خطر استفاده بی‌ رویه از کودهای شیمیایی در کاهش امنیت غذایی

60adc9f484672_60adc9f484674 یک کارشناس ارشد زراعت گفت: استفاده بی‌ رویه از مواد شیمیایی می‌تواند خطراتی را برای محیط زیست، آلودگی آب و خاک و در نهایت ورود به زنجیره غذایی انسان و کاهش امنیت غذایی به همراه داشته باشد.

محمد افتخاری‌نیک در رابطه با انواع کودهای شیمیایی قابل استفاده در صنعت کشاورزی، اظهار کرد: در کل به هر نوع ماده‌ای که برای تقویت خاک و حاصلخیزی آن استفاده شده کود گفته می‌شود که به سه دسته کودهای شیمیایی، آلی و بیولوژیک تقسیم می‌شوند.

وی ادامه داد: کودهای شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی انقلابی را به وجود آوردند و به مرور زمان تولید این کودها رو به افزایش رفته و باعث ازدیاد محصولات کشاورزی شد ولی صدمه زیادی را به خاک و موجودات زنده و اکوسیستم وارد کرد.

افتخاری‌نیک با اشاره به این‌که ترکیب کودهای شیمیایی و درصد خالص بودن کودهای مختلف بسیار متفاوت‌ است، افزود: این تفاوت‌ها در مصرف، نحوه پخش، زمان کوددهی و اثر بخشی کودها تأثیر بسیار مهمی دارند.

این کارشناس ارشد زراعت با اشاره به مزایای مصرف کودهای شیمیایی، عنوان کرد: به طور کلی کودهای شیمیایی در مقایسه با کودهای آلی حجم کمتری داشته و قیمت ارزان‌تر، مصرف راحت‌تر و در دسترس بودن این نوع کود باعث افزایش مصرف آن‌ها نسبت به سایر کودها شده است.

وی ادامه داد: باید در نظر داشت استفاده بی‌رویه از مواد شیمیایی می‌تواند خطراتی را برای محیط زیست، آلودگی آب و خاک و در نهایت ورود به زنجیره غذایی انسان و کاهش امنیت غذایی به همراه داشته باشد.

افتخاری‌نیک با اشاره به این‌که در هنگام استفاده از کودهای شیمیایی، توجه به مقدار و بهترین زمان مصرف، نوع کود و روش کوددهی بسیار مهم بوده و تأثیر بسزایی در تولید محصول دارد، بیان کرد: باید به نحوی از کود شیمیایی استفاده شود که بخش عظیم کود بصورت قابل جذب گیاه در خاک باقی بماند و باعث آلودگی محیط زیست و تلفات کود و سرمایه نشود.

این کارشناس ارشد زراعت با بیان این‌که کودهای شیمیایی معمولاً دارای اندکی عنصر هستند و از سرعت عمل بالایی برخوردار بوده و بلافاصله پس از ورود به خاک یونیزه شده و به تدریج جذب گیاه می‌شوند، عنوان کرد: برخی از کودها که از خاصیت حلال بودن بیشتری برخوردار هستند در صورت عدم رعایت مسائل فنی به سرعت تحت تأثیر شرایط محیطی مثل آبشویی، تجزیه و تثبیت قرار گرفته و از دسترس گیاهان خارج می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که کودهای شیمیایی به دو دسته عناصر پر مصرف، ماکروالمنت شامل ازت، فسفر، پتاس، منیزیم و کلسیم و عناصر کم مصرف، میکروالمنت شامل آهن، روی، مس، منگنز و بور تقسیم می‌شوند.

افتخاری‌نیک با اشاره به این‌که کودهای شیمیایی براساس نوع عنصر تقسیم بندی می‌شوند، تصریح کرد: اگر یک کود همه عناصر را با هم و به نسبت متناسب داشته باشد اصطلاحاً کود کامل نامیده می‌شود.

این کارشناس ارشد زراعت با اشاره به این‌که ازت در گیاهان به صورت‌ نیترات، یون آمونیم و اوره قابل جذب است، افزود: نیترات آمونیم ۳۳ درصد ازت دارد و هر دو فرم ازت آن برای گیاه قابل جذب است، مزیت این کود در پایداری بیشتر آن نسبت به کود اوره، که رایج‌ترین کود مصرفی کشاورزی در ایران بوده، است.

وی با اشاره به این‌که اوره از ترکیبات آلی تشکیل شده و به همین فرم قابل جذب گیاه است، افزود: از اوره در محلول پاشی برگ گیاهان استفاده می‌شود، اوره و نیترات آمونیم را می‌توان قبل از کاشت محصول و یا بعد از آن که گیاه مقداری رشد کرد، به خاک افزود.

افتخاری‌نیک ادامه داد: ازجمله انواع کودهای شیمیایی می‌توان به ماکروالمنت فسفات، ماکروالمنت پتاس، ماکروالمنت کلسیم و منیزیم، میکروالمنت روی و میکروالمنت منگنز اشاره کرد.

پست بعدی

اتفاق بی سابقه در بازار خودرو: آیا ریزش بزرگ قیمت در راه است؟

چ مه 26 , 2021
به گفته وزیر صمت، حدود 450 هزار خودروی به فروش رسیده به قیمت کارخانه، در انبارها احتکار شده اند. آیا ممکن است این موضوع به یک ریزش قیمتی گسترده در بازار خودرو ختم شود؟ نوک کوه یخ مدیریت آشفته در بازار خودروی کشور، به تازگی بیرون زده است. همین چند […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000