانجام محققان اثربخشی diABZI را در موش‌های تراریخته که به سارس-کوو ۲ آلوده شده بودند، آزمایش کردند. از آنجا که این دارو برای رسیدن به ریه‌ها لازم بود، diABZI از طریق تزریق در بینی تجویز می‌شود. موش‌های تحت درمان با diABZI نسبت به موش‌های شاهد کاهش وزن بسیار کمتری داشتند، بارهای ویروسی در ریه‌ها و سوراخ‌های بینی آن‌ها به طور قابل توجهی کاهش یافته و تولید سیتوکین را افزایش دادند، همه این یافته‌ها بر این تاکید دارند که diABZI باعث تحریک اینترفرون برای ایمنی محافظتی می‌شود.

چری گفت یافته‌های این مطالعه نوید می‌دهد diABZI می‌تواند یک درمان موثر برای سارس-کوو ۲ باشد که از علائم شدید کووید-۱۹ و گسترش عفونت جلوگیری کند. علاوه بر این از آنجا که نشان داده شده است diABZI از ویروس پاراآنفلوآنزای انسانی و همانند سازی ویروس رینو در سلول‌های کشت شده جلوگیری می‌کند، ممکن است آگونیست STING در برابر ویروس‌های تنفسی دیگر موثر باشد.

چری افزود: ما اکنون این آگونیست STING را در برابر ویروس‌های دیگر آزمایش می‌کنیم. واقعا مهم است که به یاد داشته باشید سارس-کوو ۲ آخرین ویروس کرونا نخواهد بود که ما شاهد آن خواهیم بود و در برابر آن نیاز به محافظت خواهیم داشت.

پست بعدی

تذکر ستاد کل به نامزدها درباره «سربازی»

ش مه 29 , 2021
سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: کاندیداهای ریاست جمهوری به هیچ عنوان مجاز نیستند که برای جذب رای به موضوعاتی مانند «سرباز حرفه‌ای» بپردازند. سردار سرتیپ ابوالفضل شکارچی اظهار کرد: پرداختن به موضوع سرباز حرفه‌ای مستلزم کار کارشناسی در ستاد کل نیروهای مسلح است. به عبارت دیگر، ستاد کل نیروهای […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000