آغاز رای گیری انتخابات ریاست جمهوری سوریه/ بیش از ۱۸ میلیون واجد شرایط

60adcc8c77844_60adcc8c77858 رای گیری برای انتخابات ریاست جمهوری سوریه از ساعت هفت صبح به وقت محلی در داخل این کشور آغاز شد و مردم باید از میان سه نامزد تایید صلاحیت شده، یک نفر را برای یک دوره هفت ساله به عنوان رییس جمهوری خود انتخاب کنند.

رای گیری از سوری های ساکن خارج پنجشنبه هفته گذشته انجام شد اما سوری های ساکن این کشور امروز چهارشنبه باید به پای صندوق های رای بروند.

بر اساس ماده چهارم قانون انتخابات تصویب شده سال 2014، شهروندان سوری که 18 سال تمام عمر داشته باشند، در صورت محروم نبودن از حقوق مدنی( به دلیل حجر، بیماری های روانی یا محکوم بودن به زندان به دلیل انجام جنایت های بزرگ و …) می توانند در انتخابات یا همه پرسی ها شرکت کنند. وزارت کشور سوریه اعلام کرده است 18 میلیون و 107 هزار و 109 نفر در داخل و خارج سوریه واجد شرایط برای رای دادن هستند.

مقام های سوری از میان51 نفر ثبت نام کرده برای نامزدی در این انتخابات ریاست جمهوری، بشار اسد، محمود مرعی و عبدالله سلوم عبدالله را حائز شرایط برای نامزدی تشخیص داده و در نتیجه رقابت بین این سه نامزد در جریان است.

"نوری فارس" عضو کمیته عالی انتخابات سوریه گفت، از ساعت هفت صبح به وقت محلی روز چهارشنبه 12هزار و 102 مرکز رای گیری در مناطق مختلف این کشور آماده رای گیری از واجدان شرایط است .فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه روز سه شنبه با بیان اینکه برخی کشورها مانع رای دادن سوری ها شدند و با این حال میزان مشارکت سوری های مقیم خارج در این انتخابات بسیار بالا بوده است، گفت، سوری های مقیم لبنان که هفته گذشته نتوانسته اند در رای گیری شرکت کنند، روز چهارشنبه می توانند در حوزه های رای گیری در داخل این کشور حاضر شده و رای خود را به صندوق بیندازند.

نوری فارس پیش از این گفته بود مقدمات و تجهیزات لازم برای برگزاری هرچه بهتر این انتخابات فراهم شده است و با توجه به شیوع کرونا، تدابیر خاصی اندیشیده شده تا رای دهندگان بدون نگرانی و با فراغ بال در مراکز رای گیری حاضر شوند.

از ساعت هفت صبح به وقت محلی روز سه شنبه سکوت انتخاباتی در سوریه آغاز شد.نوری فارس عضو کمیته عالی انتخابات سوریه گفت روز سه شنبه گفت، هیچ گونه تخلفی در خصوص رعایت نشدن سکوت انتخاباتی از سوی نامزدها گزارش نشده است، بنا بر مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا، نامزدها تبلیغات انتخاباتی خود را از روز سه شنبه متوقف کردند اما برخی طرفداران نامزدها اصرار بر تبلیغات تا آخرین لحظه ها دارند؛ اواخر شب سه شنبه، حدود 10جوان طرفدار یکی از نامزدها در نزدیکی "جسر الرییس" دمشق، عکس نامزد مورد حمایت خود را به خودروهای خود چسبانده و کاروان تبلیغاتی راه انداخته بودند و در خیابان های این منطقه با سر و صدای زیاد در حال گردش بودند.

وزارت کشور سوریه روز سه شنبه اعلام کرد اتاق های عملیاتی برای پیگیری روند برگزاری انتخابات و تضمین با سلامت برگزار شدن آن در همه مراکز رای گیری تشکیل داده است و این اتاق های عملیات اماده دریافت شکایات در خصوص تخلفات و حل هرگونه مشکلی هستند.

سرلشکر "حسین جمعه " فرمانده پلیس دمشق در گفت و گو با خبرگزاری رسمی سوریه ( سانا ) روز سه شنبه گفت، اقدامات لازم برای تامین امنیت مراکز رای گیری انجام شده و در هر مرکز رای گیری، شماری نیروی پلیس جهت تامین امنیت آن و دخالت در صورت اعلام نیاز رییس مرکز رای گیری حضور خواهند داشت.

سوریه از سال 2011 میلادی با حمله گسترده تندروها و تروریست هایی از پنج قاره جهان مواجه بوده است و این گروه ها با حمایت طرف های خارجی ، سوریه را به یکی از ناامن ترین کشورهای جهان تبدیل کرده بودند اما با تلاش های صورت گرفته طی چند سال اخیر و به برکت خون شهدای ارتش سوریه و نیروهای محور مقاومت، امنیت به این کشور بازگشته و اکنون هیچ گونه نشانه ناامنی دست کم در دمشق پایتخت این کشور عربی مشاهده نمی شود.

اکنون چندین هیات پارلمانی از کشورهای مختلف و از جمله ایران، بلاروس، روسیه برای نظارت بر برگزاری این انتخابات در سوریه بسر می برند.شمار زیادی از خبرنگاران از رسانه های مختلف جهان نیز برای پوشش خبری این انتخابات در مناطق مختلف سوریه حضور دارند.

"عماد ساره "وزیر اطلاع رسانی سوریه سه شنبه شب ضیافت شامی با حضور برخی خبرنگاران خارجی برگزار کرد.

پست بعدی

بیت کوین در کانال حساس

چ مه 26 , 2021
بیت کوین در کانال مهم ۳۸ هزار دلاری در حال نوسان است تا مسیر حرکت بعدی اش مشخص شود. ایلان ماسک- میلیاردر مشهور آمریکایی و مدیرعامل تسلا- در توییتی نوشت که جلسه اش با استخراج کنندگان رمزارز در منطقه آمریکای شمالی (آمریکا و کانادا) در خصوص نگرانی های زیست محیطی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000